Bukósisakkal a szélzaj ellen - teszt
Számos, sisakokkal foglalkozó cikk taglalja, hogy a megfelelő bukók csökkentik a menet közben keletkező szélzajt, mely más, erősebb hangokkal párosulva kárt okoz a hallórendszerben, és idővel halláskárosodáshoz is vezet. Na de vajon melyik sisak mekkora védelmet nyújt a füleknek?
A zajhatások összeadódása jelenti a legfőbb problémát a motorok esetében. A sisak kialakítása rengeteget számít, valamilyen szinten kiszőąri a szélzajt, de teljes védelmet sajnos egyik sem nyújt, ahogy ezt majd az eredmények is alátámasztják. Találunk zajosabb bukókat, melyeknél a keletkező hangok elnyomják a motor hangját, sípolást, zümmögést, zúgást hallani. A 90dB hangerősséget 8 órán keresztül tudjuk károsodás nélkül elviselni, ez az idő minden 3dB emelkedéssel feleződik, tehát 93dB-nél már csak 4 óra. Eszerint 105dB-es hangerősségnél, ami a teszt egyik legmagasabb eredménye volt, 15 percet lehetne motorozni a hallás veszélyeztetése nélkül. Elgondolkodtató, nem?
A sisakok minden esetben alapos vizsgálaton esnek át, mielőtt megkapnák a minőséget biztosító matricát. Ezek a tesztek azonban nem vonatkoznak arra, hogy a sisakokban a szélzajtól hány decibel hangerősség éri a füleket. Több módszer alkalmazásával tesztelték a különböző márkájú modelleket.
Az egyik szerint ugyanazzal a Kawasaki ER-6-os motorral és motorossal négy különböző sebességnél (97, 113, 129 és 145 km/h) mérték meg a hangerősséget a sisakban úgy, hogy a motoros sála alá helyezték a zajszintmérő kábelét, elkerülve ezzel az általa okozott plusz zajok beszőąrődését. A plexi csukott állapotban volt, a szellőzőket pedig lezárták, habár más tesztek nem találtak különbséget a csukott és nyitott állapotú szellőzőnél mért eredmények között. A vizsgálat forgalommentes környezetben, egy tesztpályán zajlott.
A másik tesztelés során szélcsatornába vitték a sisakokat, bábut erősítettek egy szélvédő nélküli motorra, miközben a szélcsatornában 100 és 130km/h sebességet szimuláltak. Egyes gyártók szerint csak szélcsatornában kapott eredményeket lehet megbízhatónak venni, azonban több tanulmány igazolja, hogy a két helyszínen mért értékek nem térnek el egymástól jelentős mértékben, így mindegyik egyaránt megfelel a valóságnak.
Forgalommentes környezetben való mérés:
Sisak | 97 km/h (dB) | 113 km/h (dB) | 129 km/h (dB) | 145 km/h (dB) | Átlag (dB) |
Lazer Revolution | 95,2 | 97,4 | 101,5 | 104,4 | 99,6 |
OGK Aeroblade | 94,9 | 97,6 | 99,3 | 103,5 | 98,8 |
AGV Stealth | 93,2 | 96,2 | 99,8 | 102,4 | 97,2 |
RST Cobravent | 93,1 | 96,2 | 98,8 | 100,7 | 97,2 |
Suomy Spec-1R | 90,9 | 95,6 | 98,3 | 102,4 | 96,8 |
Caberg V2 | 92,0 | 94,2 | 98,8 | 101,4 | 96,6 |
X-Lite X801R | 90,5 | 94,2 | 97,1 | 100,1 | 95,5 |
Shoei Raid II | 91,9 | 93,3 | 97,2 | 99,8 | 95,5 |
HJC AC11 | 92,2 | 95,3 | 96,1 | 98,5 | 95,5 |
KBC VR2 | 89,6 | 93,3 | 98,1 | 99,6 | 95,2 |
Davida Classic Jet | 89,2 | 92,7 | 96,6 | 99,8 | 94,6 |
Nitro N510V | 88,9 | 92,9 | 95,9 | 99,7 | 94,3 |
Arai Astro-R | 89,0 | 92,3 | 95,5 | 100,1 | 94,2 |
Arai Crosair | 86,6 | 90,3 | 94,6 | 97,9 | 92,3 |
Nolan N84 | 86,7 | 89,2 | 91,6 | 96,5 | 91,0 |
Roof R010 | 86,1 | 89,8 | 92,2 | 95,5 | 90,9 |
BMW System 5 | 84,4 | 87,9 | 92,3 | 96,2 | 90,2 |
Schuberth S1 | 82,3 | 86,2 | 88,8 | 91,5 | 87,2 |
Szélcsatornás mérés:
Sisak | 100 km/h (dB) | 130 km/h (dB) |
Arai RX 7 | 94,1 | 100,1 |
Baehr Silencer II | 90,1 | 95,3 |
BMW SportIntegral | 86,3 | 92,4 |
IXS HX 600 | 96,3 | 101,9 |
KBC AR-1 | 94,5 | 100,4 |
OGK FF4 | 95,8 | 120,1 |
Premier Avenger | 93,4 | 98,9 |
Schubert S1 | 81,6 | 88,1 |
Shark RSR | 91,6 | 97,3 |
Shoei XR 1000 | 99,0 | 105,2 |
Uvex Supersonic | 91,2 | 97,8 |
Vemar VSX | 93,9 | 99,4 |
X-Lite X-901 | 93,9 | 100,6 |
Egy másik szélcsatornás mérés eredményei:
Sisak | 90 km/h (dB) | 130km/h (dB) |
Schubert C3 | 92 | 103 |
GIVI X-Modular | 96 | 106 |
Roof Boxer V | 96 | 106,5 |
Shoei Multitec | 96 | 107 |
BYE Voyager | 105 | 111,5 |
Rengeteg tényező befolyásolja, hogy egy sisak csendesnek vagy hangosnak számít, például a fejünk formája, a motor, amit használunk, a legtöbb dolog pedig nem a gyártón múlik. Sajnos, ahogy az a tesztből is kiderült, a sisakok többsége messze nem nyújt megfelelő védelmet. Egy professzionális füldugó használata azonban 10-20, de akár 30dB-lel is csökkentheti a fülbe jutó hangerősséget.
Erre nyújt megoldást a kifejezetten motorosok számára kifejlesztett, áruházunk kínálatában is megtalálható Alpine MotoSafe füldugó, mely kiszőąri a káros zajokat, mint a szélzaj, miközben a szirénákat, dudákat, és a forgalom egyéb hangjait halljuk. Rendszeres használata lehetővé teszi a motorozás maximális élvezetét halláskárosodás kialakulása nélkül.
Aktuális
COVID-19 és halláskárosodás: Mit tudunk?
A koronavírust mára számos hosszú távú szövődménnyel összekapcsolták, beleértve a szívkárosodást, a tüdőkárosodást és a neurológiai rendellenességeket. Az egyik feltörekvő kutatási terület témája a halláskárosodás és a fülzúgás kapcsolata a koronavírussal – akár tünetként, akár szövődményként napokkal vagy hetekkel később.
Hallás világnapja 2021: Hallásgondozás mindenkinek
A 2021-es hallás világnapja a World Report on Hearing elindítását jelenti, mely egy globális felhívás a halláskárosodás és a fülbetegségek egy életen át tartó kezeléséről.
A halláskárosodás hatása a kapcsolatokra
„Nem minden rólad szól” – ahogy mondani szokták. Ez az élet számos területére érvényes, de különösen igaz, amikor valakinek a hallása már nem olyan, mint korábban. A halláskárosodás sosem csak azt érinti, aki együtt él vele, vegyük figyelembe, hogyan hat ez a kapcsolatokra. Kutatások azt mutatják, hogy a kezeletlen halláskárosodás negatív hatással lehet a családdal és a barátokkal való kapcsolatainkra, különösen a hozzánk legközelebb állók esetében, például a párunknál.
Koncentráció az osztályban: 10-ből 1 gyermek fültokot visel
Egyre gyakrabban látható, hogy gyermekek fültokot viselnek az osztályban. Persze nem azt a típust, melyből zene szól, hanem speciális hallásvédőt. A gyerekek kevésbé kalandoznak el és jobban tudnak koncentrálni. A kutatások szerint ez javítja az iskolai teljesítményt. Azokban az iskolákban, ahol fültokot bocsátanak a diákok rendelkezésére, ez nagyon jól működik. És sok szülő is vásárol a gyermekének fültokot az iskolában használni. Hollandiában a gyerekek 10-15 százaléka visel hallásvédőt, hogy jobban tudjon koncentrálni az osztályban. A népszerűsége pedig egyre csak növekszik. Vajon miért van ez?
Vess véget a horkolásnak: 10 tipp
Horkolás. A horkolás egy tartós kellemetlenség, mely világszerte több millió ember kialvatlanságáért felelős. És mivel ilyen sokan szenvednek a horkolás miatt alváshiánytól, évente számtalan tanulmány, tucatnyi önsegítő könyv és rengeteg csodaszer jelenik meg a piacon. Minden, amivel véget vethetünk ennek a bosszantó problémának. Végeredményben arról nincs vita, hogy a horkolás egészségtelen. Összegyűjtöttük a legjobb tippeket és trükköket a horkolás elleni küzdelemhez. És van egy tizedik bónusz tippünk, melyet különösen a horkolással élők párjainak ajánlunk.