TV nézés az ágyban: rossz szokás az alvás kárára


Szoktál TV-t nézni, mielőtt elalszol? Biztosan előfordul. A National Sleep Foundation által készített Sleep in America közvéleménykutatás szerint

  • az emberek 95%-a lefekvés előtt egy órán belül még használ elektronikus készülékeket
  • a 30-64 év közöttiek kétharmada és a 13-29 közöttiek fele néz TV-t a lefekvés előtti egy órán belül.

Sokan a televíziót használják az alvás előtti relaxációra, de valójában a TV károsan hat az alvás minőségére. Tudd meg, miért és hogyan folytathatod a kedvenc sorozatodat anélkül, hogy az alvást befolyásolná.

Kapcsold ki a TV-t lefekvés előtt

Néhány vezető ok arra, miért hat károsan a televízió az alvásminőségre.

1. Kék fény

A tévékészülékek által kibocsátott mesterséges fény nagy mennyiségben tartalmaz kék fényt. Ez a kék fény blokkolja a melatonin termelődését és zavarja a cirkadián ritmusunkat, mely lényegében értesíti az agyat, hogy ideje lefeküdni vagy felkelni. Emiatt nehezebb elaludni és mikor végre sikerül, akkor is nyugtalanabbul.

Emellett az alvás mellé bekapcsolva hagyott TV fénye negatív mentális hatásokkal járhat. Az Ohio Állami Egyetem által végzett tanulmány vizsgálta, hogy a hörcsögöket folyamatosan érő tompa fény depresszióra utaló tüneteket eredményezett, és az alvás-ébredés ciklust is megzavarta.

Testünk alapból reagál az éjszakai sötétségre, ezért ügyeljünk rá, hogy kapcsoljuk le a lámpát, amikor aludni készülünk.

2. „Csúcs” zajok

Ha a háttérben futó televízióval alszol el, sok háttérzajt fogsz hallani, melyek szintén felébreszthetnek. Alvás közben agyunk továbbra is rögzíti a hangokat, így a túlzott zaj zavaró lehet. Olykor a madárcsicsergéshez hasonló hétköznapi vagy ismerős hangok, mint például a nyüzsgő város, is képesek minket felébreszteni. Ezt alapul véve elképzelhetjük, hogy a háttérben futó TV mennyire zavarhatja az alvásunkat.

Miért számít a TV különösen zavaró tényezőnek szemben más háttérzajokkal? Ennek az az oka, hogy megkülönböztetjük a rendszeres háttérzajokat és a zavaró „csúcs” hangokat. A háttérzaj bizonyos esetekben előnyös lehet, ha például csökkenti a környezeti és az ijesztő, nagy hangerejű hangokat. A TV állandóan változó hangereje miatt gyakoriak a „csúcs” hangok, például tapsoló közönség, lövöldözés vagy harcjelenet, reklámok.

Tippek, hogy a TV ne zavarja az alvást

Ha tartasz attól, hogy a TV nézési szokásaid károsan hatnak az alvásod minőségére, van jó néhány alternatíva a képernyő lecserélésére. Vagy ha nem tudsz meglenni nélküle, megtehetsz pár dolgot, hogy minimalizáld a cirkadián ritmusra gyakorolt hatását.

  1. Ne felejtsd el lekapcsolni a TV-t elalvás előtt. Ez a legegyszerűbb és legkönnyebb módja a pihenés megóvásának. Így nem zavar, miután lehunytad a szemed.
  2. Cseréld a TV-t zenére. Bár az eredmények vegyesek, tanulmányok szerint alvás előtt és közben zenét hallgatni mérsékelten pozitívan hathat az alvásminőségre. A nyugtató, kissé monoton dallamok fehér zajként működhetnek, így javítva az alvást.
  3. Olvass elektronika nélkül. A nyomtatott könyvek, magazinok vagy újságok lehetőséget adnak, hogy kikapcsoljunk, félretegyük az elektronikai eszközöket és kerüljük a kék fény negatív hatásait.
  4. Fontold meg kék fény szűrő képernyő vagy szemüveg beszerzését. Ha magát az eszközt nem lehet így beállítani, van más lehetőség is. Léteznek kék fényt blokkoló képernyők és speciális szűrővel ellátott szemüvegek is, melyek csökkentik a fény káros hatásait.

Forrás: sleepdr.com

Aktuális

Védd gyermeked hallását

2020. 05. 25.

Ahogy figyelünk arra, hogy gyermekeink mit esznek, isznak és milyen dolgok érik őket életük során, fontos ismerni azokat a hangokat, melyeknek rendszeresen ki vannak téve, mivel a túlzottan hangos zajok tartós halláskárosodást okozhatnak. Frank C. Wartinger, a Philadelphiai Gyermekkórház audiológusa megvizsgálja, hogy mi okozza a gyermekek hallásvesztését, melyek a figyelmeztető tünetek és hogyan akadályozhatjuk meg a halláscsökkenést.

Hogyan gyakorolj otthon a család megőrjítése nélkül?

2020. 05. 18.

A kezdő hegedűművészeknek nem a legjobb a hírnevük, ha a hangminőségről van szó. Valójában nagyon ritka, hogy egy kezdő zenész virtuóz legyen már a kezdetekkor, de valahol el kell indulni. És ez magában foglalja a család kikészítését, amíg a csikorgó, vinnyogó, nyikorgó hangoktól egy kezdő eljut a finom, lágy dallamokig.

Miért veszélyes a hallásra hobbiszakembernek lenni?

2020. 05. 11.

A barkácsolás több szempontból is csábító tevékenység, hiszen kikapcsol, ezért jó hatással van a mentális egészségre. Emellett jó érzéssel tölthet el bennünket a gyönyörködés kitartó munkánk eredményében.

A headbang-elés veszélyes?

2020. 05. 04.

„Német orvosok felhívják a figyelmet a headbang-elés veszélyeire, miután egy 50 éves férfinél vérzést fedeztek fel az agyban egy Motörhead koncert után” – írta a BBC News. A hír a The Lancet egy koponyaűri vérzésről (subduralis hematoma) szóló beszámolóján alapszik.

Arcvédő a szépségipar dolgozóinak

2020. 04. 27.

Európa több országa is tervezi május elején enyhíteni a koronavírus miatt bevezetett korlátozásokat és újraindítani a lehető legtöbb területen a munkavégzést. Azonban az enyhítés és a munkakezdés néhol különböző feltételekhez kötött, így ez alól a szépségipar szereplői sem kivételek, sőt.

Kapcsolódó termékek

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

4.990Ft

Termékjellemzők: Csillapítás akár 31 dB-ig Rendkívül kényelmes, lágy AlpineThermoShape™ anyag A csengő, a riasztó és az ébresztő hallható az..

Alpine FlyFit  - Szűrős füldugó utazáshoz

Alpine FlyFit - Szűrős füldugó utazáshoz

4.990Ft

Leírás Évente több millió ember utazik repülővel szerte a világon. Közülük sokakat érint kellemetlenül a nyomáskülönbség vagy fülfájás a repülő fel..