Alvási rutin megőrzése a karanténban


Hétvégén megtörtént a téli időszámításról nyárira való óraátállítás, mely minden alkalommal egy kicsit kibillent bennünket az addig megszokott rutinunkból. Tavaly márciusban az Európai Parlament a strasbourgi plenáris ülésen megszavazta az évi kétszeri óraátállítás megszüntetését 2021-től. Azok az országok, akik a nyári időszámítás mellett döntenek, egy év múlva állítanak utoljára órát, akik pedig a télit preferálják, jövő októberben. Azóta kérdés, hogy a nyárit vagy a télit érdemes-e megtartani.

Az óraátállítás hatásai

Az emberi szervezetre gyakorolt hatásokat figyelembe véve a Magyar Alvás Szövetség a téli időszámítás állandósítását támogatja. Az emberi szervezet biológiai órájának megzavarása a test több funkcióját is károsan érint, pl. a vérnyomást, a pulzusszámot, a testhőmérsékletet és a glükokortikoid hormonok szintjét.

A Magyar Alvás Szövetség állásfoglalása:

„A tapasztalatok szerint a biológiai óra kismértékű ingadozása is felboríthatja az alvás-ébrenlét ritmusát, és hatással van az egészségre is, mindaddig, amíg a szervezet nem alkalmazkodik a változásokhoz. Az óraátállításnak hosszú távú egészségkárosító hatása tudományosan nem bizonyított, rövidtávon azonban okozhat kellemetlenségeket. Ugyanakkor egyre több bizonyíték van arra vonatkozóan, hogy a rendszeres túl korai ébredés vagy a késő esti napfény, bármilyen csalóka legyen is ez utóbbi, negatívan befolyásolják a közérzetet, a szellemi frissességet, az iskolai teljesítményeket, sőt esetenként a gazdasági teljesítményt is.”

Alvási rutin

A Magyar Alvás Szövetség több dologra is felhívja a figyelmet az óraátállítás kapcsán. Kiemelt fontosságú a napi életritmus és az éjszakai pihenés, mivel az alvásnak nagyon fontos szerepe van szervezetünk ellenálló képességének fenntartásában és erősítésében.

„Bár sokak számára lehetőség adódik korábbi alvás adósságok pótlására, a cirkadián ritmushoz igazodás, azaz a nappalok és éjszakák változásaihoz történő alkalmazkodás ütemét a rendkívüli helyzetben sem szabad megbontani. Az éjszakai pihenés a szervezet számára nélkülözhetetlen.”

A folyamatosan otthon töltött idő alatt sem szabad feladni alvásunk rendszerességet. Ajánlott mindig ugyanazokban az időpontokban lefeküdni és felkelni. Emellett ne feledkezzünk meg a rendszeres testmozgásról, de ezt lehetőleg ne a lefekvés előtt órákra időzítsük. Az alvást megelőző legalább négy órában ne igyunk koffein tartalmú italokat és kerüljük a fűszeres, a cukros és a nehéz ételek fogyasztását, valamint a dohányzást és az alkoholfogyasztást is. Szellőztessük rendszeresen a hálószobát, a friss levegő fontos a minőségi alváshoz. Ágyunk legyen kényelmes, megfelelően sötétítsük a szobát, és zárjunk ki mindenféle külső zajhatást.

Forrás: Magyar Alvás Szövetség

Felmerülő kérdések esetén a szövetség szakértői rendelkezésre állnak:
napialvas.hu gngy@gngy.eu 30/930-4124

Aktuális

Hallásvédők nyárra

2022. 06. 14.

Minden évszaknak megvannak a legjellemzőbb tevékenységei. A nyár különösen sűrű időszak lehet a szabadtéri programok, utazások, nyaralások és fesztiválok miatt. Mivel az Alpine rengeteg különböző élethelyzetre kínál hallásvédőket, így több olyan termékkel találkozhatunk, melyek jelentősen megkönnyítik és felhőtlenül élménytelivé tehetek az idei nyarunkat.

Gyerekek és úszós füldugók: Amit tudni érdemes

2021. 07. 02.

Sok család számára a nyári szórakozás nagy részét képezi, amikor a kertben vagy bárhol máshol csobbannak egyet a medencében, vagy ellátogatnak a legközelebbi strandra, hogy lehűtsék magukat a vízben. A fülproblémákkal küzdő gyermekek számára gyakran javasolják a úszáshoz alkalmas füldugók használatát, de honnan tudhatjuk, hogy mikor és milyenre van szüksége?

COVID-19 és halláskárosodás: Mit tudunk?

2021. 03. 08.

A koronavírust mára számos hosszú távú szövődménnyel összekapcsolták, beleértve a szívkárosodást, a tüdőkárosodást és a neurológiai rendellenességeket. Az egyik feltörekvő kutatási terület témája a halláskárosodás és a fülzúgás kapcsolata a koronavírussal – akár tünetként, akár szövődményként napokkal vagy hetekkel később.

Hallás világnapja 2021: Hallásgondozás mindenkinek

2021. 03. 01.

A 2021-es hallás világnapja a World Report on Hearing elindítását jelenti, mely egy globális felhívás a halláskárosodás és a fülbetegségek egy életen át tartó kezeléséről.

A halláskárosodás hatása a kapcsolatokra

2021. 02. 05.

„Nem minden rólad szól” – ahogy mondani szokták. Ez az élet számos területére érvényes, de különösen igaz, amikor valakinek a hallása már nem olyan, mint korábban. A halláskárosodás sosem csak azt érinti, aki együtt él vele, vegyük figyelembe, hogyan hat ez a kapcsolatokra. Kutatások azt mutatják, hogy a kezeletlen halláskárosodás negatív hatással lehet a családdal és a barátokkal való kapcsolatainkra, különösen a hozzánk legközelebb állók esetében, például a párunknál.

Kapcsolódó termékek

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek - kifutó

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek - kifutó

5.490Ft

Leírás Zenét hallgatni közel a hangszórókhoz, pancsolni a medencében vagy a rajzolásra koncentrálni. A kisgyerekek és a csecsemők játszanak és tanu..

Alpine Muffy Baby Fekete - Hallásvédő fültok csecsemőknek

Alpine Muffy Baby Fekete - Hallásvédő fültok csecsemőknek

10.990Ft

A babák és a gyerekek füleinek védelme Kutatások azt mutatják, hogy emiatt 8-ból 1 gyermek szenved maradandó halláskárosodástól. Az Alpine Muffy Ba..

Alpine Plug&Go - Általános füldugó kulcstartós tárolóval

Alpine Plug&Go - Általános füldugó kulcstartós tárolóval

3.490Ft

Az emberek szívesen használják ezeket a füldugókat. Kedvező árú, főleg ha figyelembe vesszük a hallásvédelemre kínált egyéb alternatívákat. Ezzel is i..