Óvjuk hallásunkat motorozás közben!


A motorozás szenvedély! És mint minden szenvedélynek, ennek is megvannak a maga kockázatai. Még mindig sokan elfelejtik, hogy ne csak a testüket védjék meg motorozás közben, hanem a hallásukat is, hacsak nem akarnak olyan szélsebesen halláskárosodást elszenvedni, mint ahogyan a motoruk gyorsul. 

A motorozás már a 19. század végétől kedvelt közlekedési forma volt, ám a kezdetektől csaknem száz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a hallásvesztés kockázatára felhívják a vezetők figyelmét. A motorokat mindig is zajos járműveknek tekintették. Annak érdekében, hogy ne zavarja se a városi környezetben lakókat, és a vezetőket se érje túlzott zajterhelés, fokozatosan sikerült egyre csendesebb motorokat kifejleszteni. Az elmúlt 20-25 évben a motorkerékpárok okozta zajterhelés egyre csökkent, miközben teljesítményük radikálisan fokozódott.

Sokáig azt gondolták, hogy a motorosok hallását elsősorban a motor és a kipufogó zaja károsítja, holott a legnagyobb veszélyt a sisak körüli turbulens légáramlás okozta ún. szélzaj jelenti. A szélzaj okozta halláskárosodás kockázatáról először 1974-ben jelent meg publikáció, szélesebb körben azonban csupán az 1990-es évek elején hívták fel erre a figyelmet a motorozással foglalkozó újságírók. 

A szélzaj vizsgálatának legelterjedtebb módja, hogy a sisak alá a vezető füléhez miniatűr mikrofont helyeznek, és különböző sebességeknél megvizsgálják a zajszintet. A sisak körüli fokozott zajterhelést minden ilyen irányú vizsgálat kimutatta, 60 km/óránál kb. 90 dB zajszintet, ami 160 km/óránál már a 110 dB-t is elérheti. Ha hetente öt napon át minden nap csupán 15 percig kitesszük magunkat ilyen hangerőnek, egy év alatt a hallóképességünk 30 százalékát elveszíthetjük! Érdemes tudni, hogy káros zajról már 85 dB felett beszélünk, de a tartósan 80 dB feletti zajártalom már maradandó halláskárosodást okozhat. A hosszabb időn át tartó motorozás további panaszokat is kiválthat, például fülzúgást, fejfájást, fáradtságot és egyensúlyzavart.

A motoros 65 km/óra alatti sebességnél főként a motor zaját hallja, e felett azonban már egyre erősebbé válik a szélzaj, és 96 km/óra felett a motorhangot is elnyomhatja az ereje. Ilyen sebesség mellett a zajterhelés 96-101 dB, amely akár két óra alatt maradandó halláscsökkenést okozhat. A halláscsökkenés hátterében az áll, hogy károsodnak a belső fülben található rendkívül érzékeny szőrsejtek, melyek feladata, hogy a hangingerületet a központi idegrendszerbe vezessék. Ha ezek a szőrsejtek elpusztulnak, az sajnos örökre szól, a halláscsökkenés már nem fordítható vissza! 

A bukósisakok formatervezésénél ugyan igyekeznek a szakemberek minél jobb aeroakusztikáról gondoskodni, ám ezek csak maximum 6-10 dB-lel tudják a zajterhelést csökkenteni. Ennél azonban nagyobb védelemre van szükség. 

A leghatékonyabb zajcsökkentő és hallásvédő megoldást a professzionális, motorosok számára kifejlesztett füldugók jelentik – mint amilyen az Alpine Motosafe szűrős füldugó.

Ezek a szűrős füldugók tökéletesen biztonságosak, csak a szélzajtól óvnak meg, miközben a forgalom zaja, de még az emberi beszéd is hallható marad. Kényelmes viseletet jelentenek, speciális puha és rugalmas anyagból készülnek, mely felveszi a hallójárat alakját, és nem kell attól sem tartani, hogy menet közben kipottyannak a fülből. Cserélhető szűrők gondoskodnak arról, hogy a motoros mindig a zajerősségnek megfelelő szűrőt választhassa. Aki egyszer kipróbálta, már nem is tud útra kelni nélküle. Sokan csak a füldugó használata után jönnek rá, hogy mennyire zavaró és fülsértően hangos volt nélküle a menet közbeni szélzaj.

1993 előtt sehol sem hívták fel a motorosok figyelmét a füldugó hatásosságára vonatkozóan, és még ma sem tartunk ott, hogy minden motoros védené a hallását. De remélhetőleg egyre szélesebb körben elterjed a füldugó használata, hiszen jelenleg a motorosok hallásmegóvásának ez a legegyszerűbb és legjobb módja.

Aktuális

COVID-19 és halláskárosodás: Amit eddig tudunk

2020. 09. 21.

A COVID-19-et, vagyis a koronavírust már számos hosszútávú szövődménnyel kapcsolatba hozták, ezek közül néhány példa a szívkárosodás, a tüdőkárosodás és a neurológiai rendellenességek. Az egyik kutatási terület azt vizsgálja, hogy halláskárosodás és fülzúgás kialakulhat-e a koronavírus fertőzés miatt, esetleg annak tüneteként, vagy szövődményeként napokkal vagy hetekkel később.

Hallásvédelmi program zenészeknek

2020. 09. 07.

A zenekari zenészek hallásának védelme érdekében az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) hallásvédelmi program indítása mellett döntött. A programot Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár ismertette a fővárosi Budapest Music Centerben (BMC) még múlt vasárnap.

 

Hogyan lesz a banki alkalmazott hangszerbolt tulajdonos?

2020. 08. 24.

Tiszteljük a zenészeket, imádjuk a zenét és csodáljuk a hangszereket.

3 mód a hallásod védelmére a tűzijáték alatt

2020. 08. 17.

Amikor augusztus 20. ünneplésére gondolunk, az első dolog, mely eszünkbe juthat, a tűzijáték. Ekkor az ország számos városában tartanak különböző ünnepségeket, részt vehetünk változatos programokon, ahol általában a rendezvényt tűzijátékkal zárják. A színes látványosság mellett egy dolog közös a tűzijátékokban, a halláskárosodás kockázata.

Mamamibolt: zero waste szemlélet a bababoltban

2020. 08. 10.

A Mamamibolt egy zero waste szemléletű bababolt Debrecen szívében, amelyet tíz éve hoztunk létre.