A stressz kezelése fülzúgással (és anélkül)


A fülzúgás jobb napokon is egy nehéz egészségügyi állapot, hát még egy járvány idején. Jelenleg egy olyan helyzettel nézünk szembe, melyhez hasonlóval még a legtöbbünk nem találkozott. Habár a tinnituszos betegeknek nem idegen a szorongás, sokan jelenleg nagyon küzdenek vele.

Ha a fülzúgás súlyos, az idegrendszer megragad egy folyamatosan túlzottan aktív és izgatott állapotban. Ez nem csak emeli a szorongás mértékét, hanem olyan szintre csökkenti a szorongási küszöböt, hogy nagyon kevés is elég a pánikállapothoz, miközben a világ jelenleg egy elég ijesztő helynek tűnik. Ahogy az országok egymás után lezárásra kerültek a COVID-19 néven ismert új koronavírus miatt, az egészséges emberek életében is megjelent a félelem állapota. A pánik pedig épp olyan fertőző, mint maga a vírus. Sokan élnek ma karanténban (önkéntes döntés vagy kormány általi utasítás következtében), emiatt jelentős társadalmi elszigeteltségnek vannak kitéve.

Tehát mit tehetnek a tinnitusszal élők a jelenlegi helyzet átvészelése érdekében? Itt van 5 tipp ahhoz, hogy csökkentsük a fokozott szorongást és jobban megbirkózzunk a fülzúgással a következő napokban és hetekben.

Készíts konkrét tervet a bizonytalanság kezelésére

Amikor a koronavírus súlyos mértékben elterjedt a kínai Wuhanban, éreztem a félelmet a gyomromban. Mint sok más fülzúgástól szenvedő személy, én is hajlamos vagyok a szorongásra, melyet olyan hosszú ideje tapasztalok, hogy a kezdetére nem is emlékszem. Egy részem azon tűnődött, hogy miért érzek így. Végül úgy tapasztaltam, hogy körülöttem senki más nem gondolja, hogy aggódni kellene. De amikor a vírus egyre inkább terjedt és egyre több esetet dokumentáltak az Egyesült Államokban is, tudtam, hogy nem alaptalan az aggodalmam és a szorongás mértéke egyre csak nőtt. Azután éreztem magam jobban, hogy elkészítettem egy konkrét tervet.

Ekkora bizonytalanság és félelem mellett a tényleges terv megálmodása és kivitelezése az egyik legjobb dolog, amit tehetsz a szorongás csökkentésére. A tervezés segít a szorongás elleni küzdelemben.

Íme egy egyszerű négylépcsős segédlet, melyet követve összeállíthatsz egy jó tervet a koronavírus idejére:

  1. Mi mehet rosszul: Készíts listát minden potenciális problémáról vagy olyan dologról, mely rosszul sülhet el ezekben a napokban és hetekben (fülzúgással kapcsolatos és egyéb témákban), majd győződj meg róla, hogy a legrosszabb eshetőségeket is tartalmazza. Ez segít enyhíteni a bizonytalanság érzését és világossá, egyértelművé teszi a félelmeidet.
  2. Hogyan tudok felkészülni: Az első lépésben azonosított lehetséges problémákkal kapcsolatban szedd össze, mi mindent tehetsz meg, hogy minimalizáld előfordulásuk esélyét. Milyen konkrét lépéseket tehetsz az előkészítéshez?
  3. Készíts listát a lehetséges problémák kezeléséhez szükséges eszközökről: Gyűjtsd össze azokat a kellékeket, melyekkel az első lépésben azonosított problémákat hatékonyan tudod kezelni. Ide tartozhatnak például ételek, piperetermékek, szórakoztató cikkek, gyógyszerek, kiegészítők, füldugók, fejhallgatók és más sürgősségi felszerelések.
  4. Mit tegyek, ha a dolgok rosszra fordulnak: Minden felismert probléma megoldásához készíts konkrét tervet, mely részletezi, hogy mit teszel, ha az valójában felmerül. Hogyan cselekszel az adott helyzetben és hogy fogsz belőle kilábalni?

Ha egy kis időt eltöltesz a fenti négy pont kidolgozásával, sokkal tisztább képet kapsz majd az előtted álló kihívásokról, és remélhetőleg kevesebb szorongást és bizonytalanságot érzel. Ha pedig valami rosszul alakul, készen fogsz állni rá.

Fontos gyógyszerek beszerzése 3 hónapra előre

Ha eddig még nem tetted meg, szerezd be a szükséges gyógyszereidet három hónapra előre, különösen a rendszeresen szedetteket. Ez leginkább a magas kockázatú betegségek esetén fontos azok számára, akikre nagyobb veszélyt jelent a koronavírus, és mindenképp otthon kell maradniuk a betegség elkerülése érdekében.

Jelenleg lényeges, hogy minél kevesebb időt töltsünk otthonunkon kívül. A távolságtartás kulcsfontosságú tényező a vírus terjedésének lassítására, és az egyetlen lehetőség az egészségügy terheinek csökkentésére. Ha mindenki egyszerre betegszik meg, a kórházak és az egészségügyi dolgozók leterhelődnek, és a szükséges eszközök készletében is hiány lép fel.

A szorongás enyhítésére használj nyugtató légzőtechnikát

Amikor a fülzúgás rosszabbodik és a szorongás mértéke nő, a légzéstechnikák hatékonyan segítenek ezzel megbirkózni. Sok ilyen hasznos gyakorlat létezik, de a Quick Coherence az egyik leghatásosabb módszer, melyről valószínűleg még sosem hallottál. Jobban segít stabilizálni az érzelmi állapotot, mint más technikák, és a legjobb, hogy bármikor, bárhol 2-3 perc alatt gyakorolható. Ha nagyon intenzív pánikot tapasztalsz, nem biztos, hogy teljesen megnyugtat, de legalább érzelmileg vissza tudja húzni a talajt a lábad alá. (Forrás: HeartMath)

  1. lépés: Fókuszáld a figyelmed a szív területére. Képzeld el, hogy a lélegzeted be- és kiáramlik a szívedből vagy a mellkasodból, kissé lassabban és mélyebben lélegezve, mint általában.
    Javaslat: Belégzés 5 másodpercig, majd kilégzés 5 másodpercen át (vagy más ritmusban, mely számodra kényelmes).
  2. lépés: Mélyen próbálj megélni egy olyan regeneráló érzést, mint például értékelni, elismerni valakit vagy valamit az életedben.
    Javaslat: Próbálj meg újra megtapasztalni egy olyan érzést, melyet egy szeretted, háziállatod, különleges hely, siker stb. miatt éreztél, vagy fókuszálj egy olyan érzésre, mely nyugalommal, könnyedséggel tölt el.

Alkoss és priorizálj egészséges szokásokat

Jelenleg a legtöbb üzlet zárva, a gazdaság szinte teljesen leállt, és emberek milliói kényszerülnek karanténba. A normál rutin hirtelen megszakításával szembesültünk, ezért rendkívül fontos megtalálni az egészséges szokások megtartásának módját.

Sok fülzúgással élő számára a tinnitusszal való küzdelem folyamatos munkát jelent a rendszeres relaxáció, meditáció, testmozgás stb. végzésével. Mit tehetünk most, hogy korlátozottan hagyhatjuk el otthonunkat? Jelenleg saját kezünkbe kell vennünk a dolgokat és hatékonyan tenni az egészségünk javításáért.

  • Duplázd meg a magaddal való törődést: Fókuszáld energiáidat a stressz és a szorongás csökkentésére. Priorizáld az edzést, a relaxációt, a meditációt és törekedj az alvás minőségének javítására. Használj kifejezetten alváshoz kifejlesztett füldugót, mely segít igazán pihentetővé tenni az éjszakát. Fedezz fel új, kreatív lehetőségeket, pl. művészetet, zenét vagy írást, próbálj valami újat tanulni.
  • Tegyél meg mindent, hogy másoknak segíts: Sokaknak segít enyhíteni saját fájdalmukat és szenvedésüket, ha másoknak segítenek. Használd fel szakértelmedet, tapasztalataidat mások támogatására ebben a nehéz időszakban. Hívd fel barátaidat, családtagjaidat és győződj meg róla, hogy jól vannak. Lehet, hogy nem tudod megoldani a problémáikat, de meghallgathatod őket.
  • Kisebb győzelem: Ha a napod pocsék, a legjobb, ha egy kisebb sikerre koncentrálsz. Nem számít, mennyire rossz a helyzet, mindig dönthetsz úgy, hogy egy apró lépést teszel a siker felé, mely minőségi változást hozhat a napodban. Vedd rá magad az otthoni edzésre, amikor nagyon kimerült vagy és semmi kedved hozzá. Túl nyugtalannak érzed magad, mégis leülsz és meditálsz. Tehát erőt veszel magadon és megteszel valamit, amihez épp kifejezetten lusta vagy. Bármilyen hasonló kis siker karnyújtásnyira van tőled, és segít, hogy jobban érezhesd magad.

Változtass a hírfogyasztási szokásaidon a vírushelyzet alatt

Az elmúlt hetekben, hónapokban a negatív napi hírek csak úgy ömlenek ránk. Ez a szorongó embereknél olaj a tűzre és a félelem ördögi körét hozzák létre. Informálódni szeretnél, hogy megnyugtasd magad, de csak tovább fokozódik a félelmed. A koronavírus terjedése és hatásai ijesztőek, és egyelőre nem látjuk az időszak végét. A hírportálok látogatottsága virágzik, hiszen mindenki tudni akarja, mi történik a világban, de közben negatív hatással vannak ránk a hírekből érkező információk. Ez növeli a szorongást, különösen azoknál, akik a fülzúgásuk miatt egyébként is hajlamosabbak rá.

Légy naprakész, de nem kell egész nap a híreket figyelned. Korlátozd az információáradatot azzal, hogy kevesebbszer nézed meg a híreket napközben. Helyette koncentrálj inkább pozitív dolgokra és olvasgass különböző érdekes témákban.

Zárásképp

A jelenlegi helyzet ijesztő, de segíthetjük magunkat és másokat. Ha rosszabbodik a fülzúgás vagy eluralkodik rajtad a szorongás, szentelj nagyobb figyelmet az egészségedre. Tervezd meg a napjaid és tegyél meg mindent a stressz enyhítésének érdekében.

Vigyázzunk egymásra és maradjunk otthon!

Forrás: Healthy Hearing
Szerző: Glenn Schweitzer

Aktuális

Védd gyermeked hallását

2020. 05. 25.

Ahogy figyelünk arra, hogy gyermekeink mit esznek, isznak és milyen dolgok érik őket életük során, fontos ismerni azokat a hangokat, melyeknek rendszeresen ki vannak téve, mivel a túlzottan hangos zajok tartós halláskárosodást okozhatnak. Frank C. Wartinger, a Philadelphiai Gyermekkórház audiológusa megvizsgálja, hogy mi okozza a gyermekek hallásvesztését, melyek a figyelmeztető tünetek és hogyan akadályozhatjuk meg a halláscsökkenést.

Hogyan gyakorolj otthon a család megőrjítése nélkül?

2020. 05. 18.

A kezdő hegedűművészeknek nem a legjobb a hírnevük, ha a hangminőségről van szó. Valójában nagyon ritka, hogy egy kezdő zenész virtuóz legyen már a kezdetekkor, de valahol el kell indulni. És ez magában foglalja a család kikészítését, amíg a csikorgó, vinnyogó, nyikorgó hangoktól egy kezdő eljut a finom, lágy dallamokig.

Miért veszélyes a hallásra hobbiszakembernek lenni?

2020. 05. 11.

A barkácsolás több szempontból is csábító tevékenység, hiszen kikapcsol, ezért jó hatással van a mentális egészségre. Emellett jó érzéssel tölthet el bennünket a gyönyörködés kitartó munkánk eredményében.

A headbang-elés veszélyes?

2020. 05. 04.

„Német orvosok felhívják a figyelmet a headbang-elés veszélyeire, miután egy 50 éves férfinél vérzést fedeztek fel az agyban egy Motörhead koncert után” – írta a BBC News. A hír a The Lancet egy koponyaűri vérzésről (subduralis hematoma) szóló beszámolóján alapszik.

Arcvédő a szépségipar dolgozóinak

2020. 04. 27.

Európa több országa is tervezi május elején enyhíteni a koronavírus miatt bevezetett korlátozásokat és újraindítani a lehető legtöbb területen a munkavégzést. Azonban az enyhítés és a munkakezdés néhol különböző feltételekhez kötött, így ez alól a szépségipar szereplői sem kivételek, sőt.

Kapcsolódó termékek

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

Alpine SleepSoft - Füldugó alváshoz, tanuláshoz

4.990Ft

Termékjellemzők: Csillapítás akár 31 dB-ig Rendkívül kényelmes, lágy AlpineThermoShape™ anyag A csengő, a riasztó és az ébresztő hallható az..

Alpine Muffy  - Gyermek hallásvédő fültok húzózsinóros táskával

Alpine Muffy - Gyermek hallásvédő fültok húzózsinóros táskával

8.490Ft

Klassz fültok gyerekeknek A gyermekek gyakran vannak kitéve olyan zajnak, mely túl hangos számukra. Kutatások szerint nyolcból egy gyermeknél alaku..

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek

4.990Ft

Leírás Zenét hallgatni közel a hangszórókhoz, pancsolni a medencében vagy a rajzolásra koncentrálni. A kisgyerekek és a csecsemők játszanak és tanu..

Alpine Clean - tisztító folyadék 25 ml

Alpine Clean - tisztító folyadék 25 ml

2.890Ft

Egyedülálló tisztító spray füldugókhoz Az Alpine Clean egy praktikus fertőtlenítő hatású tisztító spray. A folyadék megtisztítja a hallásvédő termé..