A csend hangja - bukósisak teszt


Egy zajos (bukó)sisak, nem csak napodat, de a hallásodat is elronthatja. A RIDE megvizsgálta melyikek okoznak fejfájást, és melyikek kíméletesek.

Mit csináltunk

Felvettük 18 különböző‘ sisak belsejében a zajszintet, hogy megállapíthassuk melyikben a legalacsonyabb és legmagasabb a hangnyomás, és hogy a zajos sisakokról szóló vitában legyen valami tudományos kiindulópontunk. A konzisztenica miatt mindig ugyanazt a motort, sofő‘rt, és helyszínt használtuk a mérésekhez, 4 különböző‘ sebességnél.

Felvevő‘ készülék

felvevo_keszulekElső‘ lépés egy rendszer kitalálása, amivel mérni lehet a zajszintet a sofő‘r fülénél. Az intercom firm Starcom (www.starcom1.com) segítségével, eltávolítottuk a fülhallgatót az egyik headsetjükrő‘l, és kicseréltük egy kis mikrofonra, majd ezt hozzákötöttük egy hangmérő‘höz. Így ez mutatta a mikrofon által észlelt decibel értéket, amit a sofő‘r a sisak alatt viselt. A módszernek megvannak a korlátai, mert a mőąanyag tokban lévő‘ mikrofon bent van a fülben, és így nem minden hang éri el. Ráadásul blokkolja a fülüreg egy részét, így nem ugyan azt a hangot észleli, amit rendesen hallanánk, de elég közel van hozzá. Az ideális egy mikrofon implantátum lenne a dobhártyánál, de nem találtunk sebészt, aki vállalta volna a mőątétet. Azt viszont garantálhatjuk, hogy mindegyik sisak egyformán volt tesztelve, ezért arányaiban jó az összehasonlítás

A motor

World_Endurance_verenyzo_Dec_CrutchlowA hangmérő‘t közvetlenül a sebességmérő‘ mellé erő‘sítettük fel a tesztmotorunkra, ami egy Kawasaki ER-6-os volt. Ez lehető‘vé tette teszter számára, hogy miközben a sebességet figyelte, könnyen leolvassa a decibel értéket is. Szélvédő‘ nélküli csupasz motort választottunk a teszthez, mivel így tisztább a levegő‘áramlás a sisak körül. Gyakran elő‘fordul, hogy a szélzaj amit a motorozás közben hallunk, a szélvédő‘n miatt van, mivel a levegő‘t egyenesen a sisakra irányíthatja. Ha szélvédő‘vel szerelt motoron teszteltünk volna, akkor a motoros testartása is nagyban befolyásolhatta volna az eredményt. A szélvédő‘rő‘l a levegő‘ máshogy érhette volna a sisakokat, a motoros pozicíójától függő‘en, ezért más értékeket kaptunk volna.

A tesztek

A tesztA motorosunk a korábbi világelső‘ World Endurance verenyző‘ Dec Crutchlow volt. A zajszintmérő‘ kábelét a nyakon lévő‘ sál alatt vezettük el, hogy a kábel ne tudjon zajt hozzáadni a méréshez. A szellő‘ző‘k zárt állapotban voltak, és a plexi, álrész le volt hajtva. A teszt a Liecestershirei Bruntingthorpe tesztpálya egyenes szakaszán történt - forgalommentes környezet, külső‘ zajok kiiktatására. 97, 113, 129 és 145 km/óra sebességeken futottuk a teszteket. Minden sebesség esetén mindkét irányban megtettük a szakaszt, mivel a szélirány kihat a zajszintre. Néhány gyártó állítja, csak szélcsatornában lehet pontosan a sisak zajszintjét mérni, de mi inkább a valós környezetben lévő‘ vizsgálati módszereket preferáljuk. Tanulmányok bizonyítják, hogy a szélcsatornás, és az úton történő‘ tesztek hasonló eredményeket hoznak. A megadott tömegek a tesztelt sisakok tömegei (a kipróbált sisakok nagy méretőąek). Az árak a sima szín árai.

18. Lazer Revolution ~42 000 Ft

Lazer RevolutionA 99,6dB átlagos zajszinttel messze ez volt a leghangosabb sisak. Itt rögzítettük a legmagasabb zajszintet 145 km/órán 104,4 decibelt. A Revolution az egyike a két flip-front sisaknak, a formája aerodinamikailag elő‘nytelenebb mint a többié. Ez volt a legnehezebb sisak tesztben. A RiDE győ‘ztes bukónál a 145 km/óránál kisebb zajt mértünk mint a Lazernél 97 km/óránál, ami hatalmas különbséget mutat a nyertes és a legrosszabb eredményt produkáló bukó között.

■ 97 km/óránál – 95,2dB
■ 113 km/óránál – 97,4dB
■ 129 km/óránál – 101,5dB
■ 145 km/óránál – 104,4dB
■ Átlag – 99,6dB
■ Súly 1775g

17. OGK Aeroblade ~54 000 Ft

OGK AerobladeEgy másik sisak, ami zajosabb volt 97 km/óránál, mint a tesztgyő‘ztes 145 km/óránál - 3 decibellel ami nagy különbség. A négy különböző‘ sebességen átlagban 98,8dB -es értéket rögzítettünk a sisakban. Az OGK-nak szintén rossz az formája, ezt annak is köszönheti, hogy a héjjon felül van egy nagy szellő‘ző‘ nyílás. Az Aeroblade elérte 145 km/óra sebességnél a 103,4dB-t, és 113 km/óra sebességnél ő‘ volt a leghangosabb tesztsisak bár decibel töredékével.

■ 97 km/óránál – 94,9dB
■ 113 km/óránál – 97,6dB
■ 129 km/óránál – 99,3dB
■ 145 km/óránál – 103,5dB
■ Átlag – 98,8dB
■ Súly 1654g

16. AGV Stealth ~57 000 Ft

AGV StealthAz agresszív megjelenésőą AGV átlagban 97,9dB -t produkált a négy különböző‘ sebességen mért tesztünkben. Ismét, a győ‘ztes sisakot kevesebb zajjal viselhettük volna 145 km/óránál, mint ezt 97-en. Folyamatosan növekedett a hangerő‘, ahogy gyorsultak a körök, mégpedig 3dB-lel szintenként. Ezen a sisakon is a héj felső‘ részén van a szellő‘ző‘ más zajos sisakokhoz hasonlóan.

■ 97 km/óránál – 93,2dB
■ 113 km/óránál – 96,2dB
■ 129 km/óránál – 99,8dB
■ 145 km/óránál – 102,4dB
■ Átlag – 97,9dB
■ Súly 1481g

15. RST Cobravent ~21 000 Ft

RST CobraventA teszt körök után a söfő‘r megjegyezte, hogy nagyon kényelmetlenül érezte magát a sisakban tapasztalt zajszint miatt. A decibel értékek is ezt támasztották alá. Az átlagos érték négy különböző‘ sebességen több volt mint 97dB. Hasonlóan mint a két sisak közvetlenül alatt az RST-nek is héj felső‘ részén volt a szellő‘ző‘je, de úgy gondoljuk nem lehet önmagában ezt a szellő‘ző‘t felelő‘ssé tenni a magas zajért.

■ 97 km/óránál – 93,1dB
■ 113 km/óránál – 96,2dB
■ 129 km/óránál – 98,8dB
■ 145 km/óránál – 100,7dB
■ Átlag – 97,2dB
■ Súly 1473g

14. Suomy Spec-1R ~75 000 Ft

Suomy Spec-1RA Suomy verseny replika nem olyan hangos mint amire a nálunk járt sisak fényezésbő‘l lehetne következtetni. De ez a bukó is még mindig a sereghajtók között tudott csak végezni a tesztünkön átlag 96,8dB-lel. Ismét a levegő‘ beömlő‘ nyílás a felső‘ részen helyezkedett. el.

■ 97 km/óránál – 90,9dB
■ 113 km/óránál – 95,6dB
■ 129 km/óránál – 98,3dB
■ 145 km/óránál – 102,4dB
■ Átlag – 96,8dB
■ Súly 1440g

13. Caberg V2 ~30 000 Ft

Caberg V2A Caberg jobb helyezést ért el mint a Soumy, köszönheti ezt annak hogy a legnagyobb sebességen 145 km/órán 101,4dB zajszintet mértünk. A rögzített átlag 96,6dB lett a négy futam végén. A szellő‘ző‘ megint a bukó tetején található. Ez a sisak egy beépített lehajtható sötétitő‘ üveggel érkezett, ami elég hangos volt mind a 4 körben, talán ennek is köszönheti, hogy ilyen rossz helyen végzett a tesztben.

■ 97 km/óránál – 92,0dB
■ 113 km/óránál – 94,2dB
■ 129 km/óránál – 98,8dB
■ 145 km/óránál – 101,4dB
■ Átlag – 96,6dB
■ Súly 1510g

10. X-Lite X801R ~66 000 Ft

X-Lite X801REgyike a három sisak közül ahol 95,5dB-es átlagot mértünk a négy különböző‘ sebességőą futam alatt. 145 km/óra-n ez volt a leghangosabb éppen átlépve a 100dB-es értéket.

■ 97 km/óránál – 90,5dB
■ 113 km/óránál – 94,2dB
■ 129 km/óránál – 97,1dB
■ 145 km/óránál – 100,1dB
■ Átlag – 95,5dB
■ Súly 1401g

10. Shoei Raid II ~61 000 Ft

Shoei Raid IIA Raid II nyerte meg a RiDE átlalános tesztjét 2005-ben amikor a becsapódást, heveder erő‘séget teszteltük. De sajnos a zaj teszten csak átlagos teljesítményt nyújtott. A Shoei volt a legkönyebb teljes arcot fedő‘ sisak, tetején egész sima a profilja, amit hátrafele egyre bonyolultabb lesz. 95,5dB-es átlagot produkált, ez volt az első‘ sisak amelyik 145 km/óránál be tudott csúszni a 100dB határ alá a maga 99,8dB-es mért értékével.

■ 97 km/óránál – 91,9dB
■ 113 km/óránál – 93,3dB
■ 129 km/óránál – 97,2dB
■ 145 km/óránál – 99,8dB
■ Átlag – 95,5dB
■ Súly 1375g

10. HJC AC11 ~60 000 Ft

HJC AC11A HJC is nagyon jól teljesített a 2005-ös általános sisak tesztünkben, hasonló pontokat kapott mint a Shoei Raid II. Említésre méltó tesztalany a zaj tesztben is, mivel a átlagban 95,5dB -t mértünk, és 145 km/óránál 98,5dB-t ami már bő‘ven benn van a 100dB alatt. Hasonlóan mint a Shoei sisaknak simább alakja van a tetején.

■ 97 km/óránál – 92,2dB
■ 113 km/óránál – 95,3dB
■ 129 km/óránál – 96,1dB
■ 145 km/óránál – 98,5dB
■ Átlag – 95,5dB
■ Súly 1428g

9. KBC VR2 ~48 000 Ft

KBC VR2Ez egy jó teljesítmény a Koreai KBC-tő‘l, az átlag kicsivel 95 fölött van. Az első‘ ahol a 97es mérés 90dB alá megy és a 145 km/óraás mérés kicsivel 100 alatt van.

■ 97 km/óránál – 89,6dB
■ 113 km/óránál – 93,3dB
■ 129 km/óránál – 98,1dB
■ 145 km/óránál – 99,6dB
■ Átlag – 95,2dB
■ Súly 1633g

8. Davida Classic Jet ~50 400 Ft

Davida Classic JetKipróbáltuk ezt a nyított sisakot, mert elég általános a közúti forgalomban. Az eredmények elég jók lettek (szemüveget viseltünk). Az átlaga 95dB alatt van, a maximuma pedig 100dB alatt. Egy teória a jó eredményre, hogy nincs üreg az áll alatt ahol a szél süvíthetne. Nem meglepő‘, hogy ez volt a legkönnyebb sisak a teszten.

■ 97 km/óránál – 89,2dB
■ 113 km/óránál – 92,7dB
■ 129 km/óránál – 96,6dB
■ 145 km/óránál – 99,8dB
■ Átlag – 94,6dB
■ Súly 1341g

7. Nitro N510V ~15 000 Ft

Nitro N510VA tesztünk legolcsóbb sisaka tekintélyes helyezést ért el. A hetedik helyig jutott átlag 94,3dB-lel. Jól teljesített mind a 4 próbán, az 50 fontos árcédula ellenére. Mint az többi hasonló helyezésőą sisak, ennek is lágy kagylóformája van, a tetején lévő‘ szellő‘ző‘ helyett.

■ 97 km/óránál – 88,9dB
■ 113 km/óránál – 92,9dB
■ 129 km/óránál – 95,9dB
■ 145 km/óránál – 99,7dB
■ Átlag – 94,3dB
■ Súly 1603g

6. Arai Astro-R ~99 000 Ft

Aria Astro-RA népszerőą Astro-R a két egymást követő‘ Arai sisak közül, jó eredménnyel zárt. 145 km/óránál éppen hogy 100dB fölé ment, de a többi eredménye elég jó volt ahhoz, hogy a 6. legyen a listában, 94,2dB-es átlaggal. A klasszikus lágy forma nem töri meg a levegő‘ áramlását.

■ 97 km/óránál – 89,0dB
■ 113 km/óránál – 92,3dB
■ 129 km/óránál – 95,5dB
■ 145 km/óránál – 100,1dB
■ Átlag – 94,2dB
■ Súly 1475g

5. Arai Crosair ~148 500 Ft

Aria CrosairA közúti tapasztalat azt mutatja, hogy a Arai Corsair hangosabb az Astro-R testvérénél, de a mérési eredmények ezt nem támasztják alá. A legdrágább sisak a tesztben, egyúttal az egyetlen olyan, aminek szellő‘ző‘ van a tetején, és mégsem végezte a lista végén. Lehetséges magyarázat, hogy a hallott zaj irritáló, de nem elég hangos hogy veszélyes legyen. Átlagosan 92.4dB, és és csendesebb volt mind a 4 tesztben mint az Astro-R.

■ 97 km/óránál – 86,6dB
■ 113 km/óránál – 90,3dB
■ 129 km/óránál – 94,6dB
■ 145 km/óránál – 97,9dB
■ Átlag – 92,3dB
■ Súly 1482g

4. Nolan N84 ~39 000 Ft

Nolan N84Nolan azt állítja hogy a N84-es modelben a hallóüregnél lévő‘ párnázás csökkenti a zajt. A teszteredmény sugallja, hogy lehet hogy mőąködik ez az elv. Egyike a legjobbaknak, 91dB-es átlaggal, ráadásul kiválóan jól teljesített 145 km/óránál, 96,5dB-lel. Van egy külső‘ lenyitható napellenző‘, aminek a helyzete úgy tőąnik nem befolyásolja a zajszintet.

■ 97 km/óránál – 86,7dB
■ 113 km/óránál – 89,2dB
■ 129 km/óránál – 91,6dB
■ 145 km/óránál – 96,5dB
■ Átlag – 91,0dB
■ Súly 1620g

3. Roof R010 ~58 500 Ft

Roof R010A teszt eredménye alátámasztja a RiDE olvasók tapasztalatit a Roof sisakkal. Magasra értékelték a csendességét a 2005-ös Rider Power-ben, és a tesztünkben bejutott a top 3-ba. Jóval csendesebb a riválisainál a 91dB-es átlaggal, és minden teszten jóval 100dB alatt marad.

■ 97 km/óránál – 86,1dB
■ 113 km/óránál – 89,8dB
■ 129 km/óránál – 92,2dB
■ 145 km/óránál – 95,5dB
■ Átlag – 90,9dB
■ Súly 1483g

2. BMW System 5 ~84 000 Ft

BMW System 5A System 5 bebizonyítja, hogy a felhajtható elejőą sisakoknak nem kell zajosnak lenniük. A System 5-t a BMW-nek készítette Schuberth, akiknek a fő‘ céljuk a motorosokat csendes sisakokkal ellátni. Mind a 4 teszten jól teljesített, és a második helyet szerezte meg 90dB-nél picivel nagyobb átlagga.

■ 97 km/óránál – 84,4dB
■ 113 km/óránál – 87,9dB
■ 129 km/óránál – 92,3dB
■ 145 km/óránál – 96,2dB
■ Átlag – 90,2dB
■ Súly 1753g

1. Schuberth S1 ~99 000 Ft

Schuberth S1A Schubert számos szélcsatornás tesztnek teszi ki a sisakjait, és ez meg is látszik. A tesztelő‘ a próbák után azonnal megjegyezte milyen halk volt a sisak, és a mérések is azt mutatják igaza volt. Az átlag 90dB alatt volt, és a 145 km/óra-s teszt messze a leghalkabb volt. 145 km/óránál a tesztelő‘t kevesebb zaj érte, mint a lista alján lévő‘knél 97 km/óránál. A jó illeszkedés a nyaknál és az áll vonalánál, megmagyarázza a lenyőągöző‘ eredményt.

■ 97 km/óránál – 82,3dB
■ 113 km/óránál – 86,2dB
■ 129 km/óránál – 88,8dB
■ 145 km/óránál – 91,5dB
■ Átlag – 87,2dB
■ Súly 1577g

Lecsengés

Sok tényező‘ van ami meghatározza hogy a sisak csendes vagy hangos lesz, és nem mindet tudja befolyásolni a gyártó. A motor amin ülsz, ahogy ülsz rajta, és a fejed formája is nagyon fontos.

A tesztünk során kontroll kísérleteket végeztünk több sisakon, a motoros, a motor, és mindkettő‘ kicserélésével. A változtatásoknak olyan hatásuk volt, hogy a tesztet csak ugyanazon motorra és motorosra alapoztuk. Magabiztosak vagyunk abban, hogy a tesztünk elhatárolta a csendes sisakokat a hangosaktól, de annyi változó van, hogy nem garantálhatjuk ugyanezt az eredményt egy másik motoron.

Tehát térjünk vissza a RiDE egyik kedvenc témájára, a füldugókra. Mindenképp ajánljuk a használatát, ha erő‘s zajt érzünk, fő‘leg hosszú utak során. Még a leghalkabb teszt sisakban is, az emberünk 113 km/óránál lehetséges halláskárosodásnak volt kitéve, ha azt hosszú távon folytatta volna. Gyári munkásoknak ajánlott hallásvédő‘ viselése ha 85dB-nek vannak kitéve napi 8 órán keresztül.

A zajszint pedig gyorsan nő‘. Tedd ki magad 90dB-nek 8 órán keresztül, és halláskárosodást szenvedsz. Vidd fel 93dB-re, és énnek már 4 óra alatt súlyos következményei lehetnek. Minden +3 decibel felezi a biztonságosnak tartott idő‘t. Tehát 105dB-nél, kb a legmagasabb a tesztünkben, 15 percet utazhatsz anélkül, hogy veszélyeztetnéd a hallásodat.

A füldugók 10-20dB-lel csökkentik a zajt, ezért a legjobb kombináció egy csendes sisak füldugóval. Ennél a tesztnél, nem ítéltük oda egyik RiDE háromszögünket sem, mert ez nem egy mindent egybefogó teszt volt, hanem csak a zajszintre fókuszált, amirő‘l tudjuk, hogy fontos neked.

Füldugó esetén tökéletes megoldás jelenthet az Alpine MotoSafe füldugója, mely kiszőąri a szél ártalmas hangjati, ezzel megelő‘zi a halláskárosodást, fülzúgást, fülsípolást, de szükséges mértékben átengedi a forgalom, kommunikátor és a motor hangját.

A teszt a 2006-os RiDE magazinban jelent meg. A teszt sebességek mph-ban voltak megadva (60, 70, 80, 90). A bukósisakok árai pedig fontban, ezt a mai árfolyamon váltottuk át, ezért nem mindig tükrözi az aktuális árát a sisaknak.

Termék tesztek

Hogyan segíti a fültok az SNI-s kisgyerekek mindennapjait?

2019. 04. 18.

Az Alpine Muffy fültok komoly segítséget jelenthet a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek életében. Óvodai környezetben hozzájárulhat a sikeres fejlesztőmunkához, de érdemes otthonra is beszerezni ilyen hasznos hallásvédőt. Ez a speciálisan kisgyerekek számára kifejlesztett fültok minden kellemetlen zajt kiszűr, ezáltal egy nyugodtabb és kellemesebb környezetet teremt a gyermek számára.

Az amszterdami kórház nagyon elégedett az Alpine Muffy Baby-vel

2019. 01. 28.

Scott Martin, az amszterdami OLVG kórház radiodiagnosztikai laboratóriumi asszisztense több mint egy éve lépett kapcsolatba az Alpine Hearing Protection munkatársaival. Amszterdam városi kórháza már évek óta keresi csecsemők és kisgyerekek számára a megfelelő hallásvédőt. Scott időzítése nem is lehetett volna jobb, az Alpine Muffy Baby ekkor már készen állt a bevezetésre. Az OLVG most hálásan használja a hallásvédőt, mely védi a csecsemők és kisgyerekek hallását az MRI szkenner káros zajától.

Milyen füldugót ajánl egy igazi metálzenész a hallásod védelmére?

2018. 12. 05.

Hájer Gergő, az Omega Diatribe metálbanda alapító gitárosa, illetve az Audionerve stúdió-projekt megalkotója elárulja, kiknek ajánlja az Alpine profi szűrős füldugóit!

Alpine Muffy fültok: az autista gyerekek támogatója a mindennapokban

2018. 05. 07.

Az autista gyerekek különösen érzékenyek lehetnek a különféle hangokra. Még az olyan hétköznapi zajok is, mint a háztartási eszközök, a televízió, a járművek hangja vagy akár egy hangosabb beszélgetés is elviselhetetlen lehet számukra. Ez a túlérzékenység nem csupán idegességet, szorongást válthat ki a gyermekből, hanem nagymértékben gátolhatja a játszási és felfedezési kedvét is. Ezért egy hallásvédő eszköz felbecsülhetetlen értéket jelenthet a gyerekeknek. 

Alpine Muffy fültok: az autista gyerekek iskolai segítőtársa

2018. 04. 16.

Az autista gyermekek körében nagyon gyakori sajátosság a hangokra való túlérzékenység. A kisgyermekek hallásvédelmére kifejlesztett Alpine Muffy fültok az autista gyerekek számára is ideális választást jelent, hogy kiszűrje azokat a zajokat és hangokat, melyek idegességet, stresszt, és szorongást váltanak ki a gyerekekből. 

Kapcsolódó termékek

0Ft

..