Alvási rutin megőrzése a karanténban


Hétvégén megtörtént a téli időszámításról nyárira való óraátállítás, mely minden alkalommal egy kicsit kibillent bennünket az addig megszokott rutinunkból. Tavaly márciusban az Európai Parlament a strasbourgi plenáris ülésen megszavazta az évi kétszeri óraátállítás megszüntetését 2021-től. Azok az országok, akik a nyári időszámítás mellett döntenek, egy év múlva állítanak utoljára órát, akik pedig a télit preferálják, jövő októberben. Azóta kérdés, hogy a nyárit vagy a télit érdemes-e megtartani.

Az óraátállítás hatásai

Az emberi szervezetre gyakorolt hatásokat figyelembe véve a Magyar Alvás Szövetség a téli időszámítás állandósítását támogatja. Az emberi szervezet biológiai órájának megzavarása a test több funkcióját is károsan érint, pl. a vérnyomást, a pulzusszámot, a testhőmérsékletet és a glükokortikoid hormonok szintjét.

A Magyar Alvás Szövetség állásfoglalása:

„A tapasztalatok szerint a biológiai óra kismértékű ingadozása is felboríthatja az alvás-ébrenlét ritmusát, és hatással van az egészségre is, mindaddig, amíg a szervezet nem alkalmazkodik a változásokhoz. Az óraátállításnak hosszú távú egészségkárosító hatása tudományosan nem bizonyított, rövidtávon azonban okozhat kellemetlenségeket. Ugyanakkor egyre több bizonyíték van arra vonatkozóan, hogy a rendszeres túl korai ébredés vagy a késő esti napfény, bármilyen csalóka legyen is ez utóbbi, negatívan befolyásolják a közérzetet, a szellemi frissességet, az iskolai teljesítményeket, sőt esetenként a gazdasági teljesítményt is.”

Alvási rutin

A Magyar Alvás Szövetség több dologra is felhívja a figyelmet az óraátállítás kapcsán. Kiemelt fontosságú a napi életritmus és az éjszakai pihenés, mivel az alvásnak nagyon fontos szerepe van szervezetünk ellenálló képességének fenntartásában és erősítésében.

„Bár sokak számára lehetőség adódik korábbi alvás adósságok pótlására, a cirkadián ritmushoz igazodás, azaz a nappalok és éjszakák változásaihoz történő alkalmazkodás ütemét a rendkívüli helyzetben sem szabad megbontani. Az éjszakai pihenés a szervezet számára nélkülözhetetlen.”

A folyamatosan otthon töltött idő alatt sem szabad feladni alvásunk rendszerességet. Ajánlott mindig ugyanazokban az időpontokban lefeküdni és felkelni. Emellett ne feledkezzünk meg a rendszeres testmozgásról, de ezt lehetőleg ne a lefekvés előtt órákra időzítsük. Az alvást megelőző legalább négy órában ne igyunk koffein tartalmú italokat és kerüljük a fűszeres, a cukros és a nehéz ételek fogyasztását, valamint a dohányzást és az alkoholfogyasztást is. Szellőztessük rendszeresen a hálószobát, a friss levegő fontos a minőségi alváshoz. Ágyunk legyen kényelmes, megfelelően sötétítsük a szobát, és zárjunk ki mindenféle külső zajhatást.

Forrás: Magyar Alvás Szövetség

Felmerülő kérdések esetén a szövetség szakértői rendelkezésre állnak:
napialvas.hu gngy@gngy.eu 30/930-4124

Aktuális

COVID-19 és halláskárosodás: Amit eddig tudunk

2020. 09. 21.

A COVID-19-et, vagyis a koronavírust már számos hosszútávú szövődménnyel kapcsolatba hozták, ezek közül néhány példa a szívkárosodás, a tüdőkárosodás és a neurológiai rendellenességek. Az egyik kutatási terület azt vizsgálja, hogy halláskárosodás és fülzúgás kialakulhat-e a koronavírus fertőzés miatt, esetleg annak tüneteként, vagy szövődményeként napokkal vagy hetekkel később.

Hallásvédelmi program zenészeknek

2020. 09. 07.

A zenekari zenészek hallásának védelme érdekében az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) hallásvédelmi program indítása mellett döntött. A programot Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár ismertette a fővárosi Budapest Music Centerben (BMC) még múlt vasárnap.

 

Hogyan lesz a banki alkalmazott hangszerbolt tulajdonos?

2020. 08. 24.

Tiszteljük a zenészeket, imádjuk a zenét és csodáljuk a hangszereket.

3 mód a hallásod védelmére a tűzijáték alatt

2020. 08. 17.

Amikor augusztus 20. ünneplésére gondolunk, az első dolog, mely eszünkbe juthat, a tűzijáték. Ekkor az ország számos városában tartanak különböző ünnepségeket, részt vehetünk változatos programokon, ahol általában a rendezvényt tűzijátékkal zárják. A színes látványosság mellett egy dolog közös a tűzijátékokban, a halláskárosodás kockázata.

Mamamibolt: zero waste szemlélet a bababoltban

2020. 08. 10.

A Mamamibolt egy zero waste szemléletű bababolt Debrecen szívében, amelyet tíz éve hoztunk létre.

Kapcsolódó termékek

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

5.490Ft

Termékjellemzők: Csillapítás akár 31 dB-ig Rendkívül kényelmes, lágy AlpineThermoShape™ anyag A csengő, a riasztó és az ébresztő hallható az..

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek

5.490Ft

Leírás Zenét hallgatni közel a hangszórókhoz, pancsolni a medencében vagy a rajzolásra koncentrálni. A kisgyerekek és a csecsemők játszanak és tanu..

Alpine Muffy Baby - Hallásvédő fültok csecsemőknek

Alpine Muffy Baby - Hallásvédő fültok csecsemőknek

10.990Ft

A babák és a gyerekek füleinek védelme Kutatások azt mutatják, hogy emiatt 8-ból 1 gyermek szenved maradandó halláskárosodástól. Az Alpine Muffy Ba..

Alpine Plug&Go - Általános füldugó kulcstartós tárolóval

Alpine Plug&Go - Általános füldugó kulcstartós tárolóval

3.490Ft

Az emberek szívesen használják ezeket a füldugókat. Kedvező árú, főleg ha figyelembe vesszük a hallásvédelemre kínált egyéb alternatívákat. Ezzel is i..