TV nézés az ágyban: rossz szokás az alvás kárára


Szoktál TV-t nézni, mielőtt elalszol? Biztosan előfordul. A National Sleep Foundation által készített Sleep in America közvéleménykutatás szerint

  • az emberek 95%-a lefekvés előtt egy órán belül még használ elektronikus készülékeket
  • a 30-64 év közöttiek kétharmada és a 13-29 közöttiek fele néz TV-t a lefekvés előtti egy órán belül.

Sokan a televíziót használják az alvás előtti relaxációra, de valójában a TV károsan hat az alvás minőségére. Tudd meg, miért és hogyan folytathatod a kedvenc sorozatodat anélkül, hogy az alvást befolyásolná.

Kapcsold ki a TV-t lefekvés előtt

Néhány vezető ok arra, miért hat károsan a televízió az alvásminőségre.

1. Kék fény

A tévékészülékek által kibocsátott mesterséges fény nagy mennyiségben tartalmaz kék fényt. Ez a kék fény blokkolja a melatonin termelődését és zavarja a cirkadián ritmusunkat, mely lényegében értesíti az agyat, hogy ideje lefeküdni vagy felkelni. Emiatt nehezebb elaludni és mikor végre sikerül, akkor is nyugtalanabbul.

Emellett az alvás mellé bekapcsolva hagyott TV fénye negatív mentális hatásokkal járhat. Az Ohio Állami Egyetem által végzett tanulmány vizsgálta, hogy a hörcsögöket folyamatosan érő tompa fény depresszióra utaló tüneteket eredményezett, és az alvás-ébredés ciklust is megzavarta.

Testünk alapból reagál az éjszakai sötétségre, ezért ügyeljünk rá, hogy kapcsoljuk le a lámpát, amikor aludni készülünk.

2. „Csúcs” zajok

Ha a háttérben futó televízióval alszol el, sok háttérzajt fogsz hallani, melyek szintén felébreszthetnek. Alvás közben agyunk továbbra is rögzíti a hangokat, így a túlzott zaj zavaró lehet. Olykor a madárcsicsergéshez hasonló hétköznapi vagy ismerős hangok, mint például a nyüzsgő város, is képesek minket felébreszteni. Ezt alapul véve elképzelhetjük, hogy a háttérben futó TV mennyire zavarhatja az alvásunkat.

Miért számít a TV különösen zavaró tényezőnek szemben más háttérzajokkal? Ennek az az oka, hogy megkülönböztetjük a rendszeres háttérzajokat és a zavaró „csúcs” hangokat. A háttérzaj bizonyos esetekben előnyös lehet, ha például csökkenti a környezeti és az ijesztő, nagy hangerejű hangokat. A TV állandóan változó hangereje miatt gyakoriak a „csúcs” hangok, például tapsoló közönség, lövöldözés vagy harcjelenet, reklámok.

Tippek, hogy a TV ne zavarja az alvást

Ha tartasz attól, hogy a TV nézési szokásaid károsan hatnak az alvásod minőségére, van jó néhány alternatíva a képernyő lecserélésére. Vagy ha nem tudsz meglenni nélküle, megtehetsz pár dolgot, hogy minimalizáld a cirkadián ritmusra gyakorolt hatását.

  1. Ne felejtsd el lekapcsolni a TV-t elalvás előtt. Ez a legegyszerűbb és legkönnyebb módja a pihenés megóvásának. Így nem zavar, miután lehunytad a szemed.
  2. Cseréld a TV-t zenére. Bár az eredmények vegyesek, tanulmányok szerint alvás előtt és közben zenét hallgatni mérsékelten pozitívan hathat az alvásminőségre. A nyugtató, kissé monoton dallamok fehér zajként működhetnek, így javítva az alvást.
  3. Olvass elektronika nélkül. A nyomtatott könyvek, magazinok vagy újságok lehetőséget adnak, hogy kikapcsoljunk, félretegyük az elektronikai eszközöket és kerüljük a kék fény negatív hatásait.
  4. Fontold meg kék fény szűrő képernyő vagy szemüveg beszerzését. Ha magát az eszközt nem lehet így beállítani, van más lehetőség is. Léteznek kék fényt blokkoló képernyők és speciális szűrővel ellátott szemüvegek is, melyek csökkentik a fény káros hatásait.

Forrás: sleepdr.com

Aktuális

COVID-19 és halláskárosodás: Amit eddig tudunk

2020. 09. 21.

A COVID-19-et, vagyis a koronavírust már számos hosszútávú szövődménnyel kapcsolatba hozták, ezek közül néhány példa a szívkárosodás, a tüdőkárosodás és a neurológiai rendellenességek. Az egyik kutatási terület azt vizsgálja, hogy halláskárosodás és fülzúgás kialakulhat-e a koronavírus fertőzés miatt, esetleg annak tüneteként, vagy szövődményeként napokkal vagy hetekkel később.

Hallásvédelmi program zenészeknek

2020. 09. 07.

A zenekari zenészek hallásának védelme érdekében az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) hallásvédelmi program indítása mellett döntött. A programot Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár ismertette a fővárosi Budapest Music Centerben (BMC) még múlt vasárnap.

 

Hogyan lesz a banki alkalmazott hangszerbolt tulajdonos?

2020. 08. 24.

Tiszteljük a zenészeket, imádjuk a zenét és csodáljuk a hangszereket.

3 mód a hallásod védelmére a tűzijáték alatt

2020. 08. 17.

Amikor augusztus 20. ünneplésére gondolunk, az első dolog, mely eszünkbe juthat, a tűzijáték. Ekkor az ország számos városában tartanak különböző ünnepségeket, részt vehetünk változatos programokon, ahol általában a rendezvényt tűzijátékkal zárják. A színes látványosság mellett egy dolog közös a tűzijátékokban, a halláskárosodás kockázata.

Mamamibolt: zero waste szemlélet a bababoltban

2020. 08. 10.

A Mamamibolt egy zero waste szemléletű bababolt Debrecen szívében, amelyet tíz éve hoztunk létre.

Kapcsolódó termékek

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

5.490Ft

Termékjellemzők: Csillapítás akár 31 dB-ig Rendkívül kényelmes, lágy AlpineThermoShape™ anyag A csengő, a riasztó és az ébresztő hallható az..

Alpine FlyFit  - Szűrős füldugó utazáshoz

Alpine FlyFit - Szűrős füldugó utazáshoz

5.490Ft

Leírás Évente több millió ember utazik repülővel szerte a világon. Közülük sokakat érint kellemetlenül a nyomáskülönbség vagy fülfájás a repülő fel..