6 tipp a nyugodt éjszakáért


Bárányok számolgatása, egy pohár meleg tej, olvasás... Néha semmi sem működik, amikor próbálunk elaludni. Tudtad, hogy ennél több dolog van, melyeket megtehetsz a jó éjszakai pihenés esélyének növelésére? Ezzel a 6 praktikus tippel szinte garantált, hogy csodálatos alvás vár rád éjjel!

Alakíts ki egy fix alvási menetrendet és rituálét

Jobban fogsz aludni, ha mindig ugyanakkor fekszel és kelsz. Így beáll a szervezet egy adott ritmusba. Hétvégén se maradj fenn túl sokáig, ez sokat elvesz a következő napból. Az esetek 39%-ában ezért nem alszanak jól az emberek vasárnap. Alakíts ki egy fix esti rituálét a lefekvés előtti időre. Ha minden este olvasol, zuhanyzol vagy negyedórán át zenész hallgatsz, a szervezeted észlelni fogja a jeleket, hogy ideje aludni. Ez lehetővé teszi, hogy a test elkezdje termelni az alvási hormont, a melatonint.

Teremtsd meg a nyugalom szigetét

Rendezzük be úgy a hálószobát, hogy békés aurája legyen. Nem kellenek színes ágytakarók, legyenek egyszerűek, harmonizáljanak a szobával. Legyen elég helyed, az ágy a szoba közepén helyezkedjen el. Nagyobb térben kellemesebben érezzük magunkat, így az alvás is békésebb lesz. A szobában lévő növények friss levegőt termelnek, de válasszuk az arany középutat: ne essünk túlzásba! Száműzd az ágyból az oda nem illő dolgokat: könyvek, vizes üveg, okostelefon. Ezeknek az éjjeli szekrényen a helyük.

Ne aludj a telefonoddal

Így megy ez manapság: ahova mész, oda megy az okostelefonod is. De nem túl jó ötlet a telefont magaddal vinni az ágyba is. Egy gyors Facebook ellenőrzés, egy Snapchat üzenet vagy egy új email nem csak elterelik a figyelmed. Stimulációt is jelentenek, aktivizálják az agyunkat. Ami a problémát okozza, a telefon, a tablet, a laptop és a TV által kibocsátott káros kék fény. Ez a fény gátolja a melatonin hormon kialakulását, így a test felébred. Ezért mielőtt aludni mennél, tedd olyan helyre a telefonod, ahol nincs kéznél, így nincs kísértés.

Biztosíts csendes környezetet

Nem meglepő, hogy egy csendes környezetben jobban tudunk aludni mint egy zajosban. Azok az emberek, akik forgalmas út mellett élnek vagy zajosak a szomszédjaik, biztosan tudnának mesélni. Ha zajos helyen élsz vagy a partnered minden éjjel "kivág egy egész erdőt" a láncfűrész-szerű horkolásával, aludj füldugóval. A füldugók kizárják a zavaró zajokat, így nyugodtan, megszakítások nélkül alhatsz. Keresd a speciális, puha füldugókat, mint amilyen a SleepSoft. Kényelmesen illeszkedik a fülbe egész éjjel elszigeteltségérzés nélkül, hogy az ébresztő hallható maradjon.

Aludj sötét szobában

Sötétíts be, amennyire lehetséges. Minél vastagabb a függöny, annál jobb! A fény megzavarja (a már említett) melatonin termelődését. Ez is oka annak, hogy a hosszú nyári estéken gyakran sokkal aktívabbak vagyunk mint a karácsonyi időszakban. Lefekvés előtt kapcsolj le néhány fényforrást, pl. moss fogat sötétben. Így is küldheted a jeleket a szervezetednek: itt az alvásidő.

Figyelj rá, mit eszel és iszol

Tudtad, hogy az esti alkoholfogyasztás pont az ellenkező hatást váltja ki, mint amire számítanánk? Könnyebben el tudunk aludni, viszont az alvás minősége jelentősen romlik. Nem beszélve arról, hogy érezzük magunkat másnap... Iktassuk ki a kávét és más koffein- és/vagy cukortartalmú italokat, mint a kóla vagy az energiaitalok. A koffein hatása órákig tarthat. A későn elfogyasztott zsíros vagy fűszeres ételek arra kényszerítik a gyomrunkat, hogy "éjszakai műszakban" dolgozzon. Emiatt testünk aktív marad és nem tudunk elaludni. Mellesleg az egy bögre meleg tej tényleg működik! A tej triptofánt tartalmaz, mely megfelelő anyagot ad a szervezetnek a melatonin termeléséhez.

Mely tippeket használod már most is?

Forrás: Alpine Hearing Protection

Aktuális

COVID-19 és halláskárosodás: Amit eddig tudunk

2020. 09. 21.

A COVID-19-et, vagyis a koronavírust már számos hosszútávú szövődménnyel kapcsolatba hozták, ezek közül néhány példa a szívkárosodás, a tüdőkárosodás és a neurológiai rendellenességek. Az egyik kutatási terület azt vizsgálja, hogy halláskárosodás és fülzúgás kialakulhat-e a koronavírus fertőzés miatt, esetleg annak tüneteként, vagy szövődményeként napokkal vagy hetekkel később.

Hallásvédelmi program zenészeknek

2020. 09. 07.

A zenekari zenészek hallásának védelme érdekében az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) hallásvédelmi program indítása mellett döntött. A programot Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár ismertette a fővárosi Budapest Music Centerben (BMC) még múlt vasárnap.

 

Hogyan lesz a banki alkalmazott hangszerbolt tulajdonos?

2020. 08. 24.

Tiszteljük a zenészeket, imádjuk a zenét és csodáljuk a hangszereket.

3 mód a hallásod védelmére a tűzijáték alatt

2020. 08. 17.

Amikor augusztus 20. ünneplésére gondolunk, az első dolog, mely eszünkbe juthat, a tűzijáték. Ekkor az ország számos városában tartanak különböző ünnepségeket, részt vehetünk változatos programokon, ahol általában a rendezvényt tűzijátékkal zárják. A színes látványosság mellett egy dolog közös a tűzijátékokban, a halláskárosodás kockázata.

Mamamibolt: zero waste szemlélet a bababoltban

2020. 08. 10.

A Mamamibolt egy zero waste szemléletű bababolt Debrecen szívében, amelyet tíz éve hoztunk létre.