Speciális bukósisak teszt


Milyen zajosak a motoros bukósisakok? Különleges bukósisak teszt a német Motorrad Reisen und Sport jóvoltából; a tesztpadon:

14 sisak a 80 000 Ft feletti árkategóriából.

A sisakok védelmi hatásfokát, strapabírását különösen szigorú elő‘írások alapján tesztelik, de jelenleg nincs olyan hivatalos tesztrendszer amely tartalmazna elő‘írásokat az akutsztika, szellő‘zés vagy az aerodinamika teszteléshez. Ezért Motorrad bevitte a felső‘ kategóriás sisakokat egy szélcsatornába, és megpróbálta összegyüjteni az összes lényeges adatot. Az akusztikai eredményekrő‘l készítettünk egy összefoglalót.

Nincs hivatalos adat, hogy hány új motoros fejvédő‘t adnak el évente Németországban, de úgy 800 000 és 1,5 millió közé tehető‘ ez a szám, ezért úgy gondoljuk, hogy megéri a teszt.

Akusztika

A vizsgálati eljárás: akusztikus mérések. Ehhez a méréshez egy mesterséges bábot erő‘sítettek az szélvédő‘ nélküli motorra, miközben a szélcsatornában 100 és 130 km/órás sebességet szimuláltak. Jelentő‘s eltéréseket észleltek. A legcsendesebb sisak a Schubert S1 volt, ezen a sebességen 81,6 és 88,1 dB mértek. A leghangosabb tesztpéldány pedig a Shoei XR 1000 volt ahol a fület ugyanezen a sebességen 99 és 105.2 dB hangnyomás érte. Összehasonlítás képpen egy légkalapács 100 dB hangnyomással bombázza a környezetet. A német munkavédelmi szabályok szerint, a maximálisan megengedett munka 101 dB mellet hetente nem lehet több mint 1 óra.

Ebben az összehasonlító tesztben nem csak a Shoei sisakja viselkedett zajmumusként, az ajánlott max autópálya sebesség mellett az Arai RX-7, IXS HX 600, KBC AR-1, OGK FF4, Suomy SPEC 1R és X-Lite X-901 sisakokban sem lehetne többet motorozni 1 óránál hetente, mert mind elérte a 100dB hangnyomást. A másik oldalon a Baehr Silencer II, BMW SportIntegral és a Schuberth S1 megmutatták, hogy hogyan kell a szélzajt alacsonyan tartani. Ha meg szeretnénk tudni, hogy mennyi zajt engednek át ezek a sisakok 200 km/órás sebességnél, akkor a következő‘ ökölszabályt érdemes követni: a 100 km/órán mért érték plusz 12 dB. E szabály alapján 200-nál a sisakok körülbellül kétszer olyan hangosak mint 100 km/óránál, mivel 7 decibel felel meg a hangerő‘ duplázásának. Ez azt jelenti például, hogy a Vemar VSX burdens viselő‘je 200 nál majdnem 106 dB kénytelen elviselni.

A zaj magában nem mindig jelent problémát, viszont a zaj összetétele már teljesen más tészta. Egyes sisakokban sípolás keletkezik, mig másikban a szél kavarog a spoiler körül, aztán ott van a zümmögés, zúgás. Ezeket a különbségeket nem érzékeli a mesterséges fej, ez az a pont ahol az emberi fül a képbe kerül. A tesztsorozat, azt állípította meg, hogy a kevésbé zajos Shark 1974 RSR a motoros idegeire tud menni azzal hogy a tarkó felő‘l ordít a szél. A motoros tesztalany arra a megfigyelésre jutott, hogy az Arai éppen olyan hangos mint a KBC vagy a Schuberth vagy a BMW nyitott állrésszel.

Fontos megjegyezni, hogy a csendes sisakokban a motoros olyan hangokat hallhat meg, amiket egy zajosabb sisakban egyáltalán nem hallana, mivel ott elnyomja a nagy hangzavar. A szakemberek úgy hivatkoznak erre a jelenségre, hogy álcázó hatás. Érdekes, hogy gyakorlatilag nem volt eltérés a szellő‘ző‘ nyílás nyitott és a zárt állapota között. A különbség körülbellül 1 decibel volt, ezt a különbséget szinte lehetetlen érzékelni. Sok változást az állnál elhelyezhető‘ szélvédő‘ sem hozott a mérésekben.

Mindent összevetve, azt az általános következtetés vonhatjuk le, hogy ha a szeretünk az autópályán a megengedett maximális szebességen, vagy a felett közlekedni, akkor mindenképpen érdemes füldugóval védenünk a fülünket.

Tökéletes megoldás jelenthet az Alpine MotoSafe füldugója, mely kiszőąri a szél ártalmas hangjati, ezzel megelő‘zi a halláskárosodást, fülzúgást, fülsípolást, de szükséges mértékben átengedi a forgalom, kommunikátor és a motor hangját.

Márka Típus dB 100 km/óra dB 130 km/óra
Arai RX 7 94,1 100,1
Baehr Silencer II 90,1 95,3
BMW SportIntegral 86,3 92,4
IXS HX 600 96,3 101,9
KBC AR-1 94,5 100,4
OGK FF4 95,8 120,1
Premier Avenger 93,4 98,9
Schubert S1 81,6 88,1
Shark RSR 91,6 97,3
Shoei XR 1000 99,0 105,2
Suomy SPEC 1R 96,4 102,0
Uvex Supersonic 91,2 97,8
Vemar VSX 93,9 99,4
X-Lite X-901 93,9 100,6
Átlag   92,7 98,7

 

2003-07-24_vemar-vsx.jpg

Vemar VSX 93,9 99,4
 

Shark_RSR_2_Absolute_Helmet

Shark RSR 91,6 97,3

arai_rx7_gp_bianco

Arai RX 7 94,1 100,1
 

Baehr_Silencer_II

Baehr Silencer II 90,1 95,3

BMW-SportIntegral

BMW SportIntegral 86,3 92,4
 

OGK-FF4

OGK FF4 95,8 120,1

IXS_HX_600

IXS HX 600 96,3 101,9
 

HELM_KBC_AR1

KBC AR-1 94,5 100,4

Premier-Avenger

Premier Avenger 93,4 98,9
 

Schubert-S1.jpg

Schubert S1 81,6 88,1

Shoei-XR1000-Joust-TC-5_meln_sudr_04

Shoei XR 1000 99,0 105,2
 

Suomy_Spec_1R_Hodgson_Replica_Helmet_LAguna_Silver-Black_zoom

Suomy SPEC 1R 96,4 102,0

x-lite 901

X-Lite X-901 93,9 100,6
   

A teszt a 2004-es Motorrad magazinban jelent meg. A képek nem minden esetben az akkori bukósisak verzióját mutatják.

Termék tesztek

Zavaró-e hosszútávon a füldugó motorozás közben? – Aki válaszol, Németh Mihály

2016. 09. 01.

58 évesen egy 14 országot érintő 9000 km-es túrát tervezett 2016-ra Németh Mihály. Az élet azonban közbeszólt, de a túra nem maradt el, csak kicsit rövidebb lett. Az 58-as motoros túra élménybeszámolóját olvashatják portálunkon.

Arizóna endorzer

2016. 05. 11.

Endorzerünk, Maja, az Arizóna zenekar énekesnője nyilatkozott, hogyan ismerkedtek meg az Alpine termékekkel és miért tartják fontosnak a hallás védelmét.

New Friend Request endorzer

2016. 04. 13.

Endorzerünk, Tímár Péter nyilatkozott, hogyan ismerkedett meg az Alpine termékekkel és miért tartja fontosnak a hallás védelmét.

Tarcsai Ádám endorzer

2016. 04. 08.

Endorzerünk, Tarcsai Ádám nyilatkozott, hogyan ismerkedett meg az Alpine termékekkel és miért tartja fontosnak a hallás védelmét.

Hot Beaver endorzer

2016. 04. 07.

Endorzerünk, A Horváth Sexy Gábor a Hot Beaver tagja nyilatkozott, hogyan ismerkedtek meg az Alpine termékekkel és miért tartják fontosnak a hallás védelmét.

Kapcsolódó termékek

0Ft

..