Motoros bukósisak teszt


Szezonnyitáshoz passzolóan az ADAC tesztelte a motoros egyik legfontosabb tartozékát: az ECE-R 22.05 – teszten hitelesített bukósisakokat. Az aktuálisan kapható zárható bukósisakok közül tíz darabot vizsgáltak meg a középső‘ árkategóriából (280 – 480 Euro). Örömteli eredmény: megérte a ráfordított energia, mert a győ‘ztes sisak Schuberth R1 mellett, ami 5,8-as értékelést kapott az ADAC-tól, a többi sisak is jól szerepelt az értékelésen, 4,1 és 4,8 közötti eredmények születtek, így nincs kirívóan eltérő‘ sisak.

Egyik bukósisak se mutatott olyan súlyos hiányosságot, ami miatt le kellett volna pontozni. Kivételnek számít a fél sisak, az úgynevezett braincap, aminek nincs ECE-R 22- tesztje. Ez a fajta sisak egy különleges rezgéscsillapító teszten ment keresztül, az eredmény magért beszél: az alacsony rezgéscsillapító tulajdonsága és a hiányos formai kialakítása miatt (csak a fej felét védi) megnő‘ a fejsérülés és agyrázkódás veszélye, ha baleset történik. Emellett nem véd a hangos környezeti zajoktól sem, mint a motor- és szélzúgás, így megbukik a hallásvédelmi teszten is.

Balesetvédelem

Jó hírekkel szolgál az ADAC – teszt balesetvédelmi ügyekben, mert a sisakok ezen a területen nem mutatnak különösebb ingadozást, mind kimagaslóan jó minő‘ségőą. Az értékelés 4,5 (ARAI Chaser és SHARK RSR2) és 5,5 (Uvex HELIX RS 750 Carbon) között mozog. Hasonló értékek születtek a rezgéscsillapító teszten: 4,6 és 5,7 között. A tisztítási teszt se mutatott nagy eltéréseket, a legrosszabb értékelés 4,0 lett.

A sisakok súlya azonban nagy eltérést mutat: 1000 és 1700 g között mozog a skála. A szénszálas anyagokból készült sisakok nem csak könnyőąek, hanem kimagasló a rezgéscsillapításuk is – ahogy azt az ADAC – teszt is bizonyítja. Nem csak a legkönnyebb, hanem osztályelső‘ is rezgéscsillapításban az Uvex Helix RS 750 Carbon nevőą sisak. A rezgéscsillapításának köszönhető‘en kisebb zajártalom éri a motoros fülét.

A plexi tulajdonságai/ Látás

A tesztben szereplő‘ összes sisaknak annyira jó az optikai tulajdonsága, hogy az összesített elemzést nem befolyásolják. A plexi és a látási körülmények adatai különböző‘ eredményeket mutatnak. Az értékek 3,3 (SHARK RSR2) és 5,3 (Schuberth R1) között mozognak. A sisakok felénél a plexi ütésálló tulajdonságát egy úgynevezett dupla falú konstrukcióval (a márka neve Pinlock) készítik. A többi plexin egy speciális bevonat található, ami csökkenti egy esetleges ütés mértékét. Nem utolsó sorban a dupla falú plexi rossz idő‘járási körülmények között is tiszta látást biztosít.

Néhány modellnél továbbra is problémát jelentenek a végeláthatatlan karcolásnyomok. A sor végén kullog a LAZER Fiber D1 sisak (1,5-öt kapott), a ScorpionEXO 1000 és a SHARK RSR2 (mindkettő‘ 0,5-ös értékeléssel).

A zaj

Ha zajszőąrésrő‘l beszélünk, a tesztnyertes Schuberth R1 és társai járnak élen. 100 km/h sebességnél a környezeti zajt 84 dB-re csökkentik, ezzel megszerezve a legjobb értékelést, míg sok másik sisak esetében nagyon is hiányzik a „hallásvédelem”: a Nolan N94, SHOEI XR1000 és a HJC HQ-1 márkájú sisakoknál 100 km/h sebességnél a zaj 94 db, ami egyszerőąen nagyon magas érték és nagyon káros is a fülre nézve (mindkettő‘ 3,7-es értékelést kapott).

A SHOEI márkájú sisakok egy úgynevezett extra védő‘pánt „Whisper Strip” segítségével próbálják csökkenteni a káros zajokat. A szélzúgás ez által 9 dB-t csökken – mindenesetre több mint a semmi. A legjobb azonban, ha füldugót használ a motoros, megóvva magát ezzel az öregkori nagyothallástól, süketségtő‘l, stb.

Kezelhető‘ség

Kezelhető‘ség szempontjából a SHOEI XR-1000 márkájú sisak jár az élen 5,9 ponttal, miközben az ARAI Chaser zárja a sort 4,7 ponttal. A tesztsisakok sokoldalúságát figyelembe véve érdemes egy pillantást vetni a táblázatra.

Következő‘ cikk >>

Aktuális

„Megcsinálom, amikor lesz időm”

2020. 04. 06.

A koronavírus járvány miatt mi is mindenkit arra biztatunk, hogy maradjon otthon. Aki teheti, már napok vagy hetek óta az otthonából dolgozik vagy szabadságra kényszerült menni. A folyamatos bezártságot és az ingerszegény hétköznapokat azonban sokan nehezen viselik.

Alvási rutin megőrzése a karanténban

2020. 03. 30.

Hétvégén megtörtént a téli időszámításról nyárira való óraátállítás, mely minden alkalommal egy kicsit kibillent bennünket az addig megszokott rutinunkból. Tavaly márciusban az Európai Parlament a strasbourgi plenáris ülésen megszavazta az évi kétszeri óraátállítás megszüntetését 2021-től. Azok az országok, akik a nyári időszámítás mellett döntenek, egy év múlva állítanak utoljára órát, akik pedig a télit preferálják, jövő októberben. Azóta kérdés, hogy a nyárit vagy a télit érdemes-e megtartani.

Ennél nagyobb szükséged még nem volt füldugóra

2020. 03. 23.

Sokunkat megviselnek a járványhelyzet miatt kialakult körülmények. Akik tudják, otthonról végzik a munkájukat, ez viszont a legtöbb esetben nem olyan egyszerű mint azt korábban gondoltuk volna.

Hallásvédők a koronavírus járvány idejére

2020. 03. 16.

Új és eddig nem tapasztalt helyzettel találtuk szembe magunkat a koronavírus gyors terjedése miatt. Ez a speciális helyzet speciális körülményeket és intézkedéseket kíván mindenkitől. Az iskolák bezárása miatt a gyermekek otthon tanulnak, a dolgozók közül pedig sokan home office-ból oldják meg a munkát. Egy ilyen megoldás hatékony működéséhez nem mindig adottak a feltételek, hiszen a családtagok könnyen zavarhatják egymást.

Miért kell megakadályoznunk a halláscsökkenést?

2020. 03. 09.

Mindenki szeret pénzt spórolni, de nem mindenki tudja, hogyan kell. Nos, a halláskárosodás megakadályozásával milliárdokat takaríthatunk meg globálisan, ha bizonyos intézkedéseket végrehajtunk. A halláskárosodás leküzdése nem csak javítja az egyének életminőségét, hanem a társadalom egésze számára előnyökkel jár. Támogasd a halláskárosodás megelőzésére irányuló intézkedéseket és védd a saját hallásod!