Öt dolog, amit megtehetsz a hallásod egészségéért


Függetlenül attól, hogy diagnosztizáltak-e hallásvesztést vagy sem, vannak dolgok, melyekkel minimalizálhatod a kialakulásának és súlyosbodásának esélyét, és ezzel egyidejűleg javíthatod az általános egészségi állapotodat is.

Ezt az öt dolgot teheted meg:

Sétálj

A testedzés az egyik legkedvezőbb dolog, melyet az általános egészségedért tehetsz. Meglepő, hogy a hallás egészségére is hatással van?

A hallással foglalkozó szakemberek hisznek abban, hogy a testmozgás serkenti a fülben a vérkeringést. A megfelelő véráramlás elengedhetetlen a belső fül apró szőrszerű sejtjeinek egészségéhez, melyek az agy által lefordított elektromos impulzusok átadásáért felelősek. Ezek a sejtek nem képesek regenerálódni, így ha elhalnak vagy sérülnek, hallásunk maradandóan károsodik.

Ha a séta nem a te tereped, keress más fizikai aktivitást, melyet élvezel (például túrázás, kertészkedés vagy biciklizés). Az American Heart Association javaslata szerint napi legalább 30 perces mérsékelt testmozgás ideális, hetente legalább 5 alkalommal. A jó hír, hogy ezeket a 30 perceket akár három részre is bonthatjuk 10-15 perces szakaszokra.

Ne dohányozz

Ha eddig jó okot kerestél a dohányzással szemben, íme egy: a dohányzás összekapcsolható a halláscsökkenéssel. A brit Manchesteri Egyetemen végzett kutatások szerint a dohányosoknál 28%-kal nagyobb valószínűséggel fordul elő hallásvesztés, mint a nem dohányzóknál. A halláskárosodás kockázata nőtt az elszívott doboz cigaretták számával és a dohányzással töltött idő hosszával.

Az orvosok úgy gondolják, hogy a cigarettában lévő nikotin és szén-monoxid összehúzza az ereket, ezzel csökkentve az oxigént a fülekben, mely elengedhetetlen a fül csigájában lévő szőrszerű sejtek egészségének megőrzéséhez. A nikotin befolyásolhatja a hallóideg neurotranszmittereit is, mely megakadályozza a hang helyes feldolgozását.

Szerencsére a rossz szokás elhagyása azonnali jótékony hatással van az egészségre. Az American Heart Association szerint a tüdő rögtön gyógyulásnak indul, amint abbahagyják a dohányzást. Azoknál, akik leteszik a cigarettát, csökken a szívbetegség, a tüdőrák és a korai elhalálozás kockázata. Sok dohányzásról való leszokást segítő program ingyen vagy minimális költséggel elérhető.

Vedd le a hangerőt

Kétségtelen, hogy a halláscsökkenés elkerülésének legegyszerűbb módja a környezeti zajszint csökkentése. Becslések szerint az amerikai lakosságból kb. 26 millióan tapasztalnak halláscsökkenést valamilyen zaj miatt. Mi a jó hír? A zaj okozta halláscsökkenés teljesen megelőzhető. Javaslatok a hallásod védelmére:

  • Tudd, mely zajok károsak a hallásra (85 dB vagy annál hangosabb).
  • Viselj hallásvédőt, ha hangos zajnak vagy kitéve.
  • Ha nem tudod védeni a hallásod, maradj távol a zajforrástól.
  • Védd gyermeked hallását, aki túl fiatal ahhoz, hogy maga tegye meg.

Sokunk számára a televízió, az autórádió és a különböző eszközök hangerejének csökkentése ugyanolyan fontos. Ha halkítanod kell valamit, hogy halld a beszédet, akkor az eleve elég hangos ahhoz, hogy a hallásodra káros legyen.

Használd a hallókészüléked

Ha halláskárosodást diagnosztizáltak nálad és hallókészüléket is felírtak, akkor nagy szívességet teszel magadnak, ha használod is az ajánlott módon. A készülék serkenti az agyműködést, mivel a fülnek a hanghullámok továbbításánál szüksége van az agy hallásért felelős területére, mely a felismerhető hangokat dolgozza fel. Kezeletlen halláskárosodás esetén az agy azon része, mely a hallott jeleket kezeli, visszafejlődhet vagy más agyi tevékenységekre fókuszálhat, ezzel sokkal nehezebbé téve a hallást.

Nem csak a hallásra van hatással testünkben a hallókészülék használata:

  • Javul az általános egészségi állapot is. A kutatások azt mutatják, hogy azok, akik hallókészüléket viselnek, más egészségügyi előnyöket is élveznek. Hallókészülék viselése nélkül egyszerűbb hétköznapi tevékenységek is sokkal nagyobb energiát igényelnek, melyet másra is fordíthatsz.
  • A mentális egészségre is hatással van a kezeletlen halláskárosodás, különösen akkor, ha az ember elszigeteli magát a társadalmi összejövetelektől hallásproblémája miatt. Az Egyesült Államokban szoros összefüggés tapasztalható a halláscsökkenés és a depresszió között a felnőtt lakosság körében. Egyes tanulmányok eredményei rámutattak a kezeletlen halláscsökkenés és a megnövekedett düh, a szorongás és a társadalmi elszigetelődés közötti összefüggésekre.

Kérj időpontot hallásvizsgálatra

A hallás egészségének megőrzéséhez fontos a rendszeres szűrővizsgálat. A szakember a hallásvizsgálat után meghatározza a hallás jelenlegi állapotát és figyelemmel kíséri azt. Sok helyen ráadásul ingyen végeznek szűrést, ezért ne habozz élni a lehetőséggel.

Forrás: healthyhearing.com

Aktuális

Mit kell tudni a fülzsírról?

2020. 07. 06.

Az összes anyagból, melyeket a testünk választ ki, a fülzsír az egyik legrejtélyesebb. Mi lehet az oka a viaszos anyag előállításának? Az egészségügyi szakemberek még nem teljesen értik minden tulajdonságát, de abban biztosak, hogy védekezésre szolgál. Ahhoz, hogy jobban megértsük, összegyűjtöttünk néhány érdekes tényt a fülzsírról – és hogy miért nem kell azonnal eltávolítani.

Halláskárosodás csecsemőknél

2020. 06. 29.

A halláskárosodás az egyik leggyakoribb egészségügyi probléma az Egyesült Államokban, és érint minden korcsoportot, beleértve a csecsemőket is. Ezt a halláskárosodás típust hívják prelingualnak, mivel akkor fordul elő, mielőtt a gyermek beszélni tanulna.

A rock'n'roll nem olyan csendes történelme halláskárosodással

2020. 06. 22.

Az AC/DC arra kényszerült, hogy elhalassza 2016-os turnéjának fennmaradó részét énekesük, Brian Johnson teljes hallásvesztésének kockázata miatt. Ez nem az első alkalom, amikor a rocksztárokat ez a kérdés foglalkoztatta.

Öt dolog, amit megtehetsz a hallásod egészségéért

2020. 06. 15.

Függetlenül attól, hogy diagnosztizáltak-e hallásvesztést vagy sem, vannak dolgok, melyekkel minimalizálhatod a kialakulásának és súlyosbodásának esélyét, és ezzel egyidejűleg javíthatod az általános egészségi állapotodat is.

10 tipp a hatékony zenegyakorláshoz

2020. 06. 08.

Építsd be ezeket a tippeket a napi gyakorlási rutinodba és hamarosan látni fogod az előnyeit.

Kapcsolódó termékek

Alpine PartyPlug - Fesztivál, koncert, buli füldugó

Alpine PartyPlug - Fesztivál, koncert, buli füldugó

4.990Ft

Leírás Egy koncert, egy szórakozóhely, egy fesztivál vagy egy kedvenc zenekarunk fellépése. Az Alpine PartyPlug füldugóval jól felkészülhetsz minde..

Alpine SwimSafe - Egyedülálló füldugó úszáshoz és vízbe

Alpine SwimSafe - Egyedülálló füldugó úszáshoz és vízbe

4.990Ft

Leírás Használhatjuk a SwimSafe füldugót zuhanyzás, úszás vagy sznorkelezés közben, de ideális lehet vízi sportoknál is. A vízi sportok szerelmesei..

Alpine Muffy  - Gyermek hallásvédő fültok húzózsinóros táskával

Alpine Muffy - Gyermek hallásvédő fültok húzózsinóros táskával

8.490Ft

Klassz fültok gyerekeknek A gyermekek gyakran vannak kitéve olyan zajnak, mely túl hangos számukra. Kutatások szerint nyolcból egy gyermeknél alaku..

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek

Alpine Pluggies Kids - Úszás, koncert, utazás, repülés - Füldugó gyerekeknek

4.990Ft

Leírás Zenét hallgatni közel a hangszórókhoz, pancsolni a medencében vagy a rajzolásra koncentrálni. A kisgyerekek és a csecsemők játszanak és tanu..