Bukósisakkal a szélzaj ellen - teszt


Számos, sisakokkal foglalkozó cikk taglalja, hogy a megfelelő‘ bukók csökkentik a menet közben keletkező‘ szélzajt, mely más, erő‘sebb hangokkal párosulva kárt okoz a hallórendszerben, és idő‘vel halláskárosodáshoz is vezet. Na de vajon melyik sisak mekkora védelmet nyújt a füleknek?

A zajhatások összeadódása jelenti a legfő‘bb problémát a motorok esetében. A sisak kialakítása rengeteget számít, valamilyen szinten kiszőąri a szélzajt, de teljes védelmet sajnos egyik sem nyújt, ahogy ezt majd az eredmények is alátámasztják. Találunk zajosabb bukókat, melyeknél a keletkező‘ hangok elnyomják a motor hangját, sípolást, zümmögést, zúgást hallani. A 90dB hangerő‘sséget 8 órán keresztül tudjuk károsodás nélkül elviselni, ez az idő‘ minden 3dB emelkedéssel felező‘dik, tehát 93dB-nél már csak 4 óra. Eszerint 105dB-es hangerő‘sségnél, ami a teszt egyik legmagasabb eredménye volt, 15 percet lehetne motorozni a hallás veszélyeztetése nélkül. Elgondolkodtató, nem?

A sisakok minden esetben alapos vizsgálaton esnek át, mielő‘tt megkapnák a minő‘séget biztosító matricát. Ezek a tesztek azonban nem vonatkoznak arra, hogy a sisakokban a szélzajtól hány decibel hangerő‘sség éri a füleket. Több módszer alkalmazásával tesztelték a különböző‘ márkájú modelleket.

Az egyik szerint ugyanazzal a Kawasaki ER-6-os motorral és motorossal négy különböző‘ sebességnél (97, 113, 129 és 145 km/h) mérték meg a hangerő‘sséget a sisakban úgy, hogy a motoros sála alá helyezték a zajszintmérő‘ kábelét, elkerülve ezzel az általa okozott plusz zajok beszőąrő‘dését. A plexi csukott állapotban volt, a szellő‘ző‘ket pedig lezárták, habár más tesztek nem találtak különbséget a csukott és nyitott állapotú szellő‘ző‘nél mért eredmények között. A vizsgálat forgalommentes környezetben, egy tesztpályán zajlott.

A másik tesztelés során szélcsatornába vitték a sisakokat, bábut erő‘sítettek egy szélvédő‘ nélküli motorra, miközben a szélcsatornában 100 és 130km/h sebességet szimuláltak. Egyes gyártók szerint csak szélcsatornában kapott eredményeket lehet megbízhatónak venni, azonban több tanulmány igazolja, hogy a két helyszínen mért értékek nem térnek el egymástól jelentő‘s mértékben, így mindegyik egyaránt megfelel a valóságnak.

Forgalommentes környezetben való mérés:

Sisak 97 km/h (dB) 113 km/h (dB) 129 km/h (dB) 145 km/h (dB) Átlag (dB)
Lazer Revolution 95,2 97,4 101,5 104,4 99,6
OGK Aeroblade 94,9 97,6 99,3 103,5 98,8
AGV Stealth 93,2 96,2 99,8 102,4 97,2
RST Cobravent 93,1 96,2 98,8 100,7 97,2
Suomy Spec-1R 90,9 95,6 98,3 102,4 96,8
Caberg V2 92,0 94,2 98,8 101,4 96,6
X-Lite X801R 90,5 94,2 97,1 100,1 95,5
Shoei Raid II 91,9 93,3 97,2 99,8 95,5
HJC AC11 92,2 95,3 96,1 98,5 95,5
KBC VR2 89,6 93,3 98,1 99,6 95,2
Davida Classic Jet 89,2 92,7 96,6 99,8 94,6
Nitro N510V 88,9 92,9 95,9 99,7 94,3
Arai Astro-R 89,0 92,3 95,5 100,1 94,2
Arai Crosair 86,6 90,3 94,6 97,9 92,3
Nolan N84 86,7 89,2 91,6 96,5 91,0
Roof R010 86,1 89,8 92,2 95,5 90,9
BMW System 5 84,4 87,9 92,3 96,2 90,2
Schuberth S1 82,3 86,2 88,8 91,5 87,2

 

Szélcsatornás mérés:

Sisak 100 km/h (dB) 130 km/h (dB)
Arai RX 7 94,1 100,1
Baehr Silencer II 90,1 95,3
BMW SportIntegral 86,3 92,4
IXS HX 600 96,3 101,9
KBC AR-1 94,5 100,4
OGK FF4 95,8 120,1
Premier Avenger 93,4 98,9
Schubert S1 81,6 88,1
Shark RSR 91,6 97,3
Shoei XR 1000 99,0 105,2
Uvex Supersonic 91,2 97,8
Vemar VSX 93,9 99,4
X-Lite X-901 93,9 100,6

Egy másik szélcsatornás mérés eredményei:

Sisak 90 km/h (dB) 130km/h (dB)
Schubert C3 92 103
GIVI X-Modular 96 106
Roof Boxer V 96 106,5
Shoei Multitec 96 107
 BYE Voyager 105 111,5


Rengeteg tényező‘ befolyásolja, hogy egy sisak csendesnek vagy hangosnak számít, például a fejünk formája, a motor, amit használunk, a legtöbb dolog pedig nem a gyártón múlik. Sajnos, ahogy az a tesztbő‘l is kiderült, a sisakok többsége messze nem nyújt megfelelő‘ védelmet. Egy professzionális füldugó használata azonban 10-20, de akár 30dB-lel is csökkentheti a fülbe jutó hangerő‘sséget.

Erre nyújt megoldást a kifejezetten motorosok számára kifejlesztett, áruházunk kínálatában is megtalálható Alpine MotoSafe füldugó, mely kiszőąri a káros zajokat, mint a szélzaj, miközben a szirénákat, dudákat, és a forgalom egyéb hangjait halljuk. Rendszeres használata lehető‘vé teszi a motorozás maximális élvezetét halláskárosodás kialakulása nélkül.

Aktuális

Koncentráció az osztályban: 10-ből 1 gyermek fültokot visel

2020. 11. 13.

Egyre gyakrabban látható, hogy gyermekek fültokot viselnek az osztályban. Persze nem azt a típust, melyből zene szól, hanem speciális hallásvédőt. A gyerekek kevésbé kalandoznak el és jobban tudnak koncentrálni. A kutatások szerint ez javítja az iskolai teljesítményt. Azokban az iskolákban, ahol fültokot bocsátanak a diákok rendelkezésére, ez nagyon jól működik. És sok szülő is vásárol a gyermekének fültokot az iskolában használni. Hollandiában a gyerekek 10-15 százaléka visel hallásvédőt, hogy jobban tudjon koncentrálni az osztályban. A népszerűsége pedig egyre csak növekszik. Vajon miért van ez?

Vess véget a horkolásnak: 10 tipp

2020. 11. 02.

Horkolás. A horkolás egy tartós kellemetlenség, mely világszerte több millió ember kialvatlanságáért felelős. És mivel ilyen sokan szenvednek a horkolás miatt alváshiánytól, évente számtalan tanulmány, tucatnyi önsegítő könyv és rengeteg csodaszer jelenik meg a piacon. Minden, amivel véget vethetünk ennek a bosszantó problémának. Végeredményben arról nincs vita, hogy a horkolás egészségtelen. Összegyűjtöttük a legjobb tippeket és trükköket a horkolás elleni küzdelemhez. És van egy tizedik bónusz tippünk, melyet különösen a horkolással élők párjainak ajánlunk.

Hogy befolyásolja az óraátállítás az alvást és az egészséget?

2020. 10. 19.

Hétvégén visszaállítjuk 60 perccel az óráinkat. A nyári időszámítás hivatalosan október 25-én ér véget, amikor hajnali 3-kor visszaállítjuk az órákat 2-re. Lehet, hogy már alig várod, hogy egy órával többet alhass aznap, de a pihenés mennyisége részben az alvási szokásainktól függ. Ha azok közé tartozol, akik az ébresztőig nem kelnek fel, akkor némi extra pihenés várhat rád, de csakis akkor, ha a szokott időben fekszel le.

4 gyakori tévhit a hallásromlásról

2020. 10. 05.

Számos tévhit él az emberekben a halláscsökkenésről, a hallókészülékekről, és arról, hogyan befolyásolhatja az életünket a hallásromlás.

COVID-19 és halláskárosodás: Amit eddig tudunk

2020. 09. 21.

A COVID-19-et, vagyis a koronavírust már számos hosszútávú szövődménnyel kapcsolatba hozták, ezek közül néhány példa a szívkárosodás, a tüdőkárosodás és a neurológiai rendellenességek. Az egyik kutatási terület azt vizsgálja, hogy halláskárosodás és fülzúgás kialakulhat-e a koronavírus fertőzés miatt, esetleg annak tüneteként, vagy szövődményeként napokkal vagy hetekkel később.