A hosszabb hétvégi alvás nem segít bepótolni a kiesett órákat


Amikor hét közben rosszul alszunk, azzal a gondolattal kényeztetjük magunkat, hogy majd hétvégén pótoljuk az elmaradt órákat. Azonban egy új tanulmány rossz hírekkel szolgál ezzel kapcsolatban: a hétvégi alvás nem változtatja meg a kiesett órák okozta káros hatásokat.

A Betegségellenőrzési és Megelőzési Központ (Centers for Disease Control and Prevention - CDC) kutatása szerint az Egyesült Államok felnőtt lakosságának egyharmada nem éri el a javasolt napi 7 órás alvásidőt.

Az alváshiánynak rengeteg oka lehet, közülük az egyik az alvászavar, de gyakori, hogy a napi stressz, a túl sok munkahelyi kötelezettség vagy a rohanó mindennapok hatnak negatívan az éjszakáinkra.

A túl kevés éjszakai alvással erősen összefüggnek bizonyos metabolikus folyamatok, így az elhízás, a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának fokozott kockázata.

Amikor rendszeresen nem megfelelő az alvásunk a hétköznapokban, sokan játszunk a gondolattal, hogy majd hétvégén pótoljuk. Egy korábbi tanulmány, mely az Alváskutatás Folyóiratban (Journal of Sleep Research) jelent meg, azt sugallta, hogy ez a gyakorlat hasznos lehet az egészségünk fenntartásában.

Azonban egy újabb kutatás ellentmond az eddigi megállapításoknak. Ez az új vizsgálat azt mutatja, hogy a hétvégi szundi valójában nem elegendő ahhoz, hogy visszafordítsa a hét közbeni alváskiesés okozta károkat.

„A tanulmány legfontosabb üzenete, hogy a hétvégi helyreállító vagy pótló alvás nem tűnik hatékony stratégiának az alváshiány által okozott anyagcserezavarok visszafordítására.” – mutatott rá Kenneth Wright, a tanulmány kutató szerzője a Colorado Egyetemről.

Az alváspótlás nem elég hatékony

Annak vizsgálatára, hogy a hétvégi felzárkóztató alvások képesek-e ellensúlyozni a krónikus alváshiányt, a kutatók 36 fiatal, egészséges felnőttet vontak be.

Ezután véletlenszerűen három csoportra osztották a résztvevőket:

  • azok, akik hétvégén és hét közben is csak 5 órát alszanak
  • azok, akik a hét folyamán 5 órát alszanak, hétvégén pedig korlátlanul
  • azok, akik korlátlanul alhatnak akár 9 órát is hét közben és hétvégén

A kutatók azt találták, hogy azok, akiknél korlátozták az alvásidőt az egész hét folyamán, gyakran vacsora után nassoltak, mely súlygyarapodáshoz vezetett.

Azonban azok a résztvevők, akik hétvégén tovább alhattak, kevesebb kalóriát vittek be a szervezetükbe mint a másik csapat, még akkor is, ha vacsora után nassoltak.

Mindazonáltal a hétvégi alvás lehetősége után hé közben visszatértek a korlátozott alvási mintához, továbbra is folytatták az esti nassolást, mely további súlynövekedést eredményezett.

Néhány meglepő eredmény

A specifikus anyagcsere-változások tekintetében a kutatók azt vették észre, hogy a minden éjjel korlátozott alvású résztvevők alacsonyabb inzulinérzékenységet mutattak, 13%-os csökkenést tapasztaltak. A magas inzulinérzékenység általában a jó egészség jelzője, míg az alacsony cukorbetegséget jelezhet (inzulinrezisztencia).

Míg a korlátozott alvású csoportban az inzulinérzékenység csökkenése nem volt meglepő, a hétvégén többet alvó résztvevőknél sem tapasztaltak sokkal jobb eredményt.

A hétvégi pihenés ellenére a résztvevők még mindig alacsonyabb inzulinérzékenységet mutattak a szokásosnál, és miután újra elkezdtek hét közben korlátozottan aludni, az inzulinérzékenység 9% és 27% közötti értékre csökkent.

„Az eredményeink azt mutatták, hogy az izom- és májspecifikus inzulinérzékenység rosszabb volt azoknál a betegeknél, akik hétvégén pótlóalvásra kaptak lehetőséget.” – jegyzi meg Christopher Depner, elsődleges szerző, majd hozzátette, hogy ez az eredmény a kutatócsoport számára is meglepő volt.

„Erre a megállapításra egyáltalán nem számítottunk, és ez azt mutatja, hogy a hétvégi pótalvások nem túl hatékonyak a kevés alvás okozta anyagcsere-zavarok szempontjából, amikor az alváshiány krónikusnak mondható.” – Christopher Depner

A kutatócsoport a jövőben vizsgálni szeretné, hogy az alváspótló stratégiák – beleértve a napközben beiktatott rövid pihenést – megváltoztatják-e az alváshiány okozta károkat, és ha igen, milyen mértékben és milyen körülmények között.

Forrás: www.medicalnewstoday.com

Aktuális

Mit kell tudni a fülzsírról?

2020. 07. 06.

Az összes anyagból, melyeket a testünk választ ki, a fülzsír az egyik legrejtélyesebb. Mi lehet az oka a viaszos anyag előállításának? Az egészségügyi szakemberek még nem teljesen értik minden tulajdonságát, de abban biztosak, hogy védekezésre szolgál. Ahhoz, hogy jobban megértsük, összegyűjtöttünk néhány érdekes tényt a fülzsírról – és hogy miért nem kell azonnal eltávolítani.

Halláskárosodás csecsemőknél

2020. 06. 29.

A halláskárosodás az egyik leggyakoribb egészségügyi probléma az Egyesült Államokban, és érint minden korcsoportot, beleértve a csecsemőket is. Ezt a halláskárosodás típust hívják prelingualnak, mivel akkor fordul elő, mielőtt a gyermek beszélni tanulna.

A rock'n'roll nem olyan csendes történelme halláskárosodással

2020. 06. 22.

Az AC/DC arra kényszerült, hogy elhalassza 2016-os turnéjának fennmaradó részét énekesük, Brian Johnson teljes hallásvesztésének kockázata miatt. Ez nem az első alkalom, amikor a rocksztárokat ez a kérdés foglalkoztatta.

Öt dolog, amit megtehetsz a hallásod egészségéért

2020. 06. 15.

Függetlenül attól, hogy diagnosztizáltak-e hallásvesztést vagy sem, vannak dolgok, melyekkel minimalizálhatod a kialakulásának és súlyosbodásának esélyét, és ezzel egyidejűleg javíthatod az általános egészségi állapotodat is.

10 tipp a hatékony zenegyakorláshoz

2020. 06. 08.

Építsd be ezeket a tippeket a napi gyakorlási rutinodba és hamarosan látni fogod az előnyeit.

Kapcsolódó termékek

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

4.990Ft

Termékjellemzők: Csillapítás akár 31 dB-ig Rendkívül kényelmes, lágy AlpineThermoShape™ anyag A csengő, a riasztó és az ébresztő hallható az..

Instant Éjszaka - Alvómaszk

Instant Éjszaka - Alvómaszk

7.490Ft

Pihenjen bárhol kényelmesen. Most füldugóval kedvezményes áron. Az ár bevezető ár. Hol és mikor érdemes az Instant Éjszaka Alvómaszkot használni..