Bukósisakkal a szélzaj ellen - teszt


Számos, sisakokkal foglalkozó cikk taglalja, hogy a megfelelő‘ bukók csökkentik a menet közben keletkező‘ szélzajt, mely más, erő‘sebb hangokkal párosulva kárt okoz a hallórendszerben, és idő‘vel halláskárosodáshoz is vezet. Na de vajon melyik sisak mekkora védelmet nyújt a füleknek?

A zajhatások összeadódása jelenti a legfő‘bb problémát a motorok esetében. A sisak kialakítása rengeteget számít, valamilyen szinten kiszőąri a szélzajt, de teljes védelmet sajnos egyik sem nyújt, ahogy ezt majd az eredmények is alátámasztják. Találunk zajosabb bukókat, melyeknél a keletkező‘ hangok elnyomják a motor hangját, sípolást, zümmögést, zúgást hallani. A 90dB hangerő‘sséget 8 órán keresztül tudjuk károsodás nélkül elviselni, ez az idő‘ minden 3dB emelkedéssel felező‘dik, tehát 93dB-nél már csak 4 óra. Eszerint 105dB-es hangerő‘sségnél, ami a teszt egyik legmagasabb eredménye volt, 15 percet lehetne motorozni a hallás veszélyeztetése nélkül. Elgondolkodtató, nem?

A sisakok minden esetben alapos vizsgálaton esnek át, mielő‘tt megkapnák a minő‘séget biztosító matricát. Ezek a tesztek azonban nem vonatkoznak arra, hogy a sisakokban a szélzajtól hány decibel hangerő‘sség éri a füleket. Több módszer alkalmazásával tesztelték a különböző‘ márkájú modelleket.

Az egyik szerint ugyanazzal a Kawasaki ER-6-os motorral és motorossal négy különböző‘ sebességnél (97, 113, 129 és 145 km/h) mérték meg a hangerő‘sséget a sisakban úgy, hogy a motoros sála alá helyezték a zajszintmérő‘ kábelét, elkerülve ezzel az általa okozott plusz zajok beszőąrő‘dését. A plexi csukott állapotban volt, a szellő‘ző‘ket pedig lezárták, habár más tesztek nem találtak különbséget a csukott és nyitott állapotú szellő‘ző‘nél mért eredmények között. A vizsgálat forgalommentes környezetben, egy tesztpályán zajlott.

A másik tesztelés során szélcsatornába vitték a sisakokat, bábut erő‘sítettek egy szélvédő‘ nélküli motorra, miközben a szélcsatornában 100 és 130km/h sebességet szimuláltak. Egyes gyártók szerint csak szélcsatornában kapott eredményeket lehet megbízhatónak venni, azonban több tanulmány igazolja, hogy a két helyszínen mért értékek nem térnek el egymástól jelentő‘s mértékben, így mindegyik egyaránt megfelel a valóságnak.

Forgalommentes környezetben való mérés:

Sisak 97 km/h (dB) 113 km/h (dB) 129 km/h (dB) 145 km/h (dB) Átlag (dB)
Lazer Revolution 95,2 97,4 101,5 104,4 99,6
OGK Aeroblade 94,9 97,6 99,3 103,5 98,8
AGV Stealth 93,2 96,2 99,8 102,4 97,2
RST Cobravent 93,1 96,2 98,8 100,7 97,2
Suomy Spec-1R 90,9 95,6 98,3 102,4 96,8
Caberg V2 92,0 94,2 98,8 101,4 96,6
X-Lite X801R 90,5 94,2 97,1 100,1 95,5
Shoei Raid II 91,9 93,3 97,2 99,8 95,5
HJC AC11 92,2 95,3 96,1 98,5 95,5
KBC VR2 89,6 93,3 98,1 99,6 95,2
Davida Classic Jet 89,2 92,7 96,6 99,8 94,6
Nitro N510V 88,9 92,9 95,9 99,7 94,3
Arai Astro-R 89,0 92,3 95,5 100,1 94,2
Arai Crosair 86,6 90,3 94,6 97,9 92,3
Nolan N84 86,7 89,2 91,6 96,5 91,0
Roof R010 86,1 89,8 92,2 95,5 90,9
BMW System 5 84,4 87,9 92,3 96,2 90,2
Schuberth S1 82,3 86,2 88,8 91,5 87,2

 

Szélcsatornás mérés:

Sisak 100 km/h (dB) 130 km/h (dB)
Arai RX 7 94,1 100,1
Baehr Silencer II 90,1 95,3
BMW SportIntegral 86,3 92,4
IXS HX 600 96,3 101,9
KBC AR-1 94,5 100,4
OGK FF4 95,8 120,1
Premier Avenger 93,4 98,9
Schubert S1 81,6 88,1
Shark RSR 91,6 97,3
Shoei XR 1000 99,0 105,2
Uvex Supersonic 91,2 97,8
Vemar VSX 93,9 99,4
X-Lite X-901 93,9 100,6

Egy másik szélcsatornás mérés eredményei:

Sisak 90 km/h (dB) 130km/h (dB)
Schubert C3 92 103
GIVI X-Modular 96 106
Roof Boxer V 96 106,5
Shoei Multitec 96 107
 BYE Voyager 105 111,5


Rengeteg tényező‘ befolyásolja, hogy egy sisak csendesnek vagy hangosnak számít, például a fejünk formája, a motor, amit használunk, a legtöbb dolog pedig nem a gyártón múlik. Sajnos, ahogy az a tesztbő‘l is kiderült, a sisakok többsége messze nem nyújt megfelelő‘ védelmet. Egy professzionális füldugó használata azonban 10-20, de akár 30dB-lel is csökkentheti a fülbe jutó hangerő‘sséget.

Erre nyújt megoldást a kifejezetten motorosok számára kifejlesztett, áruházunk kínálatában is megtalálható Alpine MotoSafe füldugó, mely kiszőąri a káros zajokat, mint a szélzaj, miközben a szirénákat, dudákat, és a forgalom egyéb hangjait halljuk. Rendszeres használata lehető‘vé teszi a motorozás maximális élvezetét halláskárosodás kialakulása nélkül.

Aktuális

Egészséges rutin tinnitus mellett

2019. 11. 18.

Fülzúgással élni nem könnyű és jelenleg nincs rá gyógymód, ezért bármi, amivel minimalizálhatod, jelentősen javíthatja az életminőséged és megér minden időt, erőfeszítést.

A csend megjelenése: ilyen érzés a 20-as éveidben elveszteni a hallásod

2019. 11. 14.

„Nem tudtam megérteni, hogy a főnököm miért motyog ennyire.” 23 éves koromban nem hallottam a felettesem hangját a monitor mögül. A manhattani divattanácsadó cég új alkalmazottjaként azonnal felálltam, amikor nem értettem pontosan a főnököm szavait. Nem tudtam megérteni, miért hallom ennyire nehezen, ezért gondoltam, utána kell járnom a problémának.

Az Alpine felgyorsítja növekedését a Thunderplugs felvásárlásával

2019. 11. 04.

Soesterberg, 2019. november 1. – Az Alpine Hearing Protection folytatja növekedési stratégiáját a Thunderplugs/Bananaz (Safe Ears B.V.) felvásárlásával.

5 hallásvédő tipp a fejhallgató használatára

2019. 10. 28.

A fül- és fejhallgatók egyaránt képesek halláskárosodást okozni, de megvan a lehetőségünk csökkenteni a halláscsökkenés kockázatát.

Nehéz megváltoztatni a fiatalok zenehallgatási szokásait

2019. 10. 19.

A 18-35 évesek több mint fele arról számolt be, hogy legalább egyszer tapasztalt már fülcsengést zenehallgatás után.

Kapcsolódó termékek

0Ft

..