Füldugót csupaszon: füldugót motoron!


Valóban mőąködik a kifejezetten motorozáshoz fejlesztett füldugó, vagy parasztvakítás az egész?

Rengetegen érdeklő‘dtek a motoron használható füldugókról a múltkorában megjelent halláskárosodásról szóló cikkünk után. Az semmiképp sem vitás, hogy az állandó szélzaj, amely motorozás közben éri a pilótát, hosszú távon halláskárosodást okoz. Ehhez persze sokat kell motorozni, és ahogy korábban már olvashattátok, elő‘bb-utóbb minden motoros szavajárása az lesz, hogy „Tessék?”. És akkor már elég nagy a baj. Ráadásul a hallás olyan dolog, ami nem tud regenerálódni, vagyis sosem javul, csakis romlik. Az viszont nem mindegy, hogy mennyire, és milyen gyorsan.

Hírszerkesztő‘nk cikke után tesztpilótánk is utánajárt, hogy van-e különbség a hagyományos, fillérekért beszerezhető‘ szivacsos füldugók, és a motorozáshoz fejlesztett, orvosi szilikonból készített, és szőąrő‘vel ellátott Alpine Motosafe nevőą termék között.

Alpine Motosafe – Tesztpilótánk tapasztalatai

A Suzuki GSR750-es csupaszgép tesztje épp kapóra jött a speciálisan motorosoknak készült füldugó kipróbálásához, hiszen egy idom nélküli motoron a pilóta állandóan masszív menetszelet kap. Ehhez a jól szellő‘ző‘ - tehát meglehető‘sen zajos – versenysisakomat vettem fel, így kijelenthetjük, hogy az Alpine Motosafe füldugót rögtön bedobtam a mélyvízbe.

Az első‘ pár alkalommal eltököltem egy darabig, mire rájöttem, miként passzol megfelelő‘en a fülembe, hiszen a hallójárat formája mindenkinél más. Van, akinek segít ha kicsit meghúzza a fülcimpáját és úgy illeszti be, de a füldugóhoz jár egy kiegészítő‘ alkatrész is, aminek segítségével jó mélyen be lehet gyömöszölni a dugót a fülbe. Az a lényeg, hogy a szőąrő‘ (a színes kis karika) ne lógjon ki, tehát a sisak ne tudjon beleakadni fel- és levételkor. Ha nem megy a dolog - vagyis akárhogyan gyömöszöli valaki, mindenképp kilóg - akkor akár le is lehet vágni belő‘le (a megfelelő‘ kurtítási módszerhez érdemes átnézni a hozzá kapott útmutatót). Akkor van megfelelő‘en a helyén, ha az első‘ pár percben kicsit érezni, hogy nyom. Aztán a füldugó a test hő‘je által alkalmazkodik a fülkagyló formájához, és már észre sem venni, hogy ott van. Ez az ún. orvosi szilikonból készült háznak köszönhető‘, amely valóban könnyedén felveszi az adott hallójárat formáját, így amikor levettem a bukót, nem esett ki a fülembő‘l, mint az olcsó, szivacsból készült változatok.

Ezen az idomzat nélküli gépen motorozva nem tapasztaltam túl nagy különbséget a két szőąrő‘ között, a zöld - közepes erő‘sségőą - szőąrő‘vel még mindig túl nagy volt a szélzaj számomra. Itt a sárga, erő‘sebb védelmet nyújtó szőąrő‘ jobban bejött. Még mindig hallottam a szélzajt, de egyáltalán nem zavaróan, olyan volt, mintha egy rendkívül csendes bukóban mentem volna, egy tökéletes plexivel szerelt túragépen. Megfelelő‘en hallottam a forgalom zajait, amikor pedig megálltunk tankolni, tökéletesen hallottam a beszédet is, tehát amikor siettem, le sem kellett vennem a bukót. Épp ezért elvileg akkor sem kellene kivenni a füldugót, ha hosszabb idő‘re áll meg az ember, például beül valahova ebédelni, de mégis azt ajánlom, hogy ilyen esetekben vegyük ki, hadd szellő‘zzön a hallójárat, ugyanis ha a fület sokáig eltömjük, akkor a baktériumok elszaporodhatnak, szóval jót tesz neki egy kis szellő‘zés. Ilyenkor nagyon jól jön az igényes kidolgozású tasak, ami szintén a termékhez jár.

A hallás megóvása mellett abban is segít a füldugó, hogy kevésbé fáradjon el a motoros. Amikor hazaértem, arra lettem figyelmes, hogy a korábbiakkal ellentétben nem voltam olyan nyomott a motorozás után. Az állandó szélzaj - amellett, hogy rövid távon cseng tő‘le a fülünk, hosszú távon pedig ártalmas - nagyon is ki tudja szívni az ember erejét, ugyanis elfárasztja az agyat.

Szóval a hír igaz, az Alpine Motosafe füldugó tényleg mőąködik, valóban kényelmes, a kellemetlen szélzajt alaposan tompítja - miközben a forgalom zajait megfelelő‘ mértékben átereszti -, praktikus, mosható és ha utána számolunk, hogy megéri-e a többlet árat, akkor az egyenlet végén mindenképpen "igen" választ kapunk. Persze csak akkor, ha valaki törő‘dik az egészségével - ez esetben a hallásával - és feltett szándéka, hogy motorozáshoz füldugót használjon. A 8125 forintért kapható felszerelés átlagosan egy évig használható, a pontos élettartam nyilvánvalóan attól függ, hogy ki mennyit motorozik. Mostantól tehát biztos, hogy ezt a kényelmesebb és profibb megoldást választom, és még árban is jobban kijövök. Aki meg nem törő‘dik a hallásával, az menjen Thrash Metal koncertre, és álljon a hangfal elé. Csak ne lepő‘djön meg, ha azt látja, hogy kedvenc együttesének tagjai füldugóban zenélnek. De az már egy másik történet...

Lövey Ádám

Aktuális

Egészséges rutin tinnitus mellett

2019. 11. 18.

Fülzúgással élni nem könnyű és jelenleg nincs rá gyógymód, ezért bármi, amivel minimalizálhatod, jelentősen javíthatja az életminőséged és megér minden időt, erőfeszítést.

A csend megjelenése: ilyen érzés a 20-as éveidben elveszteni a hallásod

2019. 11. 14.

„Nem tudtam megérteni, hogy a főnököm miért motyog ennyire.” 23 éves koromban nem hallottam a felettesem hangját a monitor mögül. A manhattani divattanácsadó cég új alkalmazottjaként azonnal felálltam, amikor nem értettem pontosan a főnököm szavait. Nem tudtam megérteni, miért hallom ennyire nehezen, ezért gondoltam, utána kell járnom a problémának.

Az Alpine felgyorsítja növekedését a Thunderplugs felvásárlásával

2019. 11. 04.

Soesterberg, 2019. november 1. – Az Alpine Hearing Protection folytatja növekedési stratégiáját a Thunderplugs/Bananaz (Safe Ears B.V.) felvásárlásával.

5 hallásvédő tipp a fejhallgató használatára

2019. 10. 28.

A fül- és fejhallgatók egyaránt képesek halláskárosodást okozni, de megvan a lehetőségünk csökkenteni a halláscsökkenés kockázatát.

Nehéz megváltoztatni a fiatalok zenehallgatási szokásait

2019. 10. 19.

A 18-35 évesek több mint fele arról számolt be, hogy legalább egyszer tapasztalt már fülcsengést zenehallgatás után.

Kapcsolódó termékek

0Ft

..