TV nézés az ágyban: rossz szokás az alvás kárára


Szoktál TV-t nézni, mielőtt elalszol? Biztosan előfordul. A National Sleep Foundation által készített Sleep in America közvéleménykutatás szerint

  • az emberek 95%-a lefekvés előtt egy órán belül még használ elektronikus készülékeket
  • a 30-64 év közöttiek kétharmada és a 13-29 közöttiek fele néz TV-t a lefekvés előtti egy órán belül.

Sokan a televíziót használják az alvás előtti relaxációra, de valójában a TV károsan hat az alvás minőségére. Tudd meg, miért és hogyan folytathatod a kedvenc sorozatodat anélkül, hogy az alvást befolyásolná.

Kapcsold ki a TV-t lefekvés előtt

Néhány vezető ok arra, miért hat károsan a televízió az alvásminőségre.

1. Kék fény

A tévékészülékek által kibocsátott mesterséges fény nagy mennyiségben tartalmaz kék fényt. Ez a kék fény blokkolja a melatonin termelődését és zavarja a cirkadián ritmusunkat, mely lényegében értesíti az agyat, hogy ideje lefeküdni vagy felkelni. Emiatt nehezebb elaludni és mikor végre sikerül, akkor is nyugtalanabbul.

Emellett az alvás mellé bekapcsolva hagyott TV fénye negatív mentális hatásokkal járhat. Az Ohio Állami Egyetem által végzett tanulmány vizsgálta, hogy a hörcsögöket folyamatosan érő tompa fény depresszióra utaló tüneteket eredményezett, és az alvás-ébredés ciklust is megzavarta.

Testünk alapból reagál az éjszakai sötétségre, ezért ügyeljünk rá, hogy kapcsoljuk le a lámpát, amikor aludni készülünk.

2. „Csúcs” zajok

Ha a háttérben futó televízióval alszol el, sok háttérzajt fogsz hallani, melyek szintén felébreszthetnek. Alvás közben agyunk továbbra is rögzíti a hangokat, így a túlzott zaj zavaró lehet. Olykor a madárcsicsergéshez hasonló hétköznapi vagy ismerős hangok, mint például a nyüzsgő város, is képesek minket felébreszteni. Ezt alapul véve elképzelhetjük, hogy a háttérben futó TV mennyire zavarhatja az alvásunkat.

Miért számít a TV különösen zavaró tényezőnek szemben más háttérzajokkal? Ennek az az oka, hogy megkülönböztetjük a rendszeres háttérzajokat és a zavaró „csúcs” hangokat. A háttérzaj bizonyos esetekben előnyös lehet, ha például csökkenti a környezeti és az ijesztő, nagy hangerejű hangokat. A TV állandóan változó hangereje miatt gyakoriak a „csúcs” hangok, például tapsoló közönség, lövöldözés vagy harcjelenet, reklámok.

Tippek, hogy a TV ne zavarja az alvást

Ha tartasz attól, hogy a TV nézési szokásaid károsan hatnak az alvásod minőségére, van jó néhány alternatíva a képernyő lecserélésére. Vagy ha nem tudsz meglenni nélküle, megtehetsz pár dolgot, hogy minimalizáld a cirkadián ritmusra gyakorolt hatását.

  1. Ne felejtsd el lekapcsolni a TV-t elalvás előtt. Ez a legegyszerűbb és legkönnyebb módja a pihenés megóvásának. Így nem zavar, miután lehunytad a szemed.
  2. Cseréld a TV-t zenére. Bár az eredmények vegyesek, tanulmányok szerint alvás előtt és közben zenét hallgatni mérsékelten pozitívan hathat az alvásminőségre. A nyugtató, kissé monoton dallamok fehér zajként működhetnek, így javítva az alvást.
  3. Olvass elektronika nélkül. A nyomtatott könyvek, magazinok vagy újságok lehetőséget adnak, hogy kikapcsoljunk, félretegyük az elektronikai eszközöket és kerüljük a kék fény negatív hatásait.
  4. Fontold meg kék fény szűrő képernyő vagy szemüveg beszerzését. Ha magát az eszközt nem lehet így beállítani, van más lehetőség is. Léteznek kék fényt blokkoló képernyők és speciális szűrővel ellátott szemüvegek is, melyek csökkentik a fény káros hatásait.

Forrás: sleepdr.com

Aktuális

Koncentráció az osztályban: 10-ből 1 gyermek fültokot visel

2020. 11. 13.

Egyre gyakrabban látható, hogy gyermekek fültokot viselnek az osztályban. Persze nem azt a típust, melyből zene szól, hanem speciális hallásvédőt. A gyerekek kevésbé kalandoznak el és jobban tudnak koncentrálni. A kutatások szerint ez javítja az iskolai teljesítményt. Azokban az iskolákban, ahol fültokot bocsátanak a diákok rendelkezésére, ez nagyon jól működik. És sok szülő is vásárol a gyermekének fültokot az iskolában használni. Hollandiában a gyerekek 10-15 százaléka visel hallásvédőt, hogy jobban tudjon koncentrálni az osztályban. A népszerűsége pedig egyre csak növekszik. Vajon miért van ez?

Vess véget a horkolásnak: 10 tipp

2020. 11. 02.

Horkolás. A horkolás egy tartós kellemetlenség, mely világszerte több millió ember kialvatlanságáért felelős. És mivel ilyen sokan szenvednek a horkolás miatt alváshiánytól, évente számtalan tanulmány, tucatnyi önsegítő könyv és rengeteg csodaszer jelenik meg a piacon. Minden, amivel véget vethetünk ennek a bosszantó problémának. Végeredményben arról nincs vita, hogy a horkolás egészségtelen. Összegyűjtöttük a legjobb tippeket és trükköket a horkolás elleni küzdelemhez. És van egy tizedik bónusz tippünk, melyet különösen a horkolással élők párjainak ajánlunk.

Hogy befolyásolja az óraátállítás az alvást és az egészséget?

2020. 10. 19.

Hétvégén visszaállítjuk 60 perccel az óráinkat. A nyári időszámítás hivatalosan október 25-én ér véget, amikor hajnali 3-kor visszaállítjuk az órákat 2-re. Lehet, hogy már alig várod, hogy egy órával többet alhass aznap, de a pihenés mennyisége részben az alvási szokásainktól függ. Ha azok közé tartozol, akik az ébresztőig nem kelnek fel, akkor némi extra pihenés várhat rád, de csakis akkor, ha a szokott időben fekszel le.

4 gyakori tévhit a hallásromlásról

2020. 10. 05.

Számos tévhit él az emberekben a halláscsökkenésről, a hallókészülékekről, és arról, hogyan befolyásolhatja az életünket a hallásromlás.

COVID-19 és halláskárosodás: Amit eddig tudunk

2020. 09. 21.

A COVID-19-et, vagyis a koronavírust már számos hosszútávú szövődménnyel kapcsolatba hozták, ezek közül néhány példa a szívkárosodás, a tüdőkárosodás és a neurológiai rendellenességek. Az egyik kutatási terület azt vizsgálja, hogy halláskárosodás és fülzúgás kialakulhat-e a koronavírus fertőzés miatt, esetleg annak tüneteként, vagy szövődményeként napokkal vagy hetekkel később.

Kapcsolódó termékek

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

5.490Ft

Termékjellemzők: Csillapítás akár 31 dB-ig Rendkívül kényelmes, lágy AlpineThermoShape™ anyag A csengő, a riasztó és az ébresztő hallható az..

Alpine FlyFit  - Szűrős füldugó utazáshoz

Alpine FlyFit - Szűrős füldugó utazáshoz

5.490Ft

Leírás Évente több millió ember utazik repülővel szerte a világon. Közülük sokakat érint kellemetlenül a nyomáskülönbség vagy fülfájás a repülő fel..