Teljes védelemben


Elő‘ször akkor találkoztam a hallásvesztés problémájával, mikor egy technikusi képzéshez szükséges audio vizsgálat eredményét kézhez kaptam. "Maga mit csinál a fülével? Ilyen fiatalon, ilyen értékek? Tisztában van vele, hogy ez csak romlani fog?" - záporoztak a kérdések a szigorú tekintetőą doktornő‘ktő‘l és asszisztensektő‘l. Persze, hebegtem-habogtam, és töredelmesen bevallottam, hogy koncert első‘ sor bal oldal, hangos MP3... - ja igen, és motorozom! Ez bizony kezdő‘dő‘ zajártalom, négyezer hertznél már egy határozott csipke látható. Egy nagyobb kártyavár dő‘lt össze bennem, hiszen mindvégig azt hittem, az én fülem úgyis mindent kibír.

Audiogram

Az audiogramos vizsgálat során különböző‘ frekvenciákon mérik azt a hangnyomás szintet, ami ahhoz kell, hogy meghalljuk az adott hangot. Egy süketszobában ülve, egy speciális fejhallgatón keresztül az ablak túloldaláról vezérelve adják be a szinusz-jelet fokozatosan emelve az intenzitást, míg nem jelezzük határozott kézmozdulattal, hogy vettük a sípolást.

Így alakul ki a diagram:

A fül-orr-gégészetet elhagyva, tudtam, hogy a hozzáértő‘ orvosok elültették a bogarat a fülemben, így megoldás után kezdtem kutatni. Kis keresgélés után rátaláltam egy kimondottan a motorosok részére készült füldugóra, mely a hirdetés szerint a kétkerekőąn jelentkező‘, hosszan tartó és nagy nyomású szélzajt hivatott megszőąrni úgy, hogy közben a motor és a forgalom hangját a megfelelő‘ mértékben átengedi. Persze az sem hátrány, ha eközben utasunk vagy csapattársunk beszédét is megértjük. Utánajártunk, hogy a motorosok számára kifejlesztett Alpine MotoSafe füldugó vajon teljesíti-e a fenti elvárásokat...

Kutya különvéleménye:

Most elő‘ször használtam motorozáshoz füldugót, pedig a gondolat már régóta érlelő‘dött bennem, ugyanis a hatodik évébe lépett X-Lite bukóm már nem áll a helyzet magaslatán, ami a zajcsillapítást illeti. A Motosafe szett kicsomagolása után elő‘ször a zöld színőą, "medium" szőąrő‘vel próbáltam ki a városi és az országúti motorozást. Már kis tempónál is feltőąnt, hogy nyitott plexivel sem zavaró a szélzaj, lakott területen csak a bogarak jelenléte miatt kellett lezárnom a a sisakot. Országúton már beszőąrő‘dtek a turbulencia miatt keletkezett hangok, de mindvégig olyan szinten maradtak, ami hosszú távon sem zavaró. Másfélszeres sebességgel, autópályán sem növekedett számottevő‘en a szélzaj, vagyis a gyengébb, zöld jelzésőą szőąrő‘ is tökéletesen ellátta a feladatát, miközben a külvilágból érkező‘ figyelmeztető‘ hangok (duda, sziréna, fékcsikorgás, stb.) jól hallhatóak maradtak.

Ezek után kíváncsian vártam az erő‘sebb sárga szőąrő‘ próbáját. Egybő‘l az autópályára hajtottam, ráadásul erő‘s ellenszélben, ami az utazótempónál már vadul cibálta a sisakot, ha felegyenesedett testhelyzetben ültem a motoron. A szőąrő‘ viszont nem váltotta be a hozzá főązött reményeket: szinte teljes csendet biztosított, de ez kizárólag a mechanikai zajokra vonatkozott, ugyanis a szélzajt - talán épp az ijesztő‘en nagy csend miatt - sokkal hangosabbnak éreztem ezzel a megoldással. Ötven kilométer - és egy újabb szőąrő‘csere - után már egészen biztos voltam benne, hogy a zöld színőą szőąrő‘vel sokkal komfortosabb az utazás, ezért a sárga betéteket gondosan elcsomagoltam, de nem hagyott nyugodni, hogy az (elvileg) erő‘sebb filter ilyen rosszul vizsgázott. A választ a délutáni motorozás adta meg, amikor Tamás motorján is kipróbáltam a füldugót.
A négy-a-kettő‘be nyitott rendszerrel a sornégyes gép mélyen dörmögött alapjáraton, és vadul üvöltött, ahogy az öt számjegyőą fordulatokba hajszoltam a csupasz Kawasakit. Mindebbő‘l csak annyit hallottam, hogy gázadásra csodás áriába kezdtek a pillekönnyőą végdobok, semmilyen bántó, vagy fémes hang nem szőąrő‘dött be, és fülcsengés nem jelentkezett a hajsza után.

Megszületett az eredmény: nyitott dobhoz az erő‘sebb, sárga színőą, gyári kipufogókhoz és a hosszú, egész napos túrákhoz a zöld szőąrő‘betét lesz a tökéletes megoldás. Figyelmes részlet, hogy mindkettő‘ használata mellett tudtam párbeszédet folytatni a mögöttem ülő‘vel, és a cserék alkalmával nem kellett a szőąrő‘k elcsomagolásával sem vesző‘dnöm - a zsebemben pihenő‘ cipzáros tokba, (mely alapáron jár a a készlethez) egy mozdulattal elrejthető‘ek a füldugók és a tartalék betétek is.

 

&Rash különvéleménye:

A miniatőąr tartótáska tartalmaz egy segédeszközt, amivel lényegesen könnyebb és gyorsabb a füldugó hatékony berakása. Viselése nem zavaró, helyesen használva elég mélyen ül ahhoz a fülben, hogy ne akadjon el semmiben, többek között a bukósisak fel és levétele közben. Több órás használat után sem kellemetlen a viselése, a szellő‘zésnek hála nem fülled be az ember füle tő‘le. Eltávolítása egyszerőą, két ujjunkkal ki tudjuk húzni. Maga a felépítése roppant egyszerőą, a testhő‘re lágyuló orvosi gumiból készült kettő‘s gumiharang szolgál a hangszigetelés mellett a tökéletes illeszkedésért, a mőąanyag szőąrő‘ pedig a zavaró frekvenciák kiszőąréséért felelő‘s. Ez a látszólag könnyen reprodukálható mőąanyag egy rendkívül apró furatot rejt magában (a zöld némileg nagyobbat, mint a sárga, de itt a hajszál vastagságának töredékérő‘l beszélünk), csupán fény felé tartva látszik - ez a füldugó lelke. Tisztítása nem macerás, langyos vízben lemosható, így higiénikus marad hosszú idő‘n keresztül.

duB különvéleménye:

Én egy csupasz gépet hajtok, úgyhogy kicsivel több huzatot kapok menet közben, mint idomos motoron ülő‘ kollégáim. Mivel hajlamos vagyok sokat tollászkodni indulás elő‘tt - mindig van egy ember a csapatban, akire várni kell - örömmel vettem, hogy egy cipzáros, gyorsan elpakolható, kis méretőą tokot kaptunk a füldugók mellé. Elő‘ször a zöld filterrel indultam neki a városnak azzal a céllal, hogy ne a szélzaj elleni védelmet, hanem a többi funkciót teszteljem. Annak ellenére, hogy szokatlanul csendesebb volt körülöttem a környezet, hallottam a forgalmat, az elhaladó mentő‘autó éles szirénája is elég jól átjött , és még a benzinkúton sem kellett a pénztáros hölgynek üvöltenie: "mehet a PIN-kód!"

Egy dologban viszont nem nyertem megváltást a közepesen erő‘s szőąrő‘vel: a sport slip-on továbbra is kellemetlen rezonanciákat eredményezett a sisakomban, így hát a sárgára cseréltem a zöld betétet és nekivágtam egy hosszabb útnak. Induláskor megnyugodva tapasztaltam, hogy minden zavaró zaj eltőąnt, ami eddig jelen volt. Akkor nosza, irány az autópálya! Nagyobb sebességre kapcsolva is hallottam a sisakomról tovaszálló légáramlat hangját, de csak épp annyira, hogy érzékeljem: 130 km/h-val megyek. Gázadáskor továbbra is kulturált visszajelzést kaptam a kidörrentő‘ felő‘l.
Ezzel a „szigorúbb” betéttel is jól tudtam kommunikálni motorostársammal a piros lámpánál, bár itt már azért a hangomat is önkénytelenül felemeltem. De a legfontosabb, hogy a félnapos szlovák kanyar után otthon örömmel nyugtáztam: jé, nem zúg a fejem!

Konklúzió?

Nem történt nagy meglepetés, hiszen a próba elő‘tt is sejthettük, hogy a profi kialakítású szerkezet csillapítani fogja a motorozás közben fellépő‘ zajártalmakat. Az viszont kellemes csalódás volt, hogy a hagyományos füldugókkal ellentétben itt megő‘rizhettük a kommunikáció szabadságát, vagyis szabadon beszélgethettünk utasunkkal vagy barátainkkal, a segédeszköz elcsomagolása nélkül is. Ha azt nézzük, hogy a bukó vásárlásakor súlyos tízezreket (vagy százezreket) költünk arra, hogy komfortosan utazzunk a motoron, akkor ez a csekély plusz beruházás igazán megéri az árát - hallásunk védelmérő‘l nem is beszélve.

Termék tesztek

Hangya tesztje: MusicSafe Pro vs PartyPlug Pro

2017. 09. 28.

A füldugó.hu csapata a X. Zorall Sörolimpián meg akarta lepni a zenekar basszusgitárosát az új PartyPlug Pro füldugóval, amikor is ő lepett meg minket, mikor elárulta, hogy már 10 éve használja a MusicSafe Pro-t. Ezen felbuzdulva megkértük, hasonlítsa össze a két terméket!

Halott Pénz

2017. 05. 15.

2015 - Interjú a Halott Pénz együttessel, amiben elmondják miért is fontos a hallásvédelem. :)

Zavaró-e hosszútávon a füldugó motorozás közben? – Aki válaszol, Németh Mihály

2016. 09. 01.

58 évesen egy 14 országot érintő 9000 km-es túrát tervezett 2016-ra Németh Mihály. Az élet azonban közbeszólt, de a túra nem maradt el, csak kicsit rövidebb lett. Az 58-as motoros túra élménybeszámolóját olvashatják portálunkon.

Arizóna endorzer

2016. 05. 11.

Endorzerünk, Maja, az Arizóna zenekar énekesnője nyilatkozott, hogyan ismerkedtek meg az Alpine termékekkel és miért tartják fontosnak a hallás védelmét.

New Friend Request endorzer

2016. 04. 13.

Endorzerünk, Tímár Péter nyilatkozott, hogyan ismerkedett meg az Alpine termékekkel és miért tartja fontosnak a hallás védelmét.

Kapcsolódó termékek

0Ft

..