Bukósisakkal a szélzaj ellen - teszt
Számos, sisakokkal foglalkozó cikk taglalja, hogy a megfelelő bukók csökkentik a menet közben keletkező szélzajt, mely más, erősebb hangokkal párosulva kárt okoz a hallórendszerben, és idővel halláskárosodáshoz is vezet. Na de vajon melyik sisak mekkora védelmet nyújt a füleknek?
A zajhatások összeadódása jelenti a legfőbb problémát a motorok esetében. A sisak kialakítása rengeteget számít, valamilyen szinten kiszőąri a szélzajt, de teljes védelmet sajnos egyik sem nyújt, ahogy ezt majd az eredmények is alátámasztják. Találunk zajosabb bukókat, melyeknél a keletkező hangok elnyomják a motor hangját, sípolást, zümmögést, zúgást hallani. A 90dB hangerősséget 8 órán keresztül tudjuk károsodás nélkül elviselni, ez az idő minden 3dB emelkedéssel feleződik, tehát 93dB-nél már csak 4 óra. Eszerint 105dB-es hangerősségnél, ami a teszt egyik legmagasabb eredménye volt, 15 percet lehetne motorozni a hallás veszélyeztetése nélkül. Elgondolkodtató, nem?
A sisakok minden esetben alapos vizsgálaton esnek át, mielőtt megkapnák a minőséget biztosító matricát. Ezek a tesztek azonban nem vonatkoznak arra, hogy a sisakokban a szélzajtól hány decibel hangerősség éri a füleket. Több módszer alkalmazásával tesztelték a különböző márkájú modelleket.
Az egyik szerint ugyanazzal a Kawasaki ER-6-os motorral és motorossal négy különböző sebességnél (97, 113, 129 és 145 km/h) mérték meg a hangerősséget a sisakban úgy, hogy a motoros sála alá helyezték a zajszintmérő kábelét, elkerülve ezzel az általa okozott plusz zajok beszőąrődését. A plexi csukott állapotban volt, a szellőzőket pedig lezárták, habár más tesztek nem találtak különbséget a csukott és nyitott állapotú szellőzőnél mért eredmények között. A vizsgálat forgalommentes környezetben, egy tesztpályán zajlott.
A másik tesztelés során szélcsatornába vitték a sisakokat, bábut erősítettek egy szélvédő nélküli motorra, miközben a szélcsatornában 100 és 130km/h sebességet szimuláltak. Egyes gyártók szerint csak szélcsatornában kapott eredményeket lehet megbízhatónak venni, azonban több tanulmány igazolja, hogy a két helyszínen mért értékek nem térnek el egymástól jelentős mértékben, így mindegyik egyaránt megfelel a valóságnak.
Forgalommentes környezetben való mérés:
Sisak | 97 km/h (dB) | 113 km/h (dB) | 129 km/h (dB) | 145 km/h (dB) | Átlag (dB) |
Lazer Revolution | 95,2 | 97,4 | 101,5 | 104,4 | 99,6 |
OGK Aeroblade | 94,9 | 97,6 | 99,3 | 103,5 | 98,8 |
AGV Stealth | 93,2 | 96,2 | 99,8 | 102,4 | 97,2 |
RST Cobravent | 93,1 | 96,2 | 98,8 | 100,7 | 97,2 |
Suomy Spec-1R | 90,9 | 95,6 | 98,3 | 102,4 | 96,8 |
Caberg V2 | 92,0 | 94,2 | 98,8 | 101,4 | 96,6 |
X-Lite X801R | 90,5 | 94,2 | 97,1 | 100,1 | 95,5 |
Shoei Raid II | 91,9 | 93,3 | 97,2 | 99,8 | 95,5 |
HJC AC11 | 92,2 | 95,3 | 96,1 | 98,5 | 95,5 |
KBC VR2 | 89,6 | 93,3 | 98,1 | 99,6 | 95,2 |
Davida Classic Jet | 89,2 | 92,7 | 96,6 | 99,8 | 94,6 |
Nitro N510V | 88,9 | 92,9 | 95,9 | 99,7 | 94,3 |
Arai Astro-R | 89,0 | 92,3 | 95,5 | 100,1 | 94,2 |
Arai Crosair | 86,6 | 90,3 | 94,6 | 97,9 | 92,3 |
Nolan N84 | 86,7 | 89,2 | 91,6 | 96,5 | 91,0 |
Roof R010 | 86,1 | 89,8 | 92,2 | 95,5 | 90,9 |
BMW System 5 | 84,4 | 87,9 | 92,3 | 96,2 | 90,2 |
Schuberth S1 | 82,3 | 86,2 | 88,8 | 91,5 | 87,2 |
Szélcsatornás mérés:
Sisak | 100 km/h (dB) | 130 km/h (dB) |
Arai RX 7 | 94,1 | 100,1 |
Baehr Silencer II | 90,1 | 95,3 |
BMW SportIntegral | 86,3 | 92,4 |
IXS HX 600 | 96,3 | 101,9 |
KBC AR-1 | 94,5 | 100,4 |
OGK FF4 | 95,8 | 120,1 |
Premier Avenger | 93,4 | 98,9 |
Schubert S1 | 81,6 | 88,1 |
Shark RSR | 91,6 | 97,3 |
Shoei XR 1000 | 99,0 | 105,2 |
Uvex Supersonic | 91,2 | 97,8 |
Vemar VSX | 93,9 | 99,4 |
X-Lite X-901 | 93,9 | 100,6 |
Egy másik szélcsatornás mérés eredményei:
Sisak | 90 km/h (dB) | 130km/h (dB) |
Schubert C3 | 92 | 103 |
GIVI X-Modular | 96 | 106 |
Roof Boxer V | 96 | 106,5 |
Shoei Multitec | 96 | 107 |
BYE Voyager | 105 | 111,5 |
Rengeteg tényező befolyásolja, hogy egy sisak csendesnek vagy hangosnak számít, például a fejünk formája, a motor, amit használunk, a legtöbb dolog pedig nem a gyártón múlik. Sajnos, ahogy az a tesztből is kiderült, a sisakok többsége messze nem nyújt megfelelő védelmet. Egy professzionális füldugó használata azonban 10-20, de akár 30dB-lel is csökkentheti a fülbe jutó hangerősséget.
Erre nyújt megoldást a kifejezetten motorosok számára kifejlesztett, áruházunk kínálatában is megtalálható Alpine MotoSafe füldugó, mely kiszőąri a káros zajokat, mint a szélzaj, miközben a szirénákat, dudákat, és a forgalom egyéb hangjait halljuk. Rendszeres használata lehetővé teszi a motorozás maximális élvezetét halláskárosodás kialakulása nélkül.
Aktuális
10 jel arra, hogy halláskárosodásod lehet
Minden egészségügyi problémára igaz, hogy minél előbb kezeljük, annál jobb. Igaz ez a halláskárosodásra is. Íme 10 gyakori jel, melyek utalhatnak lehetséges halláskárosodásra.
Hallásvédők nyárra
Minden évszaknak megvannak a legjellemzőbb tevékenységei. A nyár különösen sűrű időszak lehet a szabadtéri programok, utazások, nyaralások és fesztiválok miatt. Mivel az Alpine rengeteg különböző élethelyzetre kínál hallásvédőket, így több olyan termékkel találkozhatunk, melyek jelentősen megkönnyítik és felhőtlenül élménytelivé tehetek az idei nyarunkat.
Gyerekek és úszós füldugók: Amit tudni érdemes
Sok család számára a nyári szórakozás nagy részét képezi, amikor a kertben vagy bárhol máshol csobbannak egyet a medencében, vagy ellátogatnak a legközelebbi strandra, hogy lehűtsék magukat a vízben. A fülproblémákkal küzdő gyermekek számára gyakran javasolják a úszáshoz alkalmas füldugók használatát, de honnan tudhatjuk, hogy mikor és milyenre van szüksége?
COVID-19 és halláskárosodás: Mit tudunk?
A koronavírust mára számos hosszú távú szövődménnyel összekapcsolták, beleértve a szívkárosodást, a tüdőkárosodást és a neurológiai rendellenességeket. Az egyik feltörekvő kutatási terület témája a halláskárosodás és a fülzúgás kapcsolata a koronavírussal – akár tünetként, akár szövődményként napokkal vagy hetekkel később.
Hallás világnapja 2021: Hallásgondozás mindenkinek
A 2021-es hallás világnapja a World Report on Hearing elindítását jelenti, mely egy globális felhívás a halláskárosodás és a fülbetegségek egy életen át tartó kezeléséről.