A csend hangja - bukósisak teszt


Egy zajos (bukó)sisak, nem csak napodat, de a hallásodat is elronthatja. A RIDE megvizsgálta melyikek okoznak fejfájást, és melyikek kíméletesek.

Mit csináltunk

Felvettük 18 különböző‘ sisak belsejében a zajszintet, hogy megállapíthassuk melyikben a legalacsonyabb és legmagasabb a hangnyomás, és hogy a zajos sisakokról szóló vitában legyen valami tudományos kiindulópontunk. A konzisztenica miatt mindig ugyanazt a motort, sofő‘rt, és helyszínt használtuk a mérésekhez, 4 különböző‘ sebességnél.

Felvevő‘ készülék

felvevo_keszulekElső‘ lépés egy rendszer kitalálása, amivel mérni lehet a zajszintet a sofő‘r fülénél. Az intercom firm Starcom (www.starcom1.com) segítségével, eltávolítottuk a fülhallgatót az egyik headsetjükrő‘l, és kicseréltük egy kis mikrofonra, majd ezt hozzákötöttük egy hangmérő‘höz. Így ez mutatta a mikrofon által észlelt decibel értéket, amit a sofő‘r a sisak alatt viselt. A módszernek megvannak a korlátai, mert a mőąanyag tokban lévő‘ mikrofon bent van a fülben, és így nem minden hang éri el. Ráadásul blokkolja a fülüreg egy részét, így nem ugyan azt a hangot észleli, amit rendesen hallanánk, de elég közel van hozzá. Az ideális egy mikrofon implantátum lenne a dobhártyánál, de nem találtunk sebészt, aki vállalta volna a mőątétet. Azt viszont garantálhatjuk, hogy mindegyik sisak egyformán volt tesztelve, ezért arányaiban jó az összehasonlítás

A motor

World_Endurance_verenyzo_Dec_CrutchlowA hangmérő‘t közvetlenül a sebességmérő‘ mellé erő‘sítettük fel a tesztmotorunkra, ami egy Kawasaki ER-6-os volt. Ez lehető‘vé tette teszter számára, hogy miközben a sebességet figyelte, könnyen leolvassa a decibel értéket is. Szélvédő‘ nélküli csupasz motort választottunk a teszthez, mivel így tisztább a levegő‘áramlás a sisak körül. Gyakran elő‘fordul, hogy a szélzaj amit a motorozás közben hallunk, a szélvédő‘n miatt van, mivel a levegő‘t egyenesen a sisakra irányíthatja. Ha szélvédő‘vel szerelt motoron teszteltünk volna, akkor a motoros testartása is nagyban befolyásolhatta volna az eredményt. A szélvédő‘rő‘l a levegő‘ máshogy érhette volna a sisakokat, a motoros pozicíójától függő‘en, ezért más értékeket kaptunk volna.

A tesztek

A tesztA motorosunk a korábbi világelső‘ World Endurance verenyző‘ Dec Crutchlow volt. A zajszintmérő‘ kábelét a nyakon lévő‘ sál alatt vezettük el, hogy a kábel ne tudjon zajt hozzáadni a méréshez. A szellő‘ző‘k zárt állapotban voltak, és a plexi, álrész le volt hajtva. A teszt a Liecestershirei Bruntingthorpe tesztpálya egyenes szakaszán történt - forgalommentes környezet, külső‘ zajok kiiktatására. 97, 113, 129 és 145 km/óra sebességeken futottuk a teszteket. Minden sebesség esetén mindkét irányban megtettük a szakaszt, mivel a szélirány kihat a zajszintre. Néhány gyártó állítja, csak szélcsatornában lehet pontosan a sisak zajszintjét mérni, de mi inkább a valós környezetben lévő‘ vizsgálati módszereket preferáljuk. Tanulmányok bizonyítják, hogy a szélcsatornás, és az úton történő‘ tesztek hasonló eredményeket hoznak. A megadott tömegek a tesztelt sisakok tömegei (a kipróbált sisakok nagy méretőąek). Az árak a sima szín árai.

18. Lazer Revolution ~42 000 Ft

Lazer RevolutionA 99,6dB átlagos zajszinttel messze ez volt a leghangosabb sisak. Itt rögzítettük a legmagasabb zajszintet 145 km/órán 104,4 decibelt. A Revolution az egyike a két flip-front sisaknak, a formája aerodinamikailag elő‘nytelenebb mint a többié. Ez volt a legnehezebb sisak tesztben. A RiDE győ‘ztes bukónál a 145 km/óránál kisebb zajt mértünk mint a Lazernél 97 km/óránál, ami hatalmas különbséget mutat a nyertes és a legrosszabb eredményt produkáló bukó között.

■ 97 km/óránál – 95,2dB
■ 113 km/óránál – 97,4dB
■ 129 km/óránál – 101,5dB
■ 145 km/óránál – 104,4dB
■ Átlag – 99,6dB
■ Súly 1775g

17. OGK Aeroblade ~54 000 Ft

OGK AerobladeEgy másik sisak, ami zajosabb volt 97 km/óránál, mint a tesztgyő‘ztes 145 km/óránál - 3 decibellel ami nagy különbség. A négy különböző‘ sebességen átlagban 98,8dB -es értéket rögzítettünk a sisakban. Az OGK-nak szintén rossz az formája, ezt annak is köszönheti, hogy a héjjon felül van egy nagy szellő‘ző‘ nyílás. Az Aeroblade elérte 145 km/óra sebességnél a 103,4dB-t, és 113 km/óra sebességnél ő‘ volt a leghangosabb tesztsisak bár decibel töredékével.

■ 97 km/óránál – 94,9dB
■ 113 km/óránál – 97,6dB
■ 129 km/óránál – 99,3dB
■ 145 km/óránál – 103,5dB
■ Átlag – 98,8dB
■ Súly 1654g

16. AGV Stealth ~57 000 Ft

AGV StealthAz agresszív megjelenésőą AGV átlagban 97,9dB -t produkált a négy különböző‘ sebességen mért tesztünkben. Ismét, a győ‘ztes sisakot kevesebb zajjal viselhettük volna 145 km/óránál, mint ezt 97-en. Folyamatosan növekedett a hangerő‘, ahogy gyorsultak a körök, mégpedig 3dB-lel szintenként. Ezen a sisakon is a héj felső‘ részén van a szellő‘ző‘ más zajos sisakokhoz hasonlóan.

■ 97 km/óránál – 93,2dB
■ 113 km/óránál – 96,2dB
■ 129 km/óránál – 99,8dB
■ 145 km/óránál – 102,4dB
■ Átlag – 97,9dB
■ Súly 1481g

15. RST Cobravent ~21 000 Ft

RST CobraventA teszt körök után a söfő‘r megjegyezte, hogy nagyon kényelmetlenül érezte magát a sisakban tapasztalt zajszint miatt. A decibel értékek is ezt támasztották alá. Az átlagos érték négy különböző‘ sebességen több volt mint 97dB. Hasonlóan mint a két sisak közvetlenül alatt az RST-nek is héj felső‘ részén volt a szellő‘ző‘je, de úgy gondoljuk nem lehet önmagában ezt a szellő‘ző‘t felelő‘ssé tenni a magas zajért.

■ 97 km/óránál – 93,1dB
■ 113 km/óránál – 96,2dB
■ 129 km/óránál – 98,8dB
■ 145 km/óránál – 100,7dB
■ Átlag – 97,2dB
■ Súly 1473g

14. Suomy Spec-1R ~75 000 Ft

Suomy Spec-1RA Suomy verseny replika nem olyan hangos mint amire a nálunk járt sisak fényezésbő‘l lehetne következtetni. De ez a bukó is még mindig a sereghajtók között tudott csak végezni a tesztünkön átlag 96,8dB-lel. Ismét a levegő‘ beömlő‘ nyílás a felső‘ részen helyezkedett. el.

■ 97 km/óránál – 90,9dB
■ 113 km/óránál – 95,6dB
■ 129 km/óránál – 98,3dB
■ 145 km/óránál – 102,4dB
■ Átlag – 96,8dB
■ Súly 1440g

13. Caberg V2 ~30 000 Ft

Caberg V2A Caberg jobb helyezést ért el mint a Soumy, köszönheti ezt annak hogy a legnagyobb sebességen 145 km/órán 101,4dB zajszintet mértünk. A rögzített átlag 96,6dB lett a négy futam végén. A szellő‘ző‘ megint a bukó tetején található. Ez a sisak egy beépített lehajtható sötétitő‘ üveggel érkezett, ami elég hangos volt mind a 4 körben, talán ennek is köszönheti, hogy ilyen rossz helyen végzett a tesztben.

■ 97 km/óránál – 92,0dB
■ 113 km/óránál – 94,2dB
■ 129 km/óránál – 98,8dB
■ 145 km/óránál – 101,4dB
■ Átlag – 96,6dB
■ Súly 1510g

10. X-Lite X801R ~66 000 Ft

X-Lite X801REgyike a három sisak közül ahol 95,5dB-es átlagot mértünk a négy különböző‘ sebességőą futam alatt. 145 km/óra-n ez volt a leghangosabb éppen átlépve a 100dB-es értéket.

■ 97 km/óránál – 90,5dB
■ 113 km/óránál – 94,2dB
■ 129 km/óránál – 97,1dB
■ 145 km/óránál – 100,1dB
■ Átlag – 95,5dB
■ Súly 1401g

10. Shoei Raid II ~61 000 Ft

Shoei Raid IIA Raid II nyerte meg a RiDE átlalános tesztjét 2005-ben amikor a becsapódást, heveder erő‘séget teszteltük. De sajnos a zaj teszten csak átlagos teljesítményt nyújtott. A Shoei volt a legkönyebb teljes arcot fedő‘ sisak, tetején egész sima a profilja, amit hátrafele egyre bonyolultabb lesz. 95,5dB-es átlagot produkált, ez volt az első‘ sisak amelyik 145 km/óránál be tudott csúszni a 100dB határ alá a maga 99,8dB-es mért értékével.

■ 97 km/óránál – 91,9dB
■ 113 km/óránál – 93,3dB
■ 129 km/óránál – 97,2dB
■ 145 km/óránál – 99,8dB
■ Átlag – 95,5dB
■ Súly 1375g

10. HJC AC11 ~60 000 Ft

HJC AC11A HJC is nagyon jól teljesített a 2005-ös általános sisak tesztünkben, hasonló pontokat kapott mint a Shoei Raid II. Említésre méltó tesztalany a zaj tesztben is, mivel a átlagban 95,5dB -t mértünk, és 145 km/óránál 98,5dB-t ami már bő‘ven benn van a 100dB alatt. Hasonlóan mint a Shoei sisaknak simább alakja van a tetején.

■ 97 km/óránál – 92,2dB
■ 113 km/óránál – 95,3dB
■ 129 km/óránál – 96,1dB
■ 145 km/óránál – 98,5dB
■ Átlag – 95,5dB
■ Súly 1428g

9. KBC VR2 ~48 000 Ft

KBC VR2Ez egy jó teljesítmény a Koreai KBC-tő‘l, az átlag kicsivel 95 fölött van. Az első‘ ahol a 97es mérés 90dB alá megy és a 145 km/óraás mérés kicsivel 100 alatt van.

■ 97 km/óránál – 89,6dB
■ 113 km/óránál – 93,3dB
■ 129 km/óránál – 98,1dB
■ 145 km/óránál – 99,6dB
■ Átlag – 95,2dB
■ Súly 1633g

8. Davida Classic Jet ~50 400 Ft

Davida Classic JetKipróbáltuk ezt a nyított sisakot, mert elég általános a közúti forgalomban. Az eredmények elég jók lettek (szemüveget viseltünk). Az átlaga 95dB alatt van, a maximuma pedig 100dB alatt. Egy teória a jó eredményre, hogy nincs üreg az áll alatt ahol a szél süvíthetne. Nem meglepő‘, hogy ez volt a legkönnyebb sisak a teszten.

■ 97 km/óránál – 89,2dB
■ 113 km/óránál – 92,7dB
■ 129 km/óránál – 96,6dB
■ 145 km/óránál – 99,8dB
■ Átlag – 94,6dB
■ Súly 1341g

7. Nitro N510V ~15 000 Ft

Nitro N510VA tesztünk legolcsóbb sisaka tekintélyes helyezést ért el. A hetedik helyig jutott átlag 94,3dB-lel. Jól teljesített mind a 4 próbán, az 50 fontos árcédula ellenére. Mint az többi hasonló helyezésőą sisak, ennek is lágy kagylóformája van, a tetején lévő‘ szellő‘ző‘ helyett.

■ 97 km/óránál – 88,9dB
■ 113 km/óránál – 92,9dB
■ 129 km/óránál – 95,9dB
■ 145 km/óránál – 99,7dB
■ Átlag – 94,3dB
■ Súly 1603g

6. Arai Astro-R ~99 000 Ft

Aria Astro-RA népszerőą Astro-R a két egymást követő‘ Arai sisak közül, jó eredménnyel zárt. 145 km/óránál éppen hogy 100dB fölé ment, de a többi eredménye elég jó volt ahhoz, hogy a 6. legyen a listában, 94,2dB-es átlaggal. A klasszikus lágy forma nem töri meg a levegő‘ áramlását.

■ 97 km/óránál – 89,0dB
■ 113 km/óránál – 92,3dB
■ 129 km/óránál – 95,5dB
■ 145 km/óránál – 100,1dB
■ Átlag – 94,2dB
■ Súly 1475g

5. Arai Crosair ~148 500 Ft

Aria CrosairA közúti tapasztalat azt mutatja, hogy a Arai Corsair hangosabb az Astro-R testvérénél, de a mérési eredmények ezt nem támasztják alá. A legdrágább sisak a tesztben, egyúttal az egyetlen olyan, aminek szellő‘ző‘ van a tetején, és mégsem végezte a lista végén. Lehetséges magyarázat, hogy a hallott zaj irritáló, de nem elég hangos hogy veszélyes legyen. Átlagosan 92.4dB, és és csendesebb volt mind a 4 tesztben mint az Astro-R.

■ 97 km/óránál – 86,6dB
■ 113 km/óránál – 90,3dB
■ 129 km/óránál – 94,6dB
■ 145 km/óránál – 97,9dB
■ Átlag – 92,3dB
■ Súly 1482g

4. Nolan N84 ~39 000 Ft

Nolan N84Nolan azt állítja hogy a N84-es modelben a hallóüregnél lévő‘ párnázás csökkenti a zajt. A teszteredmény sugallja, hogy lehet hogy mőąködik ez az elv. Egyike a legjobbaknak, 91dB-es átlaggal, ráadásul kiválóan jól teljesített 145 km/óránál, 96,5dB-lel. Van egy külső‘ lenyitható napellenző‘, aminek a helyzete úgy tőąnik nem befolyásolja a zajszintet.

■ 97 km/óránál – 86,7dB
■ 113 km/óránál – 89,2dB
■ 129 km/óránál – 91,6dB
■ 145 km/óránál – 96,5dB
■ Átlag – 91,0dB
■ Súly 1620g

3. Roof R010 ~58 500 Ft

Roof R010A teszt eredménye alátámasztja a RiDE olvasók tapasztalatit a Roof sisakkal. Magasra értékelték a csendességét a 2005-ös Rider Power-ben, és a tesztünkben bejutott a top 3-ba. Jóval csendesebb a riválisainál a 91dB-es átlaggal, és minden teszten jóval 100dB alatt marad.

■ 97 km/óránál – 86,1dB
■ 113 km/óránál – 89,8dB
■ 129 km/óránál – 92,2dB
■ 145 km/óránál – 95,5dB
■ Átlag – 90,9dB
■ Súly 1483g

2. BMW System 5 ~84 000 Ft

BMW System 5A System 5 bebizonyítja, hogy a felhajtható elejőą sisakoknak nem kell zajosnak lenniük. A System 5-t a BMW-nek készítette Schuberth, akiknek a fő‘ céljuk a motorosokat csendes sisakokkal ellátni. Mind a 4 teszten jól teljesített, és a második helyet szerezte meg 90dB-nél picivel nagyobb átlagga.

■ 97 km/óránál – 84,4dB
■ 113 km/óránál – 87,9dB
■ 129 km/óránál – 92,3dB
■ 145 km/óránál – 96,2dB
■ Átlag – 90,2dB
■ Súly 1753g

1. Schuberth S1 ~99 000 Ft

Schuberth S1A Schubert számos szélcsatornás tesztnek teszi ki a sisakjait, és ez meg is látszik. A tesztelő‘ a próbák után azonnal megjegyezte milyen halk volt a sisak, és a mérések is azt mutatják igaza volt. Az átlag 90dB alatt volt, és a 145 km/óra-s teszt messze a leghalkabb volt. 145 km/óránál a tesztelő‘t kevesebb zaj érte, mint a lista alján lévő‘knél 97 km/óránál. A jó illeszkedés a nyaknál és az áll vonalánál, megmagyarázza a lenyőągöző‘ eredményt.

■ 97 km/óránál – 82,3dB
■ 113 km/óránál – 86,2dB
■ 129 km/óránál – 88,8dB
■ 145 km/óránál – 91,5dB
■ Átlag – 87,2dB
■ Súly 1577g

Lecsengés

Sok tényező‘ van ami meghatározza hogy a sisak csendes vagy hangos lesz, és nem mindet tudja befolyásolni a gyártó. A motor amin ülsz, ahogy ülsz rajta, és a fejed formája is nagyon fontos.

A tesztünk során kontroll kísérleteket végeztünk több sisakon, a motoros, a motor, és mindkettő‘ kicserélésével. A változtatásoknak olyan hatásuk volt, hogy a tesztet csak ugyanazon motorra és motorosra alapoztuk. Magabiztosak vagyunk abban, hogy a tesztünk elhatárolta a csendes sisakokat a hangosaktól, de annyi változó van, hogy nem garantálhatjuk ugyanezt az eredményt egy másik motoron.

Tehát térjünk vissza a RiDE egyik kedvenc témájára, a füldugókra. Mindenképp ajánljuk a használatát, ha erő‘s zajt érzünk, fő‘leg hosszú utak során. Még a leghalkabb teszt sisakban is, az emberünk 113 km/óránál lehetséges halláskárosodásnak volt kitéve, ha azt hosszú távon folytatta volna. Gyári munkásoknak ajánlott hallásvédő‘ viselése ha 85dB-nek vannak kitéve napi 8 órán keresztül.

A zajszint pedig gyorsan nő‘. Tedd ki magad 90dB-nek 8 órán keresztül, és halláskárosodást szenvedsz. Vidd fel 93dB-re, és énnek már 4 óra alatt súlyos következményei lehetnek. Minden +3 decibel felezi a biztonságosnak tartott idő‘t. Tehát 105dB-nél, kb a legmagasabb a tesztünkben, 15 percet utazhatsz anélkül, hogy veszélyeztetnéd a hallásodat.

A füldugók 10-20dB-lel csökkentik a zajt, ezért a legjobb kombináció egy csendes sisak füldugóval. Ennél a tesztnél, nem ítéltük oda egyik RiDE háromszögünket sem, mert ez nem egy mindent egybefogó teszt volt, hanem csak a zajszintre fókuszált, amirő‘l tudjuk, hogy fontos neked.

Füldugó esetén tökéletes megoldás jelenthet az Alpine MotoSafe füldugója, mely kiszőąri a szél ártalmas hangjati, ezzel megelő‘zi a halláskárosodást, fülzúgást, fülsípolást, de szükséges mértékben átengedi a forgalom, kommunikátor és a motor hangját.

A teszt a 2006-os RiDE magazinban jelent meg. A teszt sebességek mph-ban voltak megadva (60, 70, 80, 90). A bukósisakok árai pedig fontban, ezt a mai árfolyamon váltottuk át, ezért nem mindig tükrözi az aktuális árát a sisaknak.

Termék tesztek

Zavaró-e hosszútávon a füldugó motorozás közben? – Aki válaszol, Németh Mihály

2016. 09. 01.

58 évesen egy 14 országot érintő 9000 km-es túrát tervezett 2016-ra Németh Mihály. Az élet azonban közbeszólt, de a túra nem maradt el, csak kicsit rövidebb lett. Az 58-as motoros túra élménybeszámolóját olvashatják portálunkon.

Arizóna endorzer

2016. 05. 11.

Endorzerünk, Maja, az Arizóna zenekar énekesnője nyilatkozott, hogyan ismerkedtek meg az Alpine termékekkel és miért tartják fontosnak a hallás védelmét.

New Friend Request endorzer

2016. 04. 13.

Endorzerünk, Tímár Péter nyilatkozott, hogyan ismerkedett meg az Alpine termékekkel és miért tartja fontosnak a hallás védelmét.

Tarcsai Ádám endorzer

2016. 04. 08.

Endorzerünk, Tarcsai Ádám nyilatkozott, hogyan ismerkedett meg az Alpine termékekkel és miért tartja fontosnak a hallás védelmét.

Hot Beaver endorzer

2016. 04. 07.

Endorzerünk, A Horváth Sexy Gábor a Hot Beaver tagja nyilatkozott, hogyan ismerkedtek meg az Alpine termékekkel és miért tartják fontosnak a hallás védelmét.

Kapcsolódó termékek

0Ft

..