Alvási rutin megőrzése a karanténban


Hétvégén megtörtént a téli időszámításról nyárira való óraátállítás, mely minden alkalommal egy kicsit kibillent bennünket az addig megszokott rutinunkból. Tavaly márciusban az Európai Parlament a strasbourgi plenáris ülésen megszavazta az évi kétszeri óraátállítás megszüntetését 2021-től. Azok az országok, akik a nyári időszámítás mellett döntenek, egy év múlva állítanak utoljára órát, akik pedig a télit preferálják, jövő októberben. Azóta kérdés, hogy a nyárit vagy a télit érdemes-e megtartani.

Az óraátállítás hatásai

Az emberi szervezetre gyakorolt hatásokat figyelembe véve a Magyar Alvás Szövetség a téli időszámítás állandósítását támogatja. Az emberi szervezet biológiai órájának megzavarása a test több funkcióját is károsan érint, pl. a vérnyomást, a pulzusszámot, a testhőmérsékletet és a glükokortikoid hormonok szintjét.

A Magyar Alvás Szövetség állásfoglalása:

„A tapasztalatok szerint a biológiai óra kismértékű ingadozása is felboríthatja az alvás-ébrenlét ritmusát, és hatással van az egészségre is, mindaddig, amíg a szervezet nem alkalmazkodik a változásokhoz. Az óraátállításnak hosszú távú egészségkárosító hatása tudományosan nem bizonyított, rövidtávon azonban okozhat kellemetlenségeket. Ugyanakkor egyre több bizonyíték van arra vonatkozóan, hogy a rendszeres túl korai ébredés vagy a késő esti napfény, bármilyen csalóka legyen is ez utóbbi, negatívan befolyásolják a közérzetet, a szellemi frissességet, az iskolai teljesítményeket, sőt esetenként a gazdasági teljesítményt is.”

Alvási rutin

A Magyar Alvás Szövetség több dologra is felhívja a figyelmet az óraátállítás kapcsán. Kiemelt fontosságú a napi életritmus és az éjszakai pihenés, mivel az alvásnak nagyon fontos szerepe van szervezetünk ellenálló képességének fenntartásában és erősítésében.

„Bár sokak számára lehetőség adódik korábbi alvás adósságok pótlására, a cirkadián ritmushoz igazodás, azaz a nappalok és éjszakák változásaihoz történő alkalmazkodás ütemét a rendkívüli helyzetben sem szabad megbontani. Az éjszakai pihenés a szervezet számára nélkülözhetetlen.”

A folyamatosan otthon töltött idő alatt sem szabad feladni alvásunk rendszerességet. Ajánlott mindig ugyanazokban az időpontokban lefeküdni és felkelni. Emellett ne feledkezzünk meg a rendszeres testmozgásról, de ezt lehetőleg ne a lefekvés előtt órákra időzítsük. Az alvást megelőző legalább négy órában ne igyunk koffein tartalmú italokat és kerüljük a fűszeres, a cukros és a nehéz ételek fogyasztását, valamint a dohányzást és az alkoholfogyasztást is. Szellőztessük rendszeresen a hálószobát, a friss levegő fontos a minőségi alváshoz. Ágyunk legyen kényelmes, megfelelően sötétítsük a szobát, és zárjunk ki mindenféle külső zajhatást.

Forrás: Magyar Alvás Szövetség

Felmerülő kérdések esetén a szövetség szakértői rendelkezésre állnak:
napialvas.hu gngy@gngy.eu 30/930-4124

Aktuális

Védd gyermeked hallását

2020. 05. 25.

Ahogy figyelünk arra, hogy gyermekeink mit esznek, isznak és milyen dolgok érik őket életük során, fontos ismerni azokat a hangokat, melyeknek rendszeresen ki vannak téve, mivel a túlzottan hangos zajok tartós halláskárosodást okozhatnak. Frank C. Wartinger, a Philadelphiai Gyermekkórház audiológusa megvizsgálja, hogy mi okozza a gyermekek hallásvesztését, melyek a figyelmeztető tünetek és hogyan akadályozhatjuk meg a halláscsökkenést.

Hogyan gyakorolj otthon a család megőrjítése nélkül?

2020. 05. 18.

A kezdő hegedűművészeknek nem a legjobb a hírnevük, ha a hangminőségről van szó. Valójában nagyon ritka, hogy egy kezdő zenész virtuóz legyen már a kezdetekkor, de valahol el kell indulni. És ez magában foglalja a család kikészítését, amíg a csikorgó, vinnyogó, nyikorgó hangoktól egy kezdő eljut a finom, lágy dallamokig.

Miért veszélyes a hallásra hobbiszakembernek lenni?

2020. 05. 11.

A barkácsolás több szempontból is csábító tevékenység, hiszen kikapcsol, ezért jó hatással van a mentális egészségre. Emellett jó érzéssel tölthet el bennünket a gyönyörködés kitartó munkánk eredményében.

A headbang-elés veszélyes?

2020. 05. 04.

„Német orvosok felhívják a figyelmet a headbang-elés veszélyeire, miután egy 50 éves férfinél vérzést fedeztek fel az agyban egy Motörhead koncert után” – írta a BBC News. A hír a The Lancet egy koponyaűri vérzésről (subduralis hematoma) szóló beszámolóján alapszik.

Arcvédő a szépségipar dolgozóinak

2020. 04. 27.

Európa több országa is tervezi május elején enyhíteni a koronavírus miatt bevezetett korlátozásokat és újraindítani a lehető legtöbb területen a munkavégzést. Azonban az enyhítés és a munkakezdés néhol különböző feltételekhez kötött, így ez alól a szépségipar szereplői sem kivételek, sőt.

Kapcsolódó termékek

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

4.990Ft

Termékjellemzők: Csillapítás akár 31 dB-ig Rendkívül kényelmes, lágy AlpineThermoShape™ anyag A csengő, a riasztó és az ébresztő hallható az..

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek

4.990Ft

Leírás Zenét hallgatni közel a hangszórókhoz, pancsolni a medencében vagy a rajzolásra koncentrálni. A kisgyerekek és a csecsemők játszanak és tanu..

Alpine Muffy Baby - Hallásvédő fültok csecsemőknek

Alpine Muffy Baby - Hallásvédő fültok csecsemőknek

9.990Ft

A babák és a gyerekek füleinek védelme Kutatások azt mutatják, hogy emiatt 8-ból 1 gyermek szenved maradandó halláskárosodástól. Az Alpine Muffy Ba..

Alpine Plug&Go - Általános füldugó kulcstartós tárolóval

Alpine Plug&Go - Általános füldugó kulcstartós tárolóval

3.490Ft

Az emberek szívesen használják ezeket a füldugókat. Kedvező árú, főleg ha figyelembe vesszük a hallásvédelemre kínált egyéb alternatívákat. Ezzel is i..