A csend hangja - bukósisak teszt
Egy zajos (bukó)sisak, nem csak napodat, de a hallásodat is elronthatja. A RIDE megvizsgálta melyikek okoznak fejfájást, és melyikek kíméletesek.
Mit csináltunk
Felvettük 18 különböző sisak belsejében a zajszintet, hogy megállapíthassuk melyikben a legalacsonyabb és legmagasabb a hangnyomás, és hogy a zajos sisakokról szóló vitában legyen valami tudományos kiindulópontunk. A konzisztenica miatt mindig ugyanazt a motort, sofőrt, és helyszínt használtuk a mérésekhez, 4 különböző sebességnél.
Felvevő készülék
Első lépés egy rendszer kitalálása, amivel mérni lehet a zajszintet a sofőr fülénél. Az intercom firm Starcom (www.starcom1.com) segítségével, eltávolítottuk a fülhallgatót az egyik headsetjükről, és kicseréltük egy kis mikrofonra, majd ezt hozzákötöttük egy hangmérőhöz. Így ez mutatta a mikrofon által észlelt decibel értéket, amit a sofőr a sisak alatt viselt. A módszernek megvannak a korlátai, mert a mőąanyag tokban lévő mikrofon bent van a fülben, és így nem minden hang éri el. Ráadásul blokkolja a fülüreg egy részét, így nem ugyan azt a hangot észleli, amit rendesen hallanánk, de elég közel van hozzá. Az ideális egy mikrofon implantátum lenne a dobhártyánál, de nem találtunk sebészt, aki vállalta volna a mőątétet. Azt viszont garantálhatjuk, hogy mindegyik sisak egyformán volt tesztelve, ezért arányaiban jó az összehasonlítás
A motor
A hangmérőt közvetlenül a sebességmérő mellé erősítettük fel a tesztmotorunkra, ami egy Kawasaki ER-6-os volt. Ez lehetővé tette teszter számára, hogy miközben a sebességet figyelte, könnyen leolvassa a decibel értéket is. Szélvédő nélküli csupasz motort választottunk a teszthez, mivel így tisztább a levegőáramlás a sisak körül. Gyakran előfordul, hogy a szélzaj amit a motorozás közben hallunk, a szélvédőn miatt van, mivel a levegőt egyenesen a sisakra irányíthatja. Ha szélvédővel szerelt motoron teszteltünk volna, akkor a motoros testartása is nagyban befolyásolhatta volna az eredményt. A szélvédőről a levegő máshogy érhette volna a sisakokat, a motoros pozicíójától függően, ezért más értékeket kaptunk volna.
A tesztek
A motorosunk a korábbi világelső World Endurance verenyző Dec Crutchlow volt. A zajszintmérő kábelét a nyakon lévő sál alatt vezettük el, hogy a kábel ne tudjon zajt hozzáadni a méréshez. A szellőzők zárt állapotban voltak, és a plexi, álrész le volt hajtva. A teszt a Liecestershirei Bruntingthorpe tesztpálya egyenes szakaszán történt - forgalommentes környezet, külső zajok kiiktatására. 97, 113, 129 és 145 km/óra sebességeken futottuk a teszteket. Minden sebesség esetén mindkét irányban megtettük a szakaszt, mivel a szélirány kihat a zajszintre. Néhány gyártó állítja, csak szélcsatornában lehet pontosan a sisak zajszintjét mérni, de mi inkább a valós környezetben lévő vizsgálati módszereket preferáljuk. Tanulmányok bizonyítják, hogy a szélcsatornás, és az úton történő tesztek hasonló eredményeket hoznak. A megadott tömegek a tesztelt sisakok tömegei (a kipróbált sisakok nagy méretőąek). Az árak a sima szín árai.
18. Lazer Revolution ~42 000 Ft
A 99,6dB átlagos zajszinttel messze ez volt a leghangosabb sisak. Itt rögzítettük a legmagasabb zajszintet 145 km/órán 104,4 decibelt. A Revolution az egyike a két flip-front sisaknak, a formája aerodinamikailag előnytelenebb mint a többié. Ez volt a legnehezebb sisak tesztben. A RiDE győztes bukónál a 145 km/óránál kisebb zajt mértünk mint a Lazernél 97 km/óránál, ami hatalmas különbséget mutat a nyertes és a legrosszabb eredményt produkáló bukó között.
â 97 km/óránál – 95,2dB
â 113 km/óránál – 97,4dB
â 129 km/óránál – 101,5dB
â 145 km/óránál – 104,4dB
â Átlag – 99,6dB
â Súly 1775g
17. OGK Aeroblade ~54 000 Ft
Egy másik sisak, ami zajosabb volt 97 km/óránál, mint a tesztgyőztes 145 km/óránál - 3 decibellel ami nagy különbség. A négy különböző sebességen átlagban 98,8dB -es értéket rögzítettünk a sisakban. Az OGK-nak szintén rossz az formája, ezt annak is köszönheti, hogy a héjjon felül van egy nagy szellőző nyílás. Az Aeroblade elérte 145 km/óra sebességnél a 103,4dB-t, és 113 km/óra sebességnél ő volt a leghangosabb tesztsisak bár decibel töredékével.
â 97 km/óránál – 94,9dB
â 113 km/óránál – 97,6dB
â 129 km/óránál – 99,3dB
â 145 km/óránál – 103,5dB
â Átlag – 98,8dB
â Súly 1654g
16. AGV Stealth ~57 000 Ft
Az agresszív megjelenésőą AGV átlagban 97,9dB -t produkált a négy különböző sebességen mért tesztünkben. Ismét, a győztes sisakot kevesebb zajjal viselhettük volna 145 km/óránál, mint ezt 97-en. Folyamatosan növekedett a hangerő, ahogy gyorsultak a körök, mégpedig 3dB-lel szintenként. Ezen a sisakon is a héj felső részén van a szellőző más zajos sisakokhoz hasonlóan.
â 97 km/óránál – 93,2dB
â 113 km/óránál – 96,2dB
â 129 km/óránál – 99,8dB
â 145 km/óránál – 102,4dB
â Átlag – 97,9dB
â Súly 1481g
15. RST Cobravent ~21 000 Ft
A teszt körök után a söfőr megjegyezte, hogy nagyon kényelmetlenül érezte magát a sisakban tapasztalt zajszint miatt. A decibel értékek is ezt támasztották alá. Az átlagos érték négy különböző sebességen több volt mint 97dB. Hasonlóan mint a két sisak közvetlenül alatt az RST-nek is héj felső részén volt a szellőzője, de úgy gondoljuk nem lehet önmagában ezt a szellőzőt felelőssé tenni a magas zajért.
â 97 km/óránál – 93,1dB
â 113 km/óránál – 96,2dB
â 129 km/óránál – 98,8dB
â 145 km/óránál – 100,7dB
â Átlag – 97,2dB
â Súly 1473g
14. Suomy Spec-1R ~75 000 Ft
A Suomy verseny replika nem olyan hangos mint amire a nálunk járt sisak fényezésből lehetne következtetni. De ez a bukó is még mindig a sereghajtók között tudott csak végezni a tesztünkön átlag 96,8dB-lel. Ismét a levegő beömlő nyílás a felső részen helyezkedett. el.
â 97 km/óránál – 90,9dB
â 113 km/óránál – 95,6dB
â 129 km/óránál – 98,3dB
â 145 km/óránál – 102,4dB
â Átlag – 96,8dB
â Súly 1440g
13. Caberg V2 ~30 000 Ft
A Caberg jobb helyezést ért el mint a Soumy, köszönheti ezt annak hogy a legnagyobb sebességen 145 km/órán 101,4dB zajszintet mértünk. A rögzített átlag 96,6dB lett a négy futam végén. A szellőző megint a bukó tetején található. Ez a sisak egy beépített lehajtható sötétitő üveggel érkezett, ami elég hangos volt mind a 4 körben, talán ennek is köszönheti, hogy ilyen rossz helyen végzett a tesztben.
â 97 km/óránál – 92,0dB
â 113 km/óránál – 94,2dB
â 129 km/óránál – 98,8dB
â 145 km/óránál – 101,4dB
â Átlag – 96,6dB
â Súly 1510g
10. X-Lite X801R ~66 000 Ft
Egyike a három sisak közül ahol 95,5dB-es átlagot mértünk a négy különböző sebességőą futam alatt. 145 km/óra-n ez volt a leghangosabb éppen átlépve a 100dB-es értéket.
â 97 km/óránál – 90,5dB
â 113 km/óránál – 94,2dB
â 129 km/óránál – 97,1dB
â 145 km/óránál – 100,1dB
â Átlag – 95,5dB
â Súly 1401g
10. Shoei Raid II ~61 000 Ft
A Raid II nyerte meg a RiDE átlalános tesztjét 2005-ben amikor a becsapódást, heveder erőséget teszteltük. De sajnos a zaj teszten csak átlagos teljesítményt nyújtott. A Shoei volt a legkönyebb teljes arcot fedő sisak, tetején egész sima a profilja, amit hátrafele egyre bonyolultabb lesz. 95,5dB-es átlagot produkált, ez volt az első sisak amelyik 145 km/óránál be tudott csúszni a 100dB határ alá a maga 99,8dB-es mért értékével.
â 97 km/óránál – 91,9dB
â 113 km/óránál – 93,3dB
â 129 km/óránál – 97,2dB
â 145 km/óránál – 99,8dB
â Átlag – 95,5dB
â Súly 1375g
10. HJC AC11 ~60 000 Ft
A HJC is nagyon jól teljesített a 2005-ös általános sisak tesztünkben, hasonló pontokat kapott mint a Shoei Raid II. Említésre méltó tesztalany a zaj tesztben is, mivel a átlagban 95,5dB -t mértünk, és 145 km/óránál 98,5dB-t ami már bőven benn van a 100dB alatt. Hasonlóan mint a Shoei sisaknak simább alakja van a tetején.
â 97 km/óránál – 92,2dB
â 113 km/óránál – 95,3dB
â 129 km/óránál – 96,1dB
â 145 km/óránál – 98,5dB
â Átlag – 95,5dB
â Súly 1428g
9. KBC VR2 ~48 000 Ft
Ez egy jó teljesítmény a Koreai KBC-től, az átlag kicsivel 95 fölött van. Az első ahol a 97es mérés 90dB alá megy és a 145 km/óraás mérés kicsivel 100 alatt van.
â 97 km/óránál – 89,6dB
â 113 km/óránál – 93,3dB
â 129 km/óránál – 98,1dB
â 145 km/óránál – 99,6dB
â Átlag – 95,2dB
â Súly 1633g
8. Davida Classic Jet ~50 400 Ft
Kipróbáltuk ezt a nyított sisakot, mert elég általános a közúti forgalomban. Az eredmények elég jók lettek (szemüveget viseltünk). Az átlaga 95dB alatt van, a maximuma pedig 100dB alatt. Egy teória a jó eredményre, hogy nincs üreg az áll alatt ahol a szél süvíthetne. Nem meglepő, hogy ez volt a legkönnyebb sisak a teszten.
â 97 km/óránál – 89,2dB
â 113 km/óránál – 92,7dB
â 129 km/óránál – 96,6dB
â 145 km/óránál – 99,8dB
â Átlag – 94,6dB
â Súly 1341g
7. Nitro N510V ~15 000 Ft
A tesztünk legolcsóbb sisaka tekintélyes helyezést ért el. A hetedik helyig jutott átlag 94,3dB-lel. Jól teljesített mind a 4 próbán, az 50 fontos árcédula ellenére. Mint az többi hasonló helyezésőą sisak, ennek is lágy kagylóformája van, a tetején lévő szellőző helyett.
â 97 km/óránál – 88,9dB
â 113 km/óránál – 92,9dB
â 129 km/óránál – 95,9dB
â 145 km/óránál – 99,7dB
â Átlag – 94,3dB
â Súly 1603g
6. Arai Astro-R ~99 000 Ft
A népszerőą Astro-R a két egymást követő Arai sisak közül, jó eredménnyel zárt. 145 km/óránál éppen hogy 100dB fölé ment, de a többi eredménye elég jó volt ahhoz, hogy a 6. legyen a listában, 94,2dB-es átlaggal. A klasszikus lágy forma nem töri meg a levegő áramlását.
â 97 km/óránál – 89,0dB
â 113 km/óránál – 92,3dB
â 129 km/óránál – 95,5dB
â 145 km/óránál – 100,1dB
â Átlag – 94,2dB
â Súly 1475g
5. Arai Crosair ~148 500 Ft
A közúti tapasztalat azt mutatja, hogy a Arai Corsair hangosabb az Astro-R testvérénél, de a mérési eredmények ezt nem támasztják alá. A legdrágább sisak a tesztben, egyúttal az egyetlen olyan, aminek szellőző van a tetején, és mégsem végezte a lista végén. Lehetséges magyarázat, hogy a hallott zaj irritáló, de nem elég hangos hogy veszélyes legyen. Átlagosan 92.4dB, és és csendesebb volt mind a 4 tesztben mint az Astro-R.
â 97 km/óránál – 86,6dB
â 113 km/óránál – 90,3dB
â 129 km/óránál – 94,6dB
â 145 km/óránál – 97,9dB
â Átlag – 92,3dB
â Súly 1482g
4. Nolan N84 ~39 000 Ft
Nolan azt állítja hogy a N84-es modelben a hallóüregnél lévő párnázás csökkenti a zajt. A teszteredmény sugallja, hogy lehet hogy mőąködik ez az elv. Egyike a legjobbaknak, 91dB-es átlaggal, ráadásul kiválóan jól teljesített 145 km/óránál, 96,5dB-lel. Van egy külső lenyitható napellenző, aminek a helyzete úgy tőąnik nem befolyásolja a zajszintet.
â 97 km/óránál – 86,7dB
â 113 km/óránál – 89,2dB
â 129 km/óránál – 91,6dB
â 145 km/óránál – 96,5dB
â Átlag – 91,0dB
â Súly 1620g
3. Roof R010 ~58 500 Ft
A teszt eredménye alátámasztja a RiDE olvasók tapasztalatit a Roof sisakkal. Magasra értékelték a csendességét a 2005-ös Rider Power-ben, és a tesztünkben bejutott a top 3-ba. Jóval csendesebb a riválisainál a 91dB-es átlaggal, és minden teszten jóval 100dB alatt marad.
â 97 km/óránál – 86,1dB
â 113 km/óránál – 89,8dB
â 129 km/óránál – 92,2dB
â 145 km/óránál – 95,5dB
â Átlag – 90,9dB
â Súly 1483g
2. BMW System 5 ~84 000 Ft
A System 5 bebizonyítja, hogy a felhajtható elejőą sisakoknak nem kell zajosnak lenniük. A System 5-t a BMW-nek készítette Schuberth, akiknek a fő céljuk a motorosokat csendes sisakokkal ellátni. Mind a 4 teszten jól teljesített, és a második helyet szerezte meg 90dB-nél picivel nagyobb átlagga.
â 97 km/óránál – 84,4dB
â 113 km/óránál – 87,9dB
â 129 km/óránál – 92,3dB
â 145 km/óránál – 96,2dB
â Átlag – 90,2dB
â Súly 1753g
1. Schuberth S1 ~99 000 Ft
A Schubert számos szélcsatornás tesztnek teszi ki a sisakjait, és ez meg is látszik. A tesztelő a próbák után azonnal megjegyezte milyen halk volt a sisak, és a mérések is azt mutatják igaza volt. Az átlag 90dB alatt volt, és a 145 km/óra-s teszt messze a leghalkabb volt. 145 km/óránál a tesztelőt kevesebb zaj érte, mint a lista alján lévőknél 97 km/óránál. A jó illeszkedés a nyaknál és az áll vonalánál, megmagyarázza a lenyőągöző eredményt.
â 97 km/óránál – 82,3dB
â 113 km/óránál – 86,2dB
â 129 km/óránál – 88,8dB
â 145 km/óránál – 91,5dB
â Átlag – 87,2dB
â Súly 1577g
Lecsengés
Sok tényező van ami meghatározza hogy a sisak csendes vagy hangos lesz, és nem mindet tudja befolyásolni a gyártó. A motor amin ülsz, ahogy ülsz rajta, és a fejed formája is nagyon fontos.
A tesztünk során kontroll kísérleteket végeztünk több sisakon, a motoros, a motor, és mindkettő kicserélésével. A változtatásoknak olyan hatásuk volt, hogy a tesztet csak ugyanazon motorra és motorosra alapoztuk. Magabiztosak vagyunk abban, hogy a tesztünk elhatárolta a csendes sisakokat a hangosaktól, de annyi változó van, hogy nem garantálhatjuk ugyanezt az eredményt egy másik motoron.
Tehát térjünk vissza a RiDE egyik kedvenc témájára, a füldugókra. Mindenképp ajánljuk a használatát, ha erős zajt érzünk, főleg hosszú utak során. Még a leghalkabb teszt sisakban is, az emberünk 113 km/óránál lehetséges halláskárosodásnak volt kitéve, ha azt hosszú távon folytatta volna. Gyári munkásoknak ajánlott hallásvédő viselése ha 85dB-nek vannak kitéve napi 8 órán keresztül.
A zajszint pedig gyorsan nő. Tedd ki magad 90dB-nek 8 órán keresztül, és halláskárosodást szenvedsz. Vidd fel 93dB-re, és énnek már 4 óra alatt súlyos következményei lehetnek. Minden +3 decibel felezi a biztonságosnak tartott időt. Tehát 105dB-nél, kb a legmagasabb a tesztünkben, 15 percet utazhatsz anélkül, hogy veszélyeztetnéd a hallásodat.
A füldugók 10-20dB-lel csökkentik a zajt, ezért a legjobb kombináció egy csendes sisak füldugóval. Ennél a tesztnél, nem ítéltük oda egyik RiDE háromszögünket sem, mert ez nem egy mindent egybefogó teszt volt, hanem csak a zajszintre fókuszált, amiről tudjuk, hogy fontos neked.
Füldugó esetén tökéletes megoldás jelenthet az Alpine MotoSafe füldugója, mely kiszőąri a szél ártalmas hangjati, ezzel megelőzi a halláskárosodást, fülzúgást, fülsípolást, de szükséges mértékben átengedi a forgalom, kommunikátor és a motor hangját.
A teszt a 2006-os RiDE magazinban jelent meg. A teszt sebességek mph-ban voltak megadva (60, 70, 80, 90). A bukósisakok árai pedig fontban, ezt a mai árfolyamon váltottuk át, ezért nem mindig tükrözi az aktuális árát a sisaknak.
Termék tesztek
Hogyan segíti a fültok az SNI-s kisgyerekek mindennapjait?
Az Alpine Muffy fültok komoly segítséget jelenthet a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek életében. Óvodai környezetben hozzájárulhat a sikeres fejlesztőmunkához, de érdemes otthonra is beszerezni ilyen hasznos hallásvédőt. Ez a speciálisan kisgyerekek számára kifejlesztett fültok minden kellemetlen zajt kiszűr, ezáltal egy nyugodtabb és kellemesebb környezetet teremt a gyermek számára.
Az amszterdami kórház nagyon elégedett az Alpine Muffy Baby-vel
Scott Martin, az amszterdami OLVG kórház radiodiagnosztikai laboratóriumi asszisztense több mint egy éve lépett kapcsolatba az Alpine Hearing Protection munkatársaival. Amszterdam városi kórháza már évek óta keresi csecsemők és kisgyerekek számára a megfelelő hallásvédőt. Scott időzítése nem is lehetett volna jobb, az Alpine Muffy Baby ekkor már készen állt a bevezetésre. Az OLVG most hálásan használja a hallásvédőt, mely védi a csecsemők és kisgyerekek hallását az MRI szkenner káros zajától.
Milyen füldugót ajánl egy igazi metálzenész a hallásod védelmére?
Hájer Gergő, az Omega Diatribe metálbanda alapító gitárosa, illetve az Audionerve stúdió-projekt megalkotója elárulja, kiknek ajánlja az Alpine profi szűrős füldugóit!
Alpine Muffy fültok: az autista gyerekek támogatója a mindennapokban
Az autista gyerekek különösen érzékenyek lehetnek a különféle hangokra. Még az olyan hétköznapi zajok is, mint a háztartási eszközök, a televízió, a járművek hangja vagy akár egy hangosabb beszélgetés is elviselhetetlen lehet számukra. Ez a túlérzékenység nem csupán idegességet, szorongást válthat ki a gyermekből, hanem nagymértékben gátolhatja a játszási és felfedezési kedvét is. Ezért egy hallásvédő eszköz felbecsülhetetlen értéket jelenthet a gyerekeknek.
Alpine Muffy fültok: az autista gyerekek iskolai segítőtársa
Az autista gyermekek körében nagyon gyakori sajátosság a hangokra való túlérzékenység. A kisgyermekek hallásvédelmére kifejlesztett Alpine Muffy fültok az autista gyerekek számára is ideális választást jelent, hogy kiszűrje azokat a zajokat és hangokat, melyek idegességet, stresszt, és szorongást váltanak ki a gyerekekből.