Motoros bukósisak teszt


Szezonnyitáshoz passzolóan az ADAC tesztelte a motoros egyik legfontosabb tartozékát: az ECE-R 22.05 – teszten hitelesített bukósisakokat. Az aktuálisan kapható zárható bukósisakok közül tíz darabot vizsgáltak meg a középső‘ árkategóriából (280 – 480 Euro). Örömteli eredmény: megérte a ráfordított energia, mert a győ‘ztes sisak Schuberth R1 mellett, ami 5,8-as értékelést kapott az ADAC-tól, a többi sisak is jól szerepelt az értékelésen, 4,1 és 4,8 közötti eredmények születtek, így nincs kirívóan eltérő‘ sisak.

Egyik bukósisak se mutatott olyan súlyos hiányosságot, ami miatt le kellett volna pontozni. Kivételnek számít a fél sisak, az úgynevezett braincap, aminek nincs ECE-R 22- tesztje. Ez a fajta sisak egy különleges rezgéscsillapító teszten ment keresztül, az eredmény magért beszél: az alacsony rezgéscsillapító tulajdonsága és a hiányos formai kialakítása miatt (csak a fej felét védi) megnő‘ a fejsérülés és agyrázkódás veszélye, ha baleset történik. Emellett nem véd a hangos környezeti zajoktól sem, mint a motor- és szélzúgás, így megbukik a hallásvédelmi teszten is.

Balesetvédelem

Jó hírekkel szolgál az ADAC – teszt balesetvédelmi ügyekben, mert a sisakok ezen a területen nem mutatnak különösebb ingadozást, mind kimagaslóan jó minő‘ségőą. Az értékelés 4,5 (ARAI Chaser és SHARK RSR2) és 5,5 (Uvex HELIX RS 750 Carbon) között mozog. Hasonló értékek születtek a rezgéscsillapító teszten: 4,6 és 5,7 között. A tisztítási teszt se mutatott nagy eltéréseket, a legrosszabb értékelés 4,0 lett.

A sisakok súlya azonban nagy eltérést mutat: 1000 és 1700 g között mozog a skála. A szénszálas anyagokból készült sisakok nem csak könnyőąek, hanem kimagasló a rezgéscsillapításuk is – ahogy azt az ADAC – teszt is bizonyítja. Nem csak a legkönnyebb, hanem osztályelső‘ is rezgéscsillapításban az Uvex Helix RS 750 Carbon nevőą sisak. A rezgéscsillapításának köszönhető‘en kisebb zajártalom éri a motoros fülét.

A plexi tulajdonságai/ Látás

A tesztben szereplő‘ összes sisaknak annyira jó az optikai tulajdonsága, hogy az összesített elemzést nem befolyásolják. A plexi és a látási körülmények adatai különböző‘ eredményeket mutatnak. Az értékek 3,3 (SHARK RSR2) és 5,3 (Schuberth R1) között mozognak. A sisakok felénél a plexi ütésálló tulajdonságát egy úgynevezett dupla falú konstrukcióval (a márka neve Pinlock) készítik. A többi plexin egy speciális bevonat található, ami csökkenti egy esetleges ütés mértékét. Nem utolsó sorban a dupla falú plexi rossz idő‘járási körülmények között is tiszta látást biztosít.

Néhány modellnél továbbra is problémát jelentenek a végeláthatatlan karcolásnyomok. A sor végén kullog a LAZER Fiber D1 sisak (1,5-öt kapott), a ScorpionEXO 1000 és a SHARK RSR2 (mindkettő‘ 0,5-ös értékeléssel).

A zaj

Ha zajszőąrésrő‘l beszélünk, a tesztnyertes Schuberth R1 és társai járnak élen. 100 km/h sebességnél a környezeti zajt 84 dB-re csökkentik, ezzel megszerezve a legjobb értékelést, míg sok másik sisak esetében nagyon is hiányzik a „hallásvédelem”: a Nolan N94, SHOEI XR1000 és a HJC HQ-1 márkájú sisakoknál 100 km/h sebességnél a zaj 94 db, ami egyszerőąen nagyon magas érték és nagyon káros is a fülre nézve (mindkettő‘ 3,7-es értékelést kapott).

A SHOEI márkájú sisakok egy úgynevezett extra védő‘pánt „Whisper Strip” segítségével próbálják csökkenteni a káros zajokat. A szélzúgás ez által 9 dB-t csökken – mindenesetre több mint a semmi. A legjobb azonban, ha füldugót használ a motoros, megóvva magát ezzel az öregkori nagyothallástól, süketségtő‘l, stb.

Kezelhető‘ség

Kezelhető‘ség szempontjából a SHOEI XR-1000 márkájú sisak jár az élen 5,9 ponttal, miközben az ARAI Chaser zárja a sort 4,7 ponttal. A tesztsisakok sokoldalúságát figyelembe véve érdemes egy pillantást vetni a táblázatra.

Következő‘ cikk >>

Aktuális

Egy Baby Boomer útja a halláskárosodás felé

2019. 07. 17.

Nagyon büszke voltam a HIFI-mre. Darabról-darabra állítottam össze az eBay-en talált klasszikus erősítőtől a speciális lejátszóig, mely több mint 1000 dollárba került. A CD lejátszó egy mérnöki csoda volt és minden egyes részét jól ismertem.

A 13 éves lány tanulmánya: A kézszárító árthat a gyerekek fülének?

2019. 07. 15.

Nora Keegan, a 13 éves kanadai lány feltett egy kérdést: Vajon a kézszárító ártalmas a gyerekek füleinek? Úgy döntött, utánajár a dolognak, és tanulmánya végül a Paediatrics & Child Health folyóiratban jelent meg.

Mi az a repülőgép fül és mit tehetünk ellene?

2019. 07. 07.

A repülőgép fül az a jelenség, amikor a külső környezetben és a középfülben lévő légnyomás eltér, ennek egyensúlytalansága pedig stresszt gyakorol a dobhártyára. Repülőgép fület tapasztalhatsz, amikor a repülő fel- vagy leszáll. A hirtelen fellépő magasságkülönbség miatt megváltozik a légnyomás, ennek hatására alakul ki a repülőgép fül.

Hogyan akadályozd meg a hallásvesztést fesztiválszezonban és utána?

2019. 07. 01.

Nyár van, szikrázó napsütés, egy jeges ital a kezedben. Kedvenc zenekarod lép éppen a színpadra és a tömeg őrjöngése magával ragad téged is. A melletted álló hangfalakból az élet szikrája áramlik beléd, a basszust pedig egész testeden keresztül érzed. Ez pontosan úgy hangzik, mint a tökéletes nyári koncert – amíg haza nem mész, és észre nem veszed a csengést a füleidben. Ha több koncertre is mész az idei fesztiválszezonban, szükséges realizálnod, mennyire fontos a hangos zene okozta halláskárosodás megelőzése.

Mi történik a fülben, amikor a gyermek hangos zajt hall?

2019. 06. 23.

A tizenhárom éves Theodore mindig is egészséges gyerek volt – videójátékok, iskola, kikapcsolódás. Legnagyobb szenvedélye a hegedű és a klasszikus zongora. De néhány hónapja édesanyja, Marina azt vette észre, hogy Theodore a füléhez kap.

Kapcsolódó termékek

0Ft

..