TV nézés az ágyban: rossz szokás az alvás kárára


Szoktál TV-t nézni, mielőtt elalszol? Biztosan előfordul. A National Sleep Foundation által készített Sleep in America közvéleménykutatás szerint

  • az emberek 95%-a lefekvés előtt egy órán belül még használ elektronikus készülékeket
  • a 30-64 év közöttiek kétharmada és a 13-29 közöttiek fele néz TV-t a lefekvés előtti egy órán belül.

Sokan a televíziót használják az alvás előtti relaxációra, de valójában a TV károsan hat az alvás minőségére. Tudd meg, miért és hogyan folytathatod a kedvenc sorozatodat anélkül, hogy az alvást befolyásolná.

Kapcsold ki a TV-t lefekvés előtt

Néhány vezető ok arra, miért hat károsan a televízió az alvásminőségre.

1. Kék fény

A tévékészülékek által kibocsátott mesterséges fény nagy mennyiségben tartalmaz kék fényt. Ez a kék fény blokkolja a melatonin termelődését és zavarja a cirkadián ritmusunkat, mely lényegében értesíti az agyat, hogy ideje lefeküdni vagy felkelni. Emiatt nehezebb elaludni és mikor végre sikerül, akkor is nyugtalanabbul.

Emellett az alvás mellé bekapcsolva hagyott TV fénye negatív mentális hatásokkal járhat. Az Ohio Állami Egyetem által végzett tanulmány vizsgálta, hogy a hörcsögöket folyamatosan érő tompa fény depresszióra utaló tüneteket eredményezett, és az alvás-ébredés ciklust is megzavarta.

Testünk alapból reagál az éjszakai sötétségre, ezért ügyeljünk rá, hogy kapcsoljuk le a lámpát, amikor aludni készülünk.

2. „Csúcs” zajok

Ha a háttérben futó televízióval alszol el, sok háttérzajt fogsz hallani, melyek szintén felébreszthetnek. Alvás közben agyunk továbbra is rögzíti a hangokat, így a túlzott zaj zavaró lehet. Olykor a madárcsicsergéshez hasonló hétköznapi vagy ismerős hangok, mint például a nyüzsgő város, is képesek minket felébreszteni. Ezt alapul véve elképzelhetjük, hogy a háttérben futó TV mennyire zavarhatja az alvásunkat.

Miért számít a TV különösen zavaró tényezőnek szemben más háttérzajokkal? Ennek az az oka, hogy megkülönböztetjük a rendszeres háttérzajokat és a zavaró „csúcs” hangokat. A háttérzaj bizonyos esetekben előnyös lehet, ha például csökkenti a környezeti és az ijesztő, nagy hangerejű hangokat. A TV állandóan változó hangereje miatt gyakoriak a „csúcs” hangok, például tapsoló közönség, lövöldözés vagy harcjelenet, reklámok.

Tippek, hogy a TV ne zavarja az alvást

Ha tartasz attól, hogy a TV nézési szokásaid károsan hatnak az alvásod minőségére, van jó néhány alternatíva a képernyő lecserélésére. Vagy ha nem tudsz meglenni nélküle, megtehetsz pár dolgot, hogy minimalizáld a cirkadián ritmusra gyakorolt hatását.

  1. Ne felejtsd el lekapcsolni a TV-t elalvás előtt. Ez a legegyszerűbb és legkönnyebb módja a pihenés megóvásának. Így nem zavar, miután lehunytad a szemed.
  2. Cseréld a TV-t zenére. Bár az eredmények vegyesek, tanulmányok szerint alvás előtt és közben zenét hallgatni mérsékelten pozitívan hathat az alvásminőségre. A nyugtató, kissé monoton dallamok fehér zajként működhetnek, így javítva az alvást.
  3. Olvass elektronika nélkül. A nyomtatott könyvek, magazinok vagy újságok lehetőséget adnak, hogy kikapcsoljunk, félretegyük az elektronikai eszközöket és kerüljük a kék fény negatív hatásait.
  4. Fontold meg kék fény szűrő képernyő vagy szemüveg beszerzését. Ha magát az eszközt nem lehet így beállítani, van más lehetőség is. Léteznek kék fényt blokkoló képernyők és speciális szűrővel ellátott szemüvegek is, melyek csökkentik a fény káros hatásait.

Forrás: sleepdr.com

Aktuális

Imádod a csendet? Ez az új alkalmazás megmutatja, mennyire zajosak az éttermek

2019. 10. 07.

A SoundPrint „csendes listákat” állít össze, így nyugodt helyszínt választhatsz az étkezéshez.

TV nézés az ágyban: rossz szokás az alvás kárára

2019. 09. 30.

Szoktál TV-t nézni, mielőtt elalszol? Biztosan előfordul.

3 tipp, hogyan válassz magadnak hallásvédőt

2019. 09. 23.

Zajos világunkban nem árt gondolnunk hallásunk védelmére, de olyan sokféle hallásvédő kapható, hogy nem könnyű kiválasztani a legmegfelelőbbet. Íme 3 tipp, ami segíthet ebben.

10 tipp, hogyan óvd a hangod

2019. 09. 15.

Nem csak az énekeseknek és színészeknek kell vigyázni a hangjukra, mindenkinek érdemes.

Tanuld meg felismerni a halláskárosodás jeleit

2019. 09. 08.

A halláskárosodás egy általános állapot, mely főleg az idősebb felnőtteket érinti. Nézd meg az alábbi kérdéseket!

Kapcsolódó termékek

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

4.990Ft

Termékjellemzők: Csillapítás akár 31 dB-ig Rendkívül kényelmes, lágy AlpineThermoShape™ anyag A csengő, a riasztó és az ébresztő hallható az..

Alpine FlyFit  - Szűrős füldugó utazáshoz

Alpine FlyFit - Szűrős füldugó utazáshoz

4.990Ft

Leírás Évente több millió ember utazik repülővel szerte a világon. Közülük sokakat érint kellemetlenül a nyomáskülönbség vagy fülfájás a repülő fel..