Füldugót csupaszon: füldugót motoron!


Valóban mőąködik a kifejezetten motorozáshoz fejlesztett füldugó, vagy parasztvakítás az egész?

Rengetegen érdeklő‘dtek a motoron használható füldugókról a múltkorában megjelent halláskárosodásról szóló cikkünk után. Az semmiképp sem vitás, hogy az állandó szélzaj, amely motorozás közben éri a pilótát, hosszú távon halláskárosodást okoz. Ehhez persze sokat kell motorozni, és ahogy korábban már olvashattátok, elő‘bb-utóbb minden motoros szavajárása az lesz, hogy „Tessék?”. És akkor már elég nagy a baj. Ráadásul a hallás olyan dolog, ami nem tud regenerálódni, vagyis sosem javul, csakis romlik. Az viszont nem mindegy, hogy mennyire, és milyen gyorsan.

Hírszerkesztő‘nk cikke után tesztpilótánk is utánajárt, hogy van-e különbség a hagyományos, fillérekért beszerezhető‘ szivacsos füldugók, és a motorozáshoz fejlesztett, orvosi szilikonból készített, és szőąrő‘vel ellátott Alpine Motosafe nevőą termék között.

Alpine Motosafe – Tesztpilótánk tapasztalatai

A Suzuki GSR750-es csupaszgép tesztje épp kapóra jött a speciálisan motorosoknak készült füldugó kipróbálásához, hiszen egy idom nélküli motoron a pilóta állandóan masszív menetszelet kap. Ehhez a jól szellő‘ző‘ - tehát meglehető‘sen zajos – versenysisakomat vettem fel, így kijelenthetjük, hogy az Alpine Motosafe füldugót rögtön bedobtam a mélyvízbe.

Az első‘ pár alkalommal eltököltem egy darabig, mire rájöttem, miként passzol megfelelő‘en a fülembe, hiszen a hallójárat formája mindenkinél más. Van, akinek segít ha kicsit meghúzza a fülcimpáját és úgy illeszti be, de a füldugóhoz jár egy kiegészítő‘ alkatrész is, aminek segítségével jó mélyen be lehet gyömöszölni a dugót a fülbe. Az a lényeg, hogy a szőąrő‘ (a színes kis karika) ne lógjon ki, tehát a sisak ne tudjon beleakadni fel- és levételkor. Ha nem megy a dolog - vagyis akárhogyan gyömöszöli valaki, mindenképp kilóg - akkor akár le is lehet vágni belő‘le (a megfelelő‘ kurtítási módszerhez érdemes átnézni a hozzá kapott útmutatót). Akkor van megfelelő‘en a helyén, ha az első‘ pár percben kicsit érezni, hogy nyom. Aztán a füldugó a test hő‘je által alkalmazkodik a fülkagyló formájához, és már észre sem venni, hogy ott van. Ez az ún. orvosi szilikonból készült háznak köszönhető‘, amely valóban könnyedén felveszi az adott hallójárat formáját, így amikor levettem a bukót, nem esett ki a fülembő‘l, mint az olcsó, szivacsból készült változatok.

Ezen az idomzat nélküli gépen motorozva nem tapasztaltam túl nagy különbséget a két szőąrő‘ között, a zöld - közepes erő‘sségőą - szőąrő‘vel még mindig túl nagy volt a szélzaj számomra. Itt a sárga, erő‘sebb védelmet nyújtó szőąrő‘ jobban bejött. Még mindig hallottam a szélzajt, de egyáltalán nem zavaróan, olyan volt, mintha egy rendkívül csendes bukóban mentem volna, egy tökéletes plexivel szerelt túragépen. Megfelelő‘en hallottam a forgalom zajait, amikor pedig megálltunk tankolni, tökéletesen hallottam a beszédet is, tehát amikor siettem, le sem kellett vennem a bukót. Épp ezért elvileg akkor sem kellene kivenni a füldugót, ha hosszabb idő‘re áll meg az ember, például beül valahova ebédelni, de mégis azt ajánlom, hogy ilyen esetekben vegyük ki, hadd szellő‘zzön a hallójárat, ugyanis ha a fület sokáig eltömjük, akkor a baktériumok elszaporodhatnak, szóval jót tesz neki egy kis szellő‘zés. Ilyenkor nagyon jól jön az igényes kidolgozású tasak, ami szintén a termékhez jár.

A hallás megóvása mellett abban is segít a füldugó, hogy kevésbé fáradjon el a motoros. Amikor hazaértem, arra lettem figyelmes, hogy a korábbiakkal ellentétben nem voltam olyan nyomott a motorozás után. Az állandó szélzaj - amellett, hogy rövid távon cseng tő‘le a fülünk, hosszú távon pedig ártalmas - nagyon is ki tudja szívni az ember erejét, ugyanis elfárasztja az agyat.

Szóval a hír igaz, az Alpine Motosafe füldugó tényleg mőąködik, valóban kényelmes, a kellemetlen szélzajt alaposan tompítja - miközben a forgalom zajait megfelelő‘ mértékben átereszti -, praktikus, mosható és ha utána számolunk, hogy megéri-e a többlet árat, akkor az egyenlet végén mindenképpen "igen" választ kapunk. Persze csak akkor, ha valaki törő‘dik az egészségével - ez esetben a hallásával - és feltett szándéka, hogy motorozáshoz füldugót használjon. A 8125 forintért kapható felszerelés átlagosan egy évig használható, a pontos élettartam nyilvánvalóan attól függ, hogy ki mennyit motorozik. Mostantól tehát biztos, hogy ezt a kényelmesebb és profibb megoldást választom, és még árban is jobban kijövök. Aki meg nem törő‘dik a hallásával, az menjen Thrash Metal koncertre, és álljon a hangfal elé. Csak ne lepő‘djön meg, ha azt látja, hogy kedvenc együttesének tagjai füldugóban zenélnek. De az már egy másik történet...

Lövey Ádám

Aktuális

10 tipp, hogyan óvd a hangod

2019. 09. 15.

Nem csak az énekeseknek és színészeknek kell vigyázni a hangjukra, mindenkinek érdemes.

Tanuld meg felismerni a halláskárosodás jeleit

2019. 09. 08.

A halláskárosodás egy általános állapot, mely főleg az idősebb felnőtteket érinti. Nézd meg az alábbi kérdéseket!

A bukósisak viselése fokozza a halláscsökkenés kockázatát

2019. 09. 02.

A bukósisak nélkülözhetetlen a motoros biztonságához, ám hatással lehet a hallásra is.

5 dolog, mely károsíthatja a hallásod

2019. 08. 26.

Csak egy gyors séta is elég megtapasztalni az életünket elárasztó zajok szimfóniáját: szirénák, vibráló autóhangszórók, vagy a fejhallgatók, melyek zenével vagy podcast-ekkel fojtják el a külső zajokat. Szóval mekkora ára van annak, hogy folyamatosan zajoknak tesszük ki füleinket? Általában nem nagy. Azonban, ha a füleinket állandóan veszélyes zajszint éri, a hallásunk károsodhat. Ha azok közé tartozol, akiknél a halláscsökkenés jelei megmutatkoznak, itt van öt dolog, melyek az okozói lehetnek.

Az idegstimuláció és az ismétlődő hangok javítják a hallást

2019. 08. 19.

Új kutatások szerint a rohamokat megakadályozó elektromos stimuláció kombinálása az ismétlődő zenei hangokkal javítja az agy zajfeldolgozó képességét. Ez a felfedezés segíthet enyhíteni a fülzúgást (tinnitusz) és elősegíteni az autizmussal élők kommunikációs készségeinek javítását. Az első ilyen jellegű tanulmány a Journal of Neurophysiology-ben jelent meg.

Kapcsolódó termékek

0Ft

..