Motoros bukósisak teszt - Módszer: Így teszteltünk


Arról szólt a teszt, hogy az aktuális, nagyon menő‘ zárt bukósisakokat teszteljük a 280 és 480 Euro közötti középső‘ árkategóriából (és az ECE-R 22.05 teszten is átmentek). A tesztmeneteken az ADAC tesztelő‘i mind különböző‘ cégek motorjaival mentek.

Passzív védelem/Balesetvédelem (összértékelésben 30%)

Rezgéscsillapítás: Az ECE-R 22.05-ös vizsga alapján az ADAC teszten is 54-es és 60-as méret közötti sisakoknál vizsgálták a rezgéscsillapító tulajdonságot. A tesztelő‘k három becsapódási pontot emeltek ki, melyek baleseteknél a legtöbbször elő‘fordulnak: jobb homlok rész, bal felső‘ orr rész és jobb tarkó rész. Hasonlóképpen tesztelték az állvédő‘ szíjat is. A teszten a fent említett részekre koncentrálva különböző‘ baleseteket szimuláltak, mint például sík becsapódás a talajon vagy a járdaszegélyre történő‘ becsapódás, 27 km/h (azaz 7,5 m/s) becsapódási sebességgel. Maximális gyorsulásra törekedtek, hogy a becsapódási ponton a tesztfej pontosan érzékelje a történteket és így egy új mértéket vezettek be, az úgynevezett HIC-et (Head injury criterion, fejsérülési kritérium), ami a fejsérülés mértékét adja meg.

Sisaksúly: Lemérték a tesztben szereplő‘ összes, különböző‘ méretőą sisakot és így számoltak egy középértéket. Ez a középérték befolyásolta a teszt eredményét.

Aktív védelem/Látás (összértékelésben 20%)

Plexi ütésálló tulajdonsága: a braunschweigi Fizikai-Technikai Intézet a DIN EN 168 alapján tesztelte az ADAC-nak a plexik ütésálló tulajdonságát. Az értékelés mértékét az ütésmentes idő‘ mérése adta. Továbbá sok tesztmenetet 5 °C-os külső‘ hő‘mérsékleten végeztek. A tesztvezető‘k személyes értékelései és az eső‘teszten mért eredmények szintén beleszámítottak a végső‘ értékelésbe.

A plexi karcolásgátló tulajdonsága: a Fizikai-Technikai Intézet kutatói az ECE-R 22.05 alapján egy erő‘s homokpermet teszt után szórt fénnyel világították meg a plexit.

Látómező‘: több tesztvezető‘ is tesztelt és értékelt egy sisakot, hogy a sisak vagy a plexi okoz-e bármilyen fajta látásakadályt a vezető‘nek.

Aerodinamika/Zaj (összértékelésben 20%)

Aerodinamikai tulajdonságok: Az aerodinamikai tulajdonságok méréseit egy szélcsatornában végezték el az ADAC tesztelő‘i. A dummy terheléses mérés segítségével a motorost 160 km/h széllökés érte. Az értékelés a terheléses mérés eredményeibő‘l született különböző‘ fejtartásokkal.

Zajszint: Szintén a szélcsatornában végezték el a sisakok zajszőąrését. A tesztalanyokra tökéletesen passzoló sisakot adtak és 100 – 130 km/h órás széllökés érte ő‘ket. Továbbá 200 km/h sebességőą tesztmeneteken is értékelték a vezető‘k a sisakok zajszőąrését.

Környezeti zaj: a környezeti zaj mértékét különböző‘ tesztmenetek során értékelték a vezető‘k.

Kezelhető‘ség/Kényelem (összértékelésben 30%)

A kezelhető‘séget és kényelmet a vezető‘k a tesztmenetek során vagy állva értékelték. Részletesen a következő‘ kérdésekre kellett választ adniuk:

Sisak

  • Kényelmes viselés/Kialakítás
  • Sisak le-/felvétele, Állpánt kezelhető‘sége
  • Huzatosság/Menetszél
  • Eső‘álló tulajdonság (Vízálló)
  • Fejszellő‘zés
  • Kidolgozás
  • Tisztítási lehető‘ségek (pl.: kivehető‘ belső‘ párnázás)
  • Használati útmutató
  • Alkalmasság szemüvegeseknek (szemüveg le-/felvehető‘)

Zár/Állpánt

  • Zár mőąködése
  • Zár beállítása (Állpánt hosszának állíthatósága)
  • Állpánt párnázása

Plexi

  • Plexi cserélhető‘sége
  • Plexi mőąködése
  • Plexiszerkezet mőąködése (minő‘sége és állíthatósága)
  • Plexi szellő‘zése (hatása és kezelhető‘sége)

 << Elő‘ző‘ cikk

Aktuális

Koncentráció az osztályban: 10-ből 1 gyermek fültokot visel

2020. 11. 13.

Egyre gyakrabban látható, hogy gyermekek fültokot viselnek az osztályban. Persze nem azt a típust, melyből zene szól, hanem speciális hallásvédőt. A gyerekek kevésbé kalandoznak el és jobban tudnak koncentrálni. A kutatások szerint ez javítja az iskolai teljesítményt. Azokban az iskolákban, ahol fültokot bocsátanak a diákok rendelkezésére, ez nagyon jól működik. És sok szülő is vásárol a gyermekének fültokot az iskolában használni. Hollandiában a gyerekek 10-15 százaléka visel hallásvédőt, hogy jobban tudjon koncentrálni az osztályban. A népszerűsége pedig egyre csak növekszik. Vajon miért van ez?

Vess véget a horkolásnak: 10 tipp

2020. 11. 02.

Horkolás. A horkolás egy tartós kellemetlenség, mely világszerte több millió ember kialvatlanságáért felelős. És mivel ilyen sokan szenvednek a horkolás miatt alváshiánytól, évente számtalan tanulmány, tucatnyi önsegítő könyv és rengeteg csodaszer jelenik meg a piacon. Minden, amivel véget vethetünk ennek a bosszantó problémának. Végeredményben arról nincs vita, hogy a horkolás egészségtelen. Összegyűjtöttük a legjobb tippeket és trükköket a horkolás elleni küzdelemhez. És van egy tizedik bónusz tippünk, melyet különösen a horkolással élők párjainak ajánlunk.

Hogy befolyásolja az óraátállítás az alvást és az egészséget?

2020. 10. 19.

Hétvégén visszaállítjuk 60 perccel az óráinkat. A nyári időszámítás hivatalosan október 25-én ér véget, amikor hajnali 3-kor visszaállítjuk az órákat 2-re. Lehet, hogy már alig várod, hogy egy órával többet alhass aznap, de a pihenés mennyisége részben az alvási szokásainktól függ. Ha azok közé tartozol, akik az ébresztőig nem kelnek fel, akkor némi extra pihenés várhat rád, de csakis akkor, ha a szokott időben fekszel le.

4 gyakori tévhit a hallásromlásról

2020. 10. 05.

Számos tévhit él az emberekben a halláscsökkenésről, a hallókészülékekről, és arról, hogyan befolyásolhatja az életünket a hallásromlás.

COVID-19 és halláskárosodás: Amit eddig tudunk

2020. 09. 21.

A COVID-19-et, vagyis a koronavírust már számos hosszútávú szövődménnyel kapcsolatba hozták, ezek közül néhány példa a szívkárosodás, a tüdőkárosodás és a neurológiai rendellenességek. Az egyik kutatási terület azt vizsgálja, hogy halláskárosodás és fülzúgás kialakulhat-e a koronavírus fertőzés miatt, esetleg annak tüneteként, vagy szövődményeként napokkal vagy hetekkel később.